1515

Rykten lyfte Nokia

Stockholmsbörsen inledde veckan med att i lugn handel stänga oförändrat. Ett antal rykten inom telekomsektorn var dagens händelse och gav energi till Nokia. Ett nytt oljeprisrekord pressade dock ner börsen men stärkte återigen oljebolagen.

"Det sker egentligen inget på nyhetsfronten förutom råvarupriset. Det är klart att när oljan går rakt upp i nättaket i kombination med lite oro för räntorna och lite tunna volymer så hålls börsen tillbaka", säger en mäklarchef till Nyhetsbyrån Direkt.

OMXS 30 stängde oförändrat på 861,0 och omsättningen uppgick till måttliga 8,3 miljarder kronor.

I helgen skrev tidningen Business att Cisco Systems överväger ett bud på Nokia. Något som telekomjätten inte ville kommentera och analytiker Direkt talat med ser som mindre troligt. Nokia-aktien stärktes i alla fall med 1 krona, eller 0,8 procent, till 122 kronor, efter att ha noterats upp 2 procent som högst. Samtidigt stängde Ericsson ned 10 öre till 26:20 kronor.

Ett annat rykte från tidningen Business berörde teleoperatörerna. Telenor lär vara intresserat av att lägga bud på Vodafone Sweden. Ryktet fick måttlig effekt på de svenska branschkollegorna varvid Teliasonera noterades oförändrad på 37 kronor och Tele2 var ner 75 öre till 84:25 kronor.

Under måndagsmorgonen presenterades även ett par konkreta förvärvsbesked.

Medas köp av det tyska läkemedelsbolaget Viatris för 7 miljarder kronor togs emot med stor glädje från marknaden som hissade upp aktien med 21,2 procent till 101:50 kronor.

"Det är synergier över hela linjen men vi har inte specificerat dessa. Vi har gett ett mål om att vi ska nå en ebitda-marginal på minst 25 procent under 2007 och sedan får marknaden själv räkna", säger Anders Larnholt, chef för investerarrelationer på Meda, till Direkt.

Medas rapport innehöll samtidigt ett preliminärt rörelseresultat på 215 miljoner kronor för årets första sexmånader, jämfört med 64 miljoner kronor för motsvarande period i fjol.

Precise Biometrics förvärv av 94 procent av aktierna i Loqware Sweden för 8,3 miljoner kronor genom en nyemittering av aktier fick inte en samma varma välkomnande. Precise backade 5 öre till 7:95 kronor.

Oljeprisets uppgång till strax under 64 dollar per fat i New York fick de svenska oljebolagen att stiga. Lundin Petroleum var upp 2,4 procent till 85:75 kronor. Tanganyika Oil var samtidigt upp 5,2 procent till 61:25 kronor. Sedan årsskiftet har aktierna tag ett kliv uppåt med 125 respektive 53 procent.

Electrolux steg 1,5 procent till 171:50 kronor under eftermiddagen när budstriden om den amerikanska branschkollegan Maytag trappats upp med ett höjt bud från Whirlpool.

"Att marknaden värderar upp en konkurrent och man ser vad en industriell köpare är beredd att betala ger stöd. Sen måste man som vanligt ställa sig frågan vilka likheterna mellan bolagen är", säger mäklaren.

Sandvik, som var den näst mest omsatta aktien, gröpte ur uppgången efter torsdagens rapport och noterades 2 kronor lägre på 336 kronor.

Bland måndagens rekommendationer tog Active Capital ett rejält skutt med en uppgång på 12,7 procent till 68:75 kronor. Börsveckan spår att aktien på ett par år kan ta sig upp till 100 kronor baserat på en stark utveckling inom dotterbolag och att det fortfarande är undervärderat räknat på en styckning av konglomeratet.

Q-med och Carnegie som Börsveckan också anser är köpvärda steg samtidigt 3,5 procent till 191 kronor respektive sjönk 1,6 procent till 91 kronor.



Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?