Annons

Europabörser lämnar treårshögsta

Europabörserna föll över lag på tisdagen efter att flera av de europeiska indexen nådde nivåer kring treårshögsta under måndagen.

De europeiska finansministrarna påpekade i samband med ekofin-mötet att tillväxten kan bli lägre bland annat på grund av det höga oljepriset, vikande konsumentförtroende och den italienska recessionen.

Till det kom att dollarn har tappat till sin lägsta nivå gentemot euron på två veckor. Enligt bedömare beror dollarutvecklingen på spekulationer att statistik på onsdagen kommer att visa ett stort amerikanskt handelsunderskott.

"Det som påverkar marknaden är dollarförsvagningen. Vi har bara lite tillväxt här så en stark dollar är nödvändig för att ge dynamik åt exporten", säger Pierre Chevallier, fondförvaltare i Paris, till Bloomberg News.

Läkemedelssektorn ledde nedgången på de europeiska marknaderna. Sanofi sjönk 0,9 procent. Det franska läkemedelbolaget hänförde 31 procent av sina intäkter under 2004 till USA.

Även Astrazenecas intäkter är till hälften från den amerikanska kontinenten och bolaget rapporterar i dollar. Aktien föll 1,3 procent.

Orkanen Dennis har nu passerat Nordamerika med mindre negativ påverkan än befarat. BP fick dock olje- och gasriggen Thunder Horse skadad vilket bidrog till att pressa ned aktien 2,3 procent.

JP Morgan Chase sänker sin rekommendation för återförsäkringsaktier i allmänhet och Swiss Re i synnerhet. Swiss Re tappade 0,4 procent och Hannover Re backade 1,3 procent.

Inom försäkringsbranschen meddelades också att Munich Re sålt aktier i Allianz, via Goldman Sachs, till ett värde av 1,1 miljarder euro vilket fick till följd att Allianz backade 0,9 procent under tisdagen.

Liksom i Asien hade stålbolagen det extra motigt. Arcelor föll 0,9 procent och Corus backade 1,7 procent efter det att ABN Amro sänkt rekommendationerna för båda aktierna. Enligt analyser kommer priserna för varmvalsade produkter att sjunka i år i Europa medan priserna för insatsvaran järnmalm väntas stiga.

I telekomsektorn steg Alcatel 6,5 procent efter att ha släppt preliminära kvartalssiffror som var bättre än väntat. Försäljningen steg med 8 procent till 3,1 miljarder euro under andra kvartalet, meddelade bolaget.

Sektorkollegan Ericsson hängde på och steg med 0,4 procent. Däremot orkade inte Nokia upp på plus utan slutade 1,4 procent ned.

Bland andra rapportbolag steg L'Oreal med 4,2 procent efter bättre försäljningsutveckling än väntat.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?