1515

Svagt upp på börsen

Stockholmsbörsen inledde den nya handelsveckan med en blygsam uppgång. Men Skandia backade efter en svag rapport.

Stockholmsbörsen rörde sig försiktigt uppåt på måndagen i linje med övriga Europa. Under eftermiddagen fick de europeiska marknaderna stöd av en inledande uppgång på Wall Street.

Sax-index steg med 0,2 procent till 270,8 och det smalare OMXS40 hade gått upp 0,1 procent till 866,9. Aktier till ett värde av 10,6 miljarder kronor bytte ägare.

Skandia lämnade sin halvårsrapport på morgonen. Bolaget redovisar en förlust på 1.047 miljoner kronor för årets sex första månader. Det kan jämföras med en vinst på 1.290 miljoner kronor för motsvarande period 2004. Resultatet var sämre än väntat och aktien föll med 1,4 procent till 42,30 kronor.

När det gäller de budspekulationer som ständigt cirkulerar kring Skandia framkom det inget nytt på måndagen.

Bäst bland storbolagen gick Assa Abloy bäst, upp 1,9 procent till 107,50 kronor. ABB steg med 1,8 procent till 55,25 kronor.

Dagens vinnare var forskningsbolaget Karo Bio som klättrade 13 procent till 11,75 kronor. Handelsbanken har höjt sin rekommendation på bolaget till "köp" från tidigare "minska".

Bland vinnare fanns även spelbolaget Unibet som steg med 6,9 procent till 218 kronor. Aktien steg kraftigt i fredags efter nyheten om köpet av det franska spelbolaget Mr Bookmaker.com.

Bland vinnarna fanns också BTS och Novestra, upp 5,7 procent till 93 kronor respektive 7,1 procent till 30 kronor. Bägge bolagen får köprekommendationer i måndagens nummer av tidningen Börsveckan.

Tv-produktionsbolaget Zodiak, tidigare MTV Produktion, redovisar en ökad vinst och omsättning under det första halvåret. Men aktien föll med 3,0 procent till 32 kronor.

Lundin Mining köper 19,9 procent av aktierna i det börsnoterade australiska gruvbolaget Union Resources Limited för drygt 4,5 miljoner australiska dollar, cirka 26 miljoner kronor. Aktien steg med 4,6 procent till 79,75 kronor.

Det höga oljepriset gav fortsatt stöd åt oljebolagen. Lundin Petroleum gick upp med 1,1 procent till 94,50 kronor och Tanganyika Oil klättrade 6,2 procent till 69 kronor. Vostok Nafta gick upp 6,6 procent till 210,50 kronor.

Köksinredningsföretaget Nobia steg med 3,8 procent till 137,50 kronor. Försäkringsbolaget IF meddelade på måndagen att det har ökat sitt ägande i Nobia.

De flesta ledande Europabörserna steg något. Londonbörsens FTSE-index steg med 0,11 procent till 5.318,4 och Frankfurtbörsens Dax-index gick upp med 0,24 procent till 4.941,7. Men i Paris sjönk CAC 40-index med 0,04 procent till 4.485,9.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?