Annons

Rapporter gav börsen lite flyt

Starka rapporter från både Föreningssparbanken och NCC fick Stockholmsbörsen att utgöra ett undantag i Europa, där börserna i övrigt slutade nedåt på torsdagen.

"Vi hade två bra storbolagsrapporter i dag. NCC infriade de högt ställda förväntningarna, vilket visar på en stark byggmarknaden i Norden just nu. Föreningssparbanken var också bra", säger en mäklarchef till Nyhetsbyrån Direkt.

Vid stängning noterades OMXS30 oförändrat till 861,4 och aktier för cirka 11,5 miljarder kronor bytte ägare.

Bland branscherna noterades inga tydliga indexförändringar, förutom för energisektorn som pressades av Lundin Petroleum.

NCC:s resultat efter finansnetto uppgick till 659 miljoner kronor för andra kvartalet, jämfört med analytikernas förväntningar på 541 miljoner kronor. Bolaget står fast vid tidigare bedömning om tillväxten i den nordiska byggmarknaden i år och för nästa år bedöms den växa minst 2 procent.

"Det var som jag hade hoppats på att se. En fortsatt stark orderingång och även omsättningen är bättre än vad vi alla hade räknat med", säger en analytiker till Direkt. Aktien handlades upp 1:50 kronor till 137.

Ytterligare en stark rapport kom från Föreningssparbanken och aktien tog fart uppåt med 2:50 kronor till 185 kronor.

"Det var en kanonrapport rakt igenom", säger en analytiker till Direkt. Andra analytiker framhåller att både kostnadssidan, trots stor ökning, och intäktssidan såg bra ut. En mäklarchef pekade dock på att bankens underliggande räntenetto inte var riktigt så bra som det såg ut i rapporten till följd av periodisering.

Även andra banker klättrade, Nordea steg 1 krona till 74 och Handelsbanken var upp 0:50 kronor till 172:50.

Bland storbolagen i övrigt kunde Securitas visa en uppgång med 1:50 kronor till 124:50. Nedgångar kunde däremot noteras i verkstadssektorn, däribland Sandvik och SKF. Atlas Copco handlades ner 2 kronor till 119:50 kronor.

Ericsson förlorade också lite mark. Bolagets vd Carl- Henric Svanberg ville vid torsdagens presskonferens om Ericsson Racing Teams deltagande i Volvo Ocean Race inte kommentera bolagets prognos.

"Vi uppdaterar aldrig våra prognoser mellan kvartalen. Men det är uppenbart att vi är i en bättre fas nu än för några år sedan", sade han.

Intrum Justitia, en av vinnarna på onsdagen efter en stark delårsrapport, fortsatte uppåt med 4 kronor högre till 65.

Sämre gick det för Studsvik, ned 1 krona till 151. Bolagets resultat var klart bättre än motsvarande period i fjol men omsättningen var lägre. Studsviks nya prognos för helåret 2005 innebär en försiktig uppjustering jämfört med den prognos som lämnades vid förra rapporttillfället.

Bland torsdagens lite mindre rapportörer fanns JC. JC har ryckt upp sig och gjorde 14,6 miljoner kronor i vinst under årets första hälft. Bolaget spår att resultatförbättringen kommer att fortsätta resten av året.

"Jag vill egentligen inte lämna någon siffra eftersom vi inte lämnar några prognoser. Men på frågan om vi ska förbättra oss kraftigt exklusive fjolårets engångskostnader är svaret ja. Det är det operativa resultatet som gäller", säger bolagets vd Thommy Nilsson till Nyhetsbyrån Direkt. Aktien slutade 25 öre lägre på 63:75 kronor.

Net Insight föll 5,7 procent till 2:30 kronor. Kvartalsrapporten svek när den innehöll en förlust på 35 miljoner kronor.

Även Cashguard rasade 9 procent efter en rapport som var klart sämre även än det resultat bolaget förutskickade vid vinstvarningen den 7 juli. Nya rutiner hade uppdagat ytterligare kostnader på cirka 20 miljoner kronor angavs som förklaring.

Protect Data, Academedia, Beijer Electronics redovisade också sina kvartalssiffror på torsdagen.

Beijer Electronics, som planerar att göra en till två förvärv det närmaste året, klättrade 3,1 procent medan Academedia stod för den största nedgången av de tre med sina 9,2 procent.

Förutsatt att de strukturella och finansiella rekonstruktionsåtgärderna genomförs beräknas Klippan bli ett lönsamt företag under 2006 med full effekt 2007. Aktien stängde 5 öre lägre på 9:05 kronor.

MultiQ har fått en pilotorder från en brittisk detaljhandelskedja. Framtida behovet uppskattas till över 1.000 skärmar. Ordern lyfte aktien 4,8 procent.


Innehåll från nShiftAnnons

Bygg en flexibel leveranskedja med verktyg i molnet

Wictor Dennmyr, Head of Supply Chain Sales på nShift.
Wictor Dennmyr, Head of Supply Chain Sales på nShift.

Osäkerheten på transportmarknaden är mycket stor, både på lokal och global nivå. Brist på lastbilsförare och kapacitetsbrist inom containertrafiken från Asien leder till långa ledtider och volatila priser – pandemieffekter som dröjer sig kvar och tvingar företag att tänka nytt.

Före pandemin hade många bolag ett fast upplägg för sin leveranskedja, eller supply chain. Komponenter köptes in från Asien, där bolagen i många fall även hade sin produktion. Frakten till Europa sköttes av transportbolag som man samarbetat med i alla år. 

– Under pandemin blev bolagen tvungna att justera sina leveranskedjor löpande. Det gäller fortfarande. Vi ser allt fler företag som väljer att ta hem sin produktion till Sverige nu, just för att det råder så stor osäkerhet kring transporterna. Man ser att konsekvenserna av förlängda ledtider kostar mer än att producera, eller åtminstone montera, i Sverige, säger Wictor Dennmyr, Head of Supply Chain Sales på nShift som är marknadsledande inom molnbaserad leveranshantering.

”Störst värdeutväxling”

Enligt Wictor Dennmyr går de flesta av utmaningarna som tillverkningsindustrin nu ställs inför att lösa genom att koppla upp leveranskedjan.

– Mitt råd är att starta där man har störst utmaningar i dag. Där kommer man också få störst värdeutväxling, säger han.

Wictor Dennmyr lyfter fem pelare som alla bolag bör ha på plats för att lyckas på marknaden. Det handlar om just uppkoppling, men också spårbarhet och transparens, flexibilitet och motståndskraft, förbättrade prognoser och hållbarhet. 

– Spårbarhet och transparens hänger ihop med kundupplevelsen. Om en slutkund vill veta status för en virkesbeställning som gjorts på nätet, och byggvaruhuset där upphämtningen ska ske inte kan svara påverkar det kundens helhetsupplevelse av köpet. Man måste ha data från sin leveranskedja tillgänglig för att kunna ge bra service, säger Wictor Dennmyr.

Ta höjd för leveransproblemen

Flexibilitet och motståndskraft handlar om att ständigt utvärdera och optimera sitt upplägg för transporter med avstamp i insamlade data, samt att bygga in möjlighet till flexibilitet och en viss överkapacitet i sin leveranskedja. Det hänger ihop med området förbättrade prognoser, som i praktiken kan handla om att frångå ”just in time”-konceptet och ta höjd för leveransproblem genom att beställa komponenter i god tid.

– Det sista området, hållbarhet, handlar om att köpa in en större andel hållbara transporter. Tidigare letade man efter det billigaste och snabbaste alternativet. Nu är det viktigare att hitta transportlösningar med korta ledtider, låga utsläppsnivåer och bra arbetsvillkor för chaufförer, säger Wictor Dennmyr.

nShift hjälper i dag över 90 000 kunder att optimera sin leveranshanteringsprocess genom en automatiserad molnplattform. Lösningen kan även ge beslutsunderlag som kan hjälpa kunden att fatta databaserade och hållbara beslut.

– Med en molnbaserad leveransplattform som grund blir det betydligt enklare att få till de fem pelarna som krävs för att lyckas på marknaden i dag, konstaterar Wictor Dennmyr. 

Läs mer om nShifts lösning här. 

 

Mer från nShift

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med nShift och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera