1515

Börsen stiger

Stockholmsbörsen fortsatte att stiga under onsdagsförmiddagen i likhet med övriga ledande börser i Europa.

Uppgången var väntad efter det att Fed-chefen Alan Greenspan uppmuntrade aktiemarknaderna genom att vid tisdagens räntebesked signalera att takten på räntehöjningar inte kommer att ökas.

Omkring klockan 12 var OMXS upp 0,7 procent på 869,3 och omsättningen uppgick till drygt 4,52 miljarder kronor.

Old Mutual kom med rapport på morgonen och i samband med det sade bolagets vd att samtal med Skandia fortfarande förs. Skandia steg 0,30 kronor till 42,80.

"Vi vill inte kommentera frågan ytterligare, men samtalen med Skandia fortsätter. När vi har något nytt att informera om, så kommer vi göra det. I dag vill vi fokusera på vårt halvårsresultat som var mycket bra", säger Alex Sandberg, talesman för Old Mutual till Nyhetsbyrån Direkt.

Ericsson har fått en bredbandsorder från en grekisk operatör och var upp 0,30 kronor till 26,80.

Cisco sade i samband med sin kvartalsrapport på tisdagskvällen att bolaget inte avser att genomföra något stort förvärv. Nokia, som i helgen spekulerades vara en uppköpskandidat, noterades oförändrad till 124,50 kronor.

"Vi föredrar små privata bolag med cirka 100 anställda. Det är extremet osannolikt för oss att göra ett stort förvärv", sa Cisco-chefen John Chambers vid en telefonkonferens.

Bland övriga storaktier steg Nordea 75 öre till 74,50 och Volvo noterades 5 kronor högre på 335. Astra Zeneca gick mot strömmen, ned 1,50 kronor på 351,50.

Assa Abloy noterade en uppgång om 2 kronor till 107,50 och Securitas, som kommer med rapport på fredag, handlades 2:50 kronor högre på 133,50.

En hel del rapporter har kommit och bland dem var Enlights och Fabeges var aktier sjönk med 4,0 respektive 5,1 procent. Wallenstams rapport föll inte heller marknaden i smaken och aktien sjönk 5,4 procent.

En rad andra fastighetsbolag var också samlade på förlorarlistan i spåren av att Dagens Industri skrivit att fastighetsracet är slut för den här gången. Kungsleden gick tillbaka 8,6 procent, Klövern var ned 7,9 procent, Brinova tappade 5,0 procent och Wihlborgs handlades ned lika mycket.

Två av klädeskedjorna kom med försäljningssiffror för juli månad. JC:s försäljning till konsument steg 2,2 procent medan RNB:s försäljning för jämförbara butiker ökade med 5,6 procent. JC steg 50 öre var till 67,50 kronor och RNB gick upp 2,8 procent till 72,50 kronor.

Högt på vinnarlistan hamnade Worldwide Brand som säljer Björn Borg-produkter. Aktien steg 8,7 procent sedan bolagets rapport visat en försäljningsökning med 38 procent.

Tungviktaren Hennes & Mauritz, upp 1,50 kronor till 270,50, kommer med sin försäljningsrapport på måndag. Här räknar analytiker med att H&M ska visa en tillväxt på knappt 15 procent för juli månad, enligt SME Direkts sammanställning.

Net Insight aviserade en tilläggsorder från en europeisk medieoperatör och steg 5,2 procent.

Meda fortsatte upp efter måndagens storaffär och handlades under hög omsättning till kurs 132,50 kronor.

Hexagon, vars rapport kom vid lunchtid, steg 7 kronor eller nästan 5 procent, till 147,50.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?