1515

Hexagon steg efter bud

Stockholmsbörsen stängde med en måttlig uppgång på måndagen. Dagen präglades av telekomnyheter, företagsförvärv och styrka från en starkare dollar.

"Dagen uppvisade lite blandad handel. Man ser att det blir mer och mer att man plockar ut enskilda aktier i stället för sektorer, vilket kan vara ett tecken på att vi närmar oss toppen", säger en mäklarchef till Nyhetsbyrån Direkt.

OMXS stängde 0,2 procent högre och noterades till 801,7. Omsättningen var förhållandevis tunn och uppgick till 11,6 miljarder kronor.

Måndagens stora affär stod Hexagon. Hexagon lade ett bud på det schweiziska mätteknikföretaget Leica Geosystems värt 6,6 miljarder kronor. Hexagon avyttrar samtidigt affärsområdet Automation för cirka 1,2 miljarder kronor. Leica Geosystems styrelse avvisade dock budet med motiveringen att det var för lågt. Hexagon steg 3,8 procent till 149,50 kronor, efter att som mest ha varit uppe på 152 kronor.

Nokia, som har teknikdagar i Helsingfors, presenterade sju nya mobiltelefoner samt en förnyelse av sitt ramavtal med Elisa. Bolagets strategichef Tero Oljanperä uppgav även att fokus är att fortsätta växa snabbare än marknaden. Aktien steg med 1,50 kronor till 130 kronor.

Ericsson, som noterades 10 öre lägre på 23,80 kronor, presenterade ett nytt GSM-system som gör det möjligt för flygpassagerare att ringa från flygplan. Det hälftenägda Sony Ericsson lanserade samtidigt fyra nya mobiltelefoner. I en intervju med Direkt uppger Sony Ericssons VD Jan Wäreby att bolaget har höjt sin prognos för den globala mobiltelefonmarknaden.
"Marknaden har generellt utvecklats lite starkare än vi räknade med för ett kvartal sedan", säger han.

Verkstadssektorn stärktes av en fortsatt stark dollar vilket gynnar exportbolagen. SKF och Sandvik noterades 1 krona respektive 3,50 kronor högre på 79,25 och 296,50 kronor.

Lastbilssektorn stärktes även av Standard & Poors prognos om en fortsatt stark återhämtning i år på marknaden för tunga lastbilar med en tillväxt på 20 procent. Tillväxten spås dock mattas av 2006 och en möjlig nedgång spås under 2007. Volvo och Scania steg 5,50 till 311,50 kronor respektive 3,50 till 279,50 kronor.

Hennes & Mauritz tyngdes av spanska Inditex rapport och var ner 4 kronor till 267,50. Rapporten kom in över förväntan, men med en oförändrad jämförbar försäljning under maj och delar av juni. Bolaget meddelade dock att avmattningen i försäljningen berodde på en svag kollektion och inte hade med marknaden att göra.

Tolkningar av effekterna för H&M gick i sär bland analytiker Direkt talat med. Stora bruttomarginalökningar kan vara förbi samtidigt som den svaga försäljningen kan gynna H&M.

Intentia steg 1,3 procent till 15,60 kronor. Det nya sammanslagna Intentia/Lawson ska fokusera på sex till åtta affärsområden och vara marknadsledande inom dessa. Det uppgav Intentia och Lawsons ledningar vid en presentation på måndagen.

Mekonomen meddelade att omsättning steg med 21,4 procent i maj. Aktien stärktes initialt för att sedan noteras 1,6 procent högre på 94,50 kronor.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?