1515

USA-börserna återhämtade sig något

New York börserna steg under torsdagen och återhämtade något från de lägsta nivåerna på sex veckor. Johnson & Johnson gick i täten för läkemedelssektorn sedan bolaget fått EU-godkännande att köpa Guidant.

Utvecklingen hämmades emellertid av rörelserna i oljepriset och investerares försök att uppskatta dess påverkan på den ekonomiska tillväxten.

"Vår åsikt är att oljepriset har börjat påverka tillväxten, men det rör sig fortfarande inte om några krisnivåer", säger Ben Halliburton, förvaltare vid Tradition Capital Management, till Bloomberg News.

Dow Jones Industrial Average stängde upp 0,2 procent på 10.451. S&P 500 slutade också upp 0,2 procent medan Nasdaq steg 0,3 procent till 2.134.

Läkemedelssektorn var en av vinnarna under torsdagen i täten gick Johnson & Johnson som fick klartecken från EU- kommissionen för köpet av Guidant sedan bolaget gåt med på att sälja av två verksamheter. Aktien steg 0,5 procent.

Bildelsleverantören Johnson Controls steg nära 5 procent efter beskedet att bolaget köper York. Förvärvet innebär att Johnson Controls expanderar inom området uppvärmning, luftkonditionering och ventilation.

General Motors har slutit ett avtal med den svenska staten om att förlägga ett forskningscenter till Trollhättan. Arbetet påbörjas redan i år och avtalet sträcker sig åtminstone till 2008. Det var dock inget som piggade upp aktien, efter Moodys sänkning av kreditbetyget på onsdagen slutade aktien ned på torsdagen.

Ericsson noterades till förlorar sidan och aktien föll tillbaka med 1,1 procent på Nasdaq men var marginellt upp jämfört med stängningen i Stockholm.

Citigroup klättrade över 0,7 procent sedan ryktet spridit sig att banken skulle sälja Legg Masons kapitalmarknadsverksamhet till Stifel. Varken Citigroup eller Legg Masons talesmän ville kommentera uppgifterna enligt Bloomberg News.

Eastman Kodak som steg initialt slutade på oförändrad. Bolaget ska reducera sin arbetsstyrka med 900 tjänster när bolaget omorganiserar sin produktion. Strukturåtgärderna, som kommer att kosta cirka 153 miljoner dollar, är bolagets svar på vikande efterfrågan på kamerafilm bland konsumenter.

Tivo, som tillverkar digitala videoapparater, vinstvarnade och spår en högre förlust innevarande kvartal än vad analytikerna hade räknat med. Aktien handlades ned över 10 procent.

USA:s största husdjurskedja, Petsmart, föll nära 14 procent sedan bolaget skruvat ned sina prognoser för helåretsedan bolaget gjort marknaden besviken med sin rapport för det andra kvartalet.



Räntan på den tioåriga statsobligationen noterades till 4,37 procent, vilket var 2 punkter lägre jämfört med stängning i onsdags.



Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?