1515

Nokia ned på börsen

Stockholmsbörsen skvalpade kring nollstrecket under större delen av måndagen. En tveksam start på veckans handel i USA bidrog till en stängning på minus.

"Vi låg på nollan fram till 16.30 när körningen nedåt på Dow Jones kom. Makrodata från USA var bra. Man hade kanske klarat ränteuppgången men inte att oljepriset drar mot 62 dollar per fat", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

OMXS 30 avslutade 0,1 procent lägre på 863,0. Omsättningen låg på blygsamma 7,6 miljarder kronor.

Ericsson tappade 10 öre till 26,50 kronor.

Beskedet att Olli-Pekka Kallasvuo från halvårsskiftet 2006 tar över som koncernchef för Nokias efter Jorma Ollila fick aktien att vända ned. Vid stängning hade Nokia backat 1,50 kronor, eller 1,2 procent, till 122.

"Det var Nokia och Ericsson som vägde på index. Jag tycker det är svårt att hetsa upp sig över Ollilas avgång men uppenbarligen räckte det för somliga", säger mäklaren.

Telia Sonera, som släpper sina delårssiffror på onsdag, gav samtidigt stöd med en uppgång på 20 öre till 38,60 kronor. JP Morgan har dock sänkt sin rekommendation från neutral till undervikt.
"Vi får ganska mycket frågor om Telia Sonera. Det är svårt att säga om rapporten blir bra eller dålig, men det är mycket intresse", kommenterar mäklaren.

Sektorkollegan Tele2 ska, som en lågprisstrategi, lansera en ADSL-tjänst i Belgien. Aktien gick upp en 50-öring till 84,50.

Bank- och finanssektorn gav visst indexstöd. SEB och Föreningssparbanken klättrade 50 öre vardera, till 138,50 respektive 184,50 kronor.

Handelsbanken handlades dock ned en 50-öring till 167 kronor. Cheuvreux skriver i en ny analys att Finansinspektionens förslag till kapitaltäckningsregler kan hota bankens ombildningsplaner för försäkringsbolaget SPP.

OMX avancerade 1,50 till 94,50 kronor. Den genomsnittliga omsättningen på bolagets börser steg till 26,2 miljarder kronor per dag under juli, jämfört med 25,7 miljarder under juni.

Aktier med oljekoppling fick också en bra start på veckan. Bortgången av Saudiarabiens kung Fahd bidrog till att puffa råoljepriset över 61 dollarstrecket i New York. På Stockholmsbörsen steg Lundin Petroleum med 1,50 till 81,25 kronor och Tanganyika med 50 öre till 58 kronor.

Ännu bättre gick det för Vostok Nafta, som investerar i olje- och gasindustrin. Aktien stängde 4,4 procent högre på 189 kronor.

Astra Zeneca orkade inte fortsätta den uppgång som följt på torsdagens urstarka kvartalsrapport, utan backade 1 krona till 350,50. Citigroup har sällat sig till hyllningskören genom att höja sin rekommendation för läkemedelsjätten till köp från behåll. Morgan Stanley går däremot mot strömmen med en sänkning från övervikt till "equal-weight", bland annat som en följd av frågetecken kring diabetespreparatet Galida.

Inom detaljhandel sjönk Hennes & Mauritz med 1 krona till 276 samtidigt som Clas Ohlson backade 2 kronor till 146. I motsatt riktning gick Lindex, som vid stängning hade klättrat 2,4 procent till 385 kronor.
"Lindex var uppe på 392 kronor innan det kom in en säljare. Vi undrar varför, särskilt eftersom H&M och Clas Ohlson var under press", säger en mäklare.

Med en uppgång på 1,1 procent var underleverantörerna till fordonsindustrin en av måndagens bästa sektorer i Europa. I Stockholm stärktes Haldex med 1 krona till 140 och Autoliv avslutade 50 öre högre på 346,50.

Novestra gick upp en 50-öring till 24,40 kronor. Bolaget har fått ytterligare drygt 20 miljoner kronor i utdelning från saminvesteringsenheten Continuum Group.

Bland aktier med lite mindre omsättning steg Prevas med 20 öre till 17,80 kronor. På måndagen framkom att ICA beställer it-tjänster som ska effektivisera lagret i Västerås.


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.  

Ta del av Salesforce live  

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps. 

Ta del av Salesforce live här

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?