Annons

Bred uppgång i Europa

De europeiska börserna steg på bred front under onsdagen. Marknaden fick stöd av ett fallande oljepris och av en strid ström av positiva bolagsnyheter. Mest drivande i index var läkemedelsbolagen där Merck KGAA och Roche tillhörde de absoluta vinnarna.

"Vi är riktigt positiva till de större läkemedelsbolagen och särskilt Roche som har väldigt många preparat under utveckling", det sade David Mjermann, fondförvaltare på Bank Cial, till Bloomberg News.

Klockan 17.40 hade såväl DJ Euro Stoxx 50 som Bloomberg European 500 stigit med 0,4 procent.

Läkemedelsaktierna fortsatte att leverera positiva nyheter. På tisdagen var det Pfizers aggressiva sparplan som uppmuntrade investerarna och på onsdagen meddelade Roche positiva resultat från en studie av preparatet Rituxan för reumatism. Roche steg 0,9 procent. Övriga vinnare i sektorn var Sanofi-Aventis och Merck Kgaa, vilka noterades 1,3 respektive 5,7 procent högre.

Serono lyckades dock knappt hålla huvudet ovanför vattenytan med en uppgång på 0,1 procent. Detta innebar ändå en återhämtning jämfört med dagslägsta, eftersom aktien var ned som mest med 6,4 procent under onsdagen. Bolaget har avbrutit studier av två olika preparat, vilka befunnit sig i sen utvecklingsfas. En av produkterna har visat sig ha hög riskprofil och den andra har inte kunna bevisa påtaglig nytta.

SAP föll 0,9 procent. Under tisdagen vinstvarnade flera applikationsbolag, bland annat Siebel Systems och hela den europeiska mjukvarusektorn handlades ned som följd.

Desto muntrare var det istället för kläddetaljisterna som fick skjuts uppåt av Hennes & Mauritz starka kvartalsrapport. H&M steg 4,9 procent medan konkurrenten Inditex klättrade 0,6 procent högre.

Det fallande oljepriset gav positiv inverkan på bland annat flygplans- och transportsektorn. British Airways steg 2,1 procent medan Deutsche Post avancerade 1,4 procent.

Förlorarna på onsdagens nedgång i oljepriset fanns att finna i energisektorn. BP sjönk 0,5 procent och Shell handlades 0,4 procent lägre. Royal Dutch föll med 0,3 procent. På eftermiddagen visade amerikansk statistik att de amerikanska lagren av råolja steg med något mindre än förväntat. 2,36 miljoner fat under förra veckan, jämfört med förväntade 2,5 miljoner fat, enligt ett medianestimat från Bloomberg News sammanställning.

Bland övriga aktier steg skogsaktier som StoraEnso och UPM Kymmene med 2,5 respektive 1,6 procent. Bolagen har fått höjd rekommendation till köp av investmentbanken Merrill Lynch.

Schweiziska livförsäkringsbolaget Baloise kom med en stark rapport och handlades upp 5,6 procent.

Som helhet var CAC-40 i Paris 0,5 procent upp och Frankfurts DAX-index handlades 0,4 procent högre. I London motverkades uppgången av att flera storaktier handlades utan rätt till utdelning och FTSE 100 steg därför endast med 0,1 procent.

I Norden steg OBX i Oslo med 0,3 procent. Än mer klättrade Köpenhamnsbörsens KFX index, vilket var upp 0,9 procent, bland annat med hjälp av Lundbeck. HEX Generalindex var upp 0,4 procent i Helsingfors. I Stockholm fick OMXS stöd av Hennes & Mauritz och var upp 0,7 procent.



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?