1515

Rapporter gav börsen lite flyt

Starka rapporter från både Föreningssparbanken och NCC fick Stockholmsbörsen att utgöra ett undantag i Europa, där börserna i övrigt slutade nedåt på torsdagen.

"Vi hade två bra storbolagsrapporter i dag. NCC infriade de högt ställda förväntningarna, vilket visar på en stark byggmarknaden i Norden just nu. Föreningssparbanken var också bra", säger en mäklarchef till Nyhetsbyrån Direkt.

Vid stängning noterades OMXS30 oförändrat till 861,4 och aktier för cirka 11,5 miljarder kronor bytte ägare.

Bland branscherna noterades inga tydliga indexförändringar, förutom för energisektorn som pressades av Lundin Petroleum.

NCC:s resultat efter finansnetto uppgick till 659 miljoner kronor för andra kvartalet, jämfört med analytikernas förväntningar på 541 miljoner kronor. Bolaget står fast vid tidigare bedömning om tillväxten i den nordiska byggmarknaden i år och för nästa år bedöms den växa minst 2 procent.

"Det var som jag hade hoppats på att se. En fortsatt stark orderingång och även omsättningen är bättre än vad vi alla hade räknat med", säger en analytiker till Direkt. Aktien handlades upp 1:50 kronor till 137.

Ytterligare en stark rapport kom från Föreningssparbanken och aktien tog fart uppåt med 2:50 kronor till 185 kronor.

"Det var en kanonrapport rakt igenom", säger en analytiker till Direkt. Andra analytiker framhåller att både kostnadssidan, trots stor ökning, och intäktssidan såg bra ut. En mäklarchef pekade dock på att bankens underliggande räntenetto inte var riktigt så bra som det såg ut i rapporten till följd av periodisering.

Även andra banker klättrade, Nordea steg 1 krona till 74 och Handelsbanken var upp 0:50 kronor till 172:50.

Bland storbolagen i övrigt kunde Securitas visa en uppgång med 1:50 kronor till 124:50. Nedgångar kunde däremot noteras i verkstadssektorn, däribland Sandvik och SKF. Atlas Copco handlades ner 2 kronor till 119:50 kronor.

Ericsson förlorade också lite mark. Bolagets vd Carl- Henric Svanberg ville vid torsdagens presskonferens om Ericsson Racing Teams deltagande i Volvo Ocean Race inte kommentera bolagets prognos.

"Vi uppdaterar aldrig våra prognoser mellan kvartalen. Men det är uppenbart att vi är i en bättre fas nu än för några år sedan", sade han.

Intrum Justitia, en av vinnarna på onsdagen efter en stark delårsrapport, fortsatte uppåt med 4 kronor högre till 65.

Sämre gick det för Studsvik, ned 1 krona till 151. Bolagets resultat var klart bättre än motsvarande period i fjol men omsättningen var lägre. Studsviks nya prognos för helåret 2005 innebär en försiktig uppjustering jämfört med den prognos som lämnades vid förra rapporttillfället.

Bland torsdagens lite mindre rapportörer fanns JC. JC har ryckt upp sig och gjorde 14,6 miljoner kronor i vinst under årets första hälft. Bolaget spår att resultatförbättringen kommer att fortsätta resten av året.

"Jag vill egentligen inte lämna någon siffra eftersom vi inte lämnar några prognoser. Men på frågan om vi ska förbättra oss kraftigt exklusive fjolårets engångskostnader är svaret ja. Det är det operativa resultatet som gäller", säger bolagets vd Thommy Nilsson till Nyhetsbyrån Direkt. Aktien slutade 25 öre lägre på 63:75 kronor.

Net Insight föll 5,7 procent till 2:30 kronor. Kvartalsrapporten svek när den innehöll en förlust på 35 miljoner kronor.

Även Cashguard rasade 9 procent efter en rapport som var klart sämre även än det resultat bolaget förutskickade vid vinstvarningen den 7 juli. Nya rutiner hade uppdagat ytterligare kostnader på cirka 20 miljoner kronor angavs som förklaring.

Protect Data, Academedia, Beijer Electronics redovisade också sina kvartalssiffror på torsdagen.

Beijer Electronics, som planerar att göra en till två förvärv det närmaste året, klättrade 3,1 procent medan Academedia stod för den största nedgången av de tre med sina 9,2 procent.

Förutsatt att de strukturella och finansiella rekonstruktionsåtgärderna genomförs beräknas Klippan bli ett lönsamt företag under 2006 med full effekt 2007. Aktien stängde 5 öre lägre på 9:05 kronor.

MultiQ har fått en pilotorder från en brittisk detaljhandelskedja. Framtida behovet uppskattas till över 1.000 skärmar. Ordern lyfte aktien 4,8 procent.



Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?