1515

Stockholmsbörsen: Verkstad och gruvor gav drag uppåt

Stockholmsbörsen handlades successivt upp på onsdagen med branscher som verkstad, gruvor och olja som vinnare.

OMXS30 slutade på 979,78 vilket motsvarade en uppgång med 0,5 procent och aktier för 19,5 miljarder kronor hade omsatts.

"Det är ett
starkare köpsug nu med nya PPM-pengar i omlopp. Vi får se hur länge det håller, det ser lite osäkrare ut just nu på börserna i USA", förklarar en mäklare för Nyhetsbyrån Direkt.

Till dagens vinnare
hörde ABB och Sandvik som fått flera köprekommendationer ute. ABB fick dessutom på tisdagen sin kreditvärdighet uppgraderad av Moodys. ABB steg under onsdagens handel med 2,25 kronor till 86,25.

Sandvik steg med
9 kronor till 388 kronor, en uppgång med 2,2 procent. Dresdner Kleinwort Wasserstein upprepade på tisdagen sin köprekommendation för Sandvik med riktkursen 425 kronor.

Boliden steg 3,50
kronor till 71,50 kronor, Lundin Mining med 6 kronor till 120 och Scanmining med 20 öre till 16,50.

Skogssektorn slutade ned
sedan det finländska skogsbolaget M-real meddelat att resultatet under fjärde kvartalet väntas bli svagare än väntat. Orsaken är främst engångskostnader på 40 miljoner euro under kvartalet, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Av kostnaderna härrör 25 miljoner euro från omstruktureringar vid det franska bruket Pont Saint Maxence och resten till ett tidigare aviserat besparingsprogram i koncernen.

Holmen backade med
50 öre till 260 kronor och SCA handlades också ned 50 öre till 293,50 kronor. Stora Enso slutade ned 50 öre till 104,50 kronor.

Klippan rekylerade upp
efter att ha fallit starkt under tisdagen efter en artikel i Affärsvärlden som citerade en kritisk revisorsrapport. Klippan tillbakavisar de kritiska uppgifterna och aktien steg med 40 öre till 6,70 kronor.

Deutsche Bank har
sänkt sin aktierekommendation för Nokia till avvakta från tidigare köp, enligt AFX News. Nokia sjönk för andra dagen i följd och slutade ned med 2,50 kronor till 146,50 kronor.

Ericssonaktien slutade oförändrat
på 28,40 kronor.

Electrolux backade något.
Konkurrenterna Maytag och Whirlpool backade i New York-handeln på tisdagen på uppgifter om att sammanslagningen av de bägge bolagen stött på motstånd i det amerikanska justitiedepartementet. Samtidigt har Carnegie sänkt sin aktierekommendation för Electrolux till underperform, från neutral, med hänvisning till aktiens värdering, enligt AFX News.

Electrolux slutade ned
1,50 kronor till 205 kronor.

Oljebolagen Vostok Nafta
och Lundin Petroleum hörde till vinnarna under onsdagens handel. Vostok gick upp 20 kronor till 422,50 och Lundin Petroleum med 4,25 kronor till 93,75.

Rederierna surfar på
en framgångsvåg på grund av stora inkomster från olje- och oljeproduktfrakter, enligt en stort uppslagen artikel i Svenska Dagbladet där Concordia, Broström och Transatlantic pekas ut som vinnare. Transatlantic gick bäst med en uppgång på 40 öre till 34,20.

Hemtex sade på
onsdagen, i samband med ett seminarium i Köpenhamn, att bolaget haft en dubbelsiffrig procentuell tillväxt i sin julförsäljning, med fortsatt bra försäljning under inledningen av 2006. Aktien steg 8,50 kronor till 91,75 kronor.

JC:s försäljning till
konsument ökade med 4,8 procent i december till 323 miljoner kronor. JC:s aktie steg med 50 öre till 72,50 kronor.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?