1515
Annons

Nokia levererar till Förenade Arabemiraten

Nokia har fått en order värd 61 miljoner dollar, motsvarande 471 Mkr, om att leverera Tetra-utrustning till Förenade Arabemiraten.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från JungheinrichAnnons

Jungheinrich bidrar till den cirkulära ekonomin – med klimatsmarta truckar

Leasingperioden på en truck är normalt 5-7 år. Jungheinrich:s två fabriker för rekonditionering säkerställer att livslängden för en truck fördubblas vilket är en vinst för såväl miljö som plånbok.

Ledande intralogistikleverantören Jungheinrich startade upp sin unika, industriella rekonditioneringsverksamhet 2006. Idag renoveras ungefär 7 000 truckar om året i fabrikerna i Dresden, Tyskland och Ploiesti, Rumänien.

– Vi är ensamma i branschen om att ha dedikerade fabriker för begagnade truckar. Det har verkligen varit en framgångssaga, berättar Jacob Trevett, Sales Director Rental & Used, på Jungheinrich.

Betydligt skonsammare för miljön

Rekonditioneringsprocessen utförs i sex steg enligt en standardiserad metod där man demonterar trucken, byter ut slitna komponenter, bygger ihop och lackerar om trucken. Varje steg genomgår dessutom rigorösa kvalitetskontroller. Resultatet är en begagnad truck med i princip samma prestanda som en ny – men betydligt skonsammare för miljön.

– Vi siktar på att bli en CO2-neutral verksamhet. Med rekonditionering av begagnade truckar bidrar vi till en cirkulär ekonomi och sparar därmed stora mängder koldioxid, om man jämför med nyproduktion. Och man får i princip en ny truck, berättar Jacob Trevett.

Här kan du se hur en rekonditionering går till 

Samma garanti som en nyproducerad truck

Ytterligare en stor fördel med att hyra eller köpa en begagnad truck är kostnaden, som blir upp till 30 procent lägre än vid nyproduktion – och garantin är alltid densamma, understryker Jacob Trevett.

– Användaren får exakt samma trygghet som vid köp av en ny truck, både när det gäller kvaliteten och villkoren. Vi erbjuder fullservice och 12 månaders garanti. 

94 procent återanvänds

Tack vare storskalig rekonditionering av truckar återanvänds idag 94 procent av truckarna. 

– Vi betraktar en rekonditionerad truck som en ny – fast till ett lägre pris, avslutar Jacob Trevett.

Läs mer här 

Om Jungheinrich 

Jungheinrich är en av världens ledande leverantörer inom intralogistik, med ett omfattande produktsortiment inom materialhantering, automatiserade system och intralogistiktjänster. Jungheinrich erbjuder allt från en enstaka truck till stora nyckelfärdiga lager. Jungheinrich är expert på kundanpassade intralogistiklösningar i linje med konceptet Industry 4.0.

 

Mer från Jungheinrich

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jungheinrich och ej en artikel av Dagens industri

De gör utlandsresan från Sverige

Teknikbolaget Trustrace satsade tidigt på utlandsexpansion och har en rad investerare i ryggen. Men bolagets planer på att öppna kontor i Tyskland är tills vidare lagda på is.

”Gör en realistisk budget”, råder vd Shameek Ghosh entreprenörer som lockas av Europas största ekonomi. 

Trustcares fyra grundare: Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Hrishikesh Rajan.
Trustcares fyra grundare: Madhava Venkatesh, Saravanan Parisutham, Shameek Ghosh och Hrishikesh Rajan.Foto:Liisa Eelsoo

”Det är lätt att underskatta komplexiteten i en utlandsexpansion. I praktiken blir den sällan så rakt på sak som man planerat”, säger Shameek Ghosh, vd och medgrundare av teknikbolaget Trustrace som är vad han kallar ett ”born global-företag”.

Redan vid starten 2016 fanns en internationaliseringsresa i närsiktet. Vid sidan av hemmamarknaden Sverige hårdsatsar företaget i USA, Tyskland och Indien. 

Samtliga fyra i grundarteamet är från Indien – att ta sig an världens näst folkrikaste land parallellt med Sveriges, i jämförelse, pyttemarknad var därför ett naturligt steg när verksamheten kickade igång. 

”Vi har sett hur vissa produktionssätt påverkar miljön. I en del indiska städer som vi bott i är tanken på att köpa ren luft inte ett fiktivt scenario för framtiden”, fortsätter han och tillägger att deras arbete tillsammans började på gräsrotsnivå med syftet att rena floderna i Coimbatore – en stad i södra Indien med stor textilindustri.

Trustrace, som lockat flera kända investerare, är en hållbarhetsplattform som genom blockkedja- och Ai-teknik gör det möjligt för företag att spåra hela kedjan, från produkt till leverans. 

”Vi hjälper modeindustrin i deras hållbarhetsarbete. Det finns en stor mängd nya lagar och regleringar inom EU som företagen måste följa. I Indien och flera andra länder är liknande lagstiftning på gång”, säger Shameek Ghosh. 

För två år sedan blev Trustrace antaget till Startup Swedens program som riktar in sig på USA. Förra året blev det en ny etableringsresa, med samma arrangör men till ett nytt land: Tyskland. 

Adidas och Zalando fanns redan på kundlistan, vilket underlättade säljarbetet och öppnade dörren till nya kunder på den tyska marknaden, konstaterar han. 

”I ett globalt företag som Adidas fungerar engelska bra. I mindre och medelstora företag är språket mer utmanande, där har vi behövt anställa några tysktalande regionansvariga.”

En lärdom är att hålla i kostnaderna, betonar han. Planen att öppna kontor i Stuttgart, en viktig stad för textil- och modebranschen, är tills vidare skjuten på framtiden. 

”Det blev för dyrt. Ett kontor skulle ha kostat nästan en halv miljon kronor, så vi bestämde oss för att bygga marknaden från Sverige till att börja med.”

Vilket blir nästa steg i Tyskland?
”Vi behöver få igång affärerna ännu mer så att verksamheten kan växa till den storlek vi siktar på.”

Vad har du för råd till andra entreprenörer som vill etablera sig i landet?
”Gör en realistisk budget och var noga med research så att ni satsar på rätt region. Det är också kritiskt att sätta sig in i kulturen. Sverige är väldigt informellt, där skiljer vi oss åt från Tyskland.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera