1515

Stockholmsbörsen: Verkstad och gruvor ger stöd

Stockholmsbörsen handlades successivt upp under onsdagsförmiddagen i relativt lugn handel med stöd från Europabörserna och terminerna för de amerikanska börserna. Verkstad, gruvor och olja var vinnande branscher.

Vid 13.15 noterades OMXS30 till 977,25 vilket motsvarar en uppgång med 0,2 procent och aktier för 9 miljarder kronor hade omsatts.

"Vi följer USA
upp just nu. Det är annars läge för en rekyl nu. Det är alltid nervöst innan rapportperioden kommer igång. Trenden är i grunden annars urstark uppåt", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Till vinnarna hör
ABB och Sandvik. Mäklare pekar på att det finns flera köprekommendationer ute för företagen. ABB fick på tisdagen sin kreditvärdighet uppgraderad av Moodys från stabila till positiva. ABB steg under onsdagens handel med 2:75 kronor till 86:75. Sandvik steg med 9 kronor till 388 kronor, en uppgång med 2,2 procent. Dresdner Kleinwort Wasserstein upprepade på tisdagen sin köprekommendation för Sandvik med målkursen 425 kronor.

Boliden steg 2:75
kronor till 70:75 kronor, Lundin Mining med 4:50 till 118:50 och Scanmining med 40 öre till 16:50.

Electrolux toppade förlorarlistan
bland de större bolagen. Electrolux konkurrenter Maytag och Whirlpool backade i New York-handeln på tisdagen på uppgifter om att sammanslagningen av de bägge bolagen stött på motstånd i det amerikanska justitiedepartementet. Maytags aktie tappade 4,7 procent medan Whirlpool noterades 2,2 procent ned.

På onsdagsförmiddagen backade
Electrolux med 2:50 kronor till 204 kronor. Bidragande var att Carnegie sänker sin aktierekommendation för Electrolux till underperform, från neutral, med hänvisning till aktiens värdering, enligt AFX News.

"Aktien har gått
bra medan vinstestimaten bara ökat något", skriver Carnegie.

På onsdagsmorgonen sänkte
Deutsche Bank sin aktierekommendation för Nokia till avvakta från tidigare köp, enligt AFX News. Nokia sjönk för andra dagen i följd och noterade under onsdagens öppning en nedgång med 2 kronor till 147 kronor.

Ericssonaktien hoppade mellan
28:50 och 28:60 under förmiddagen.

Klippan rekylerade upp
efter att ha fallit starkt under gårdagens efter en artikel i Affärsvärlden som citerar en kritisk revisorsrapport. Klippan skickade under morgonen ut en pressrelease där de tillbakavisar de kritiska uppgifter. Klippan steg med 80 öre till 6:85 kronor under förmiddagen.

Vostok Nafta och
Lundin Petroleum hörde till vinnarna under morgonens handel. Vostok gick upp 12 kronor till 414:50 och Lundin Petroleum med 2:75 kronor till 92:25.

Sectra har fått
en order från centralsjukhuset i Karlstad avseende mammografisystemet Microdose Mammography. Ordern värderas till cirka 8 miljoner. Aktien steg med 2 kronor till 62 kronor.

Bioinvent har beviljats
ett nytt patent av det amerikanska patentverket för sitt antikroppsbibliotek n-coder. Bioninvent stärktes 1 krona under onsdagsförmiddagen till 14:10 kronor.

JC:s försäljning till
konsument uppgick i december till 323 miljoner kronor (308), exklusive den avvecklade tyska verksamheten. Det motsvarar en ökning med 4,8 procent, jämfört med samma månad i fjol. JC sjönk med 75 öre till 72:25 kronor.

Rederierna surfar på
en framgångsvåg på grund av stora inkomster från olje- och oljeproduktfrakter, enligt en stort uppslagen artikel i Svenska Dagbladet där Concordia, Broström och Transatlantic pekas ut som vinnare. Transatlantic hörde till dagens vinnare med en uppgång på 60 öre till 34:40.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?