Annons

Nokia ned på börsen

Stockholmsbörsen skvalpade kring nollstrecket under större delen av måndagen. En tveksam start på veckans handel i USA bidrog till en stängning på minus.

"Vi låg på nollan fram till 16.30 när körningen nedåt på Dow Jones kom. Makrodata från USA var bra. Man hade kanske klarat ränteuppgången men inte att oljepriset drar mot 62 dollar per fat", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

OMXS 30 avslutade 0,1 procent lägre på 863,0. Omsättningen låg på blygsamma 7,6 miljarder kronor.

Ericsson tappade 10 öre till 26,50 kronor.

Beskedet att Olli-Pekka Kallasvuo från halvårsskiftet 2006 tar över som koncernchef för Nokias efter Jorma Ollila fick aktien att vända ned. Vid stängning hade Nokia backat 1,50 kronor, eller 1,2 procent, till 122.

"Det var Nokia och Ericsson som vägde på index. Jag tycker det är svårt att hetsa upp sig över Ollilas avgång men uppenbarligen räckte det för somliga", säger mäklaren.

Telia Sonera, som släpper sina delårssiffror på onsdag, gav samtidigt stöd med en uppgång på 20 öre till 38,60 kronor. JP Morgan har dock sänkt sin rekommendation från neutral till undervikt.
"Vi får ganska mycket frågor om Telia Sonera. Det är svårt att säga om rapporten blir bra eller dålig, men det är mycket intresse", kommenterar mäklaren.

Sektorkollegan Tele2 ska, som en lågprisstrategi, lansera en ADSL-tjänst i Belgien. Aktien gick upp en 50-öring till 84,50.

Bank- och finanssektorn gav visst indexstöd. SEB och Föreningssparbanken klättrade 50 öre vardera, till 138,50 respektive 184,50 kronor.

Handelsbanken handlades dock ned en 50-öring till 167 kronor. Cheuvreux skriver i en ny analys att Finansinspektionens förslag till kapitaltäckningsregler kan hota bankens ombildningsplaner för försäkringsbolaget SPP.

OMX avancerade 1,50 till 94,50 kronor. Den genomsnittliga omsättningen på bolagets börser steg till 26,2 miljarder kronor per dag under juli, jämfört med 25,7 miljarder under juni.

Aktier med oljekoppling fick också en bra start på veckan. Bortgången av Saudiarabiens kung Fahd bidrog till att puffa råoljepriset över 61 dollarstrecket i New York. På Stockholmsbörsen steg Lundin Petroleum med 1,50 till 81,25 kronor och Tanganyika med 50 öre till 58 kronor.

Ännu bättre gick det för Vostok Nafta, som investerar i olje- och gasindustrin. Aktien stängde 4,4 procent högre på 189 kronor.

Astra Zeneca orkade inte fortsätta den uppgång som följt på torsdagens urstarka kvartalsrapport, utan backade 1 krona till 350,50. Citigroup har sällat sig till hyllningskören genom att höja sin rekommendation för läkemedelsjätten till köp från behåll. Morgan Stanley går däremot mot strömmen med en sänkning från övervikt till "equal-weight", bland annat som en följd av frågetecken kring diabetespreparatet Galida.

Inom detaljhandel sjönk Hennes & Mauritz med 1 krona till 276 samtidigt som Clas Ohlson backade 2 kronor till 146. I motsatt riktning gick Lindex, som vid stängning hade klättrat 2,4 procent till 385 kronor.
"Lindex var uppe på 392 kronor innan det kom in en säljare. Vi undrar varför, särskilt eftersom H&M och Clas Ohlson var under press", säger en mäklare.

Med en uppgång på 1,1 procent var underleverantörerna till fordonsindustrin en av måndagens bästa sektorer i Europa. I Stockholm stärktes Haldex med 1 krona till 140 och Autoliv avslutade 50 öre högre på 346,50.

Novestra gick upp en 50-öring till 24,40 kronor. Bolaget har fått ytterligare drygt 20 miljoner kronor i utdelning från saminvesteringsenheten Continuum Group.

Bland aktier med lite mindre omsättning steg Prevas med 20 öre till 17,80 kronor. På måndagen framkom att ICA beställer it-tjänster som ska effektivisera lagret i Västerås.

Innehåll från TelenorAnnons

”Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början”

Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.
Johan Rogö är Produktchef Robot hos Husqvarna.

Från traditionell gräsklippare – till uppkopplad robot.

Här är svenskarna som leder teknikutvecklingen i branschen.

– Möjligheten att kunna styra gräsklipparen på distans har varit väldigt uppskattad från dag ett, säger Johan Rogö, Produktchef Robot hos Husqvarna.

Så hjälper IoT företagen att bli framgångsrika – läs mer 

Hundratusentals säljs varje år. Idag är det närmast standard att robotgräsklipparen tar hand om gräsmattan i svenska villaträdgårdar. I sin egen takt klipper gräset precis som du vill ha det – utan att du behöver lämna soffan.

– Robogräsklipparen svarar upp mot ett tydligt behov hos kunderna. Den lyfter ett ok från axlarna och tar hand om en återkommande och tråkig syssla. Den sparar tid och kraft samtidigt som resultatet blir bra, säger Johan Rogö.

Redan 2010 tog Husqvarna fram sina första uppkopplade robotgräsklippare. Då kunde man ge kommandon via SMS. Fem år senare lanserades Automower Connect, en app där du i detalj kan styra gräsklipparen.

– Redan från start steg användningen i en rasande fart. Det blev väldigt uppenbart att kunderna såg ett stort värde i funktionaliteten, säger Linda Lindqvist, Produktchef Robot.

2015 var möjligheten till app-styrning på distans ett premium-tillbehör som kunderna kunde addera vid köp, nuförtiden är samtliga Husqvarnas robotgräsklippare utrustade med uppkopplad teknik från början:

– Vi är absolut ledande inom det här segmentet, både när man tittar på antalet sålda enheter eller kundnöjdhet och app-användning, säger Johan Rogö.

Just kundnöjdheten har blivit en extra bonus i Husqvarnas egen utveckling:

– Appen har fört kunderna närmare oss som företag. Vi lär oss hur kunderna använder produkterna och hjälper oss att utveckla tjänster som är efterfrågade. Ledningen har förstått att det relationsbyggandet är väldigt viktigt, säger Linda Lindqvist och lägger till:

– Det riktigt intressanta är att vi höjer värdet på kunderbjudandet samtidigt som vi som företag tjänar pengar på det. Vi tar på oss kundens glasögon, tittar på vilka utmaningar och problem de möter och försöker lösa dessa. Att ha en uppkopplad produkt har varit lönsamt från första början och har bidragit till att behålla en premiumkänsla.

”Kan skeppa klippare till hela världen”

Tekniken som håller robotgräsklipparna uppkopplade tillhandahålls av Telenor IoT, en av Europas största IoT-operatörer. Samarbetet mellan Husqvarna och Telenor IoT har pågått sedan appen lanserades för sju år sedan.

– En viktig del i det hela är att de levererar en global lösning för uppkoppling, vilket gör att vi kan skeppa klippare till hela världen. Du kopplar upp klipparen på samma sätt oavsett var på jorden du befinner dig. De har också en kunskap om mobila nätverk och uppkoppling som vi behöver, berättar Johan Rogö och fortsätter:

– För Husqvarna har teknikutvecklingen också inneburit att företaget fått en skjuts i hållbarhetsarbetet. Elektrifiering är en grundsten i skiftet från bensin till batteridrift. Våra robotgräsklippare har lika låg energiförbrukning som en glödlampa.

En annan effekt med uppkopplade produkter är att man gått från att betrakta sig som ett tillverkningsföretag till något annat:

– Idag är vi mer ett teknikföretag, som fokuserar på att lösa kundens problem och möta deras behov med hjälp av teknik. Kunden är i centrum hela tiden, säger Linda Lindqvist.

Maximera din affär med IoT – så funkar det 

 

Mer från Telenor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telenor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera