1515

Telekom ned i Europa

Europabörserna inledde veckan med sjunkande index där telekom och försäkring drog ned. Fordonstillverkarna och detaljhandel hamnade också högt på förlorarlistan.

Det stigande oljepriset pressade överlag samtidigt som energisektorn fick draghjälp.
"Man måste ta oljeprisuppgången med i beräkningarna i takt med att aktieinnehavet påverkas. Det kommer att vara en börda för vissa sektorer och en hämmande faktor för tillväxten", säger Alexandros Antzoulides, investerarchef vid Aspis Pronia General Incurance, enligt Bloomberg News.

Klockan 17.50 hade DJ Stoxx 50 backat med 0,2 procent samtidigt som Bloomberg European 500 noterades 0,5 procent ned.

Nokia och Ericsson satte press på telekomsektorn som tappade 1,4 procent enligt Bloomberg European 500.

Försäljningssiffror från USA från de större fordonstillverkarna kom in sent på fredagen med varierande budskap. Fords och BMW:s fordonsförsäljning sjönk under mars medan General Motors och Daimler Chrysler däremot rapporterade försäljningsökningar.

Statistiken påverkade hela sektorn i Europahandeln och överst på förlorarlistan låg Peugeot och Fiat som tappade 1,5 respektive 0,9 procent. Volkswagen handlades ned 0,7 procent medan Daimler Chrysler och BMW klarade sig relativt bra.

Dixons Group ledde nedgången i detaljhandelsblocket genom att tappa 2,9 procent. Inditex, vars rapport i förra veckan överraskade marknaden positivt, föll tillbaka med 1,0 procent och konkurrenterna H&M och brittiska Next var ned 0,6 respektive 0,3 procent.

I Paris sjönk Carrefour med 1,5 procent. Från Thailand rapporteras att en av bolagets butiker utsattes för ett bombattentat i helgen med både dödsfall och skadade som följd.

Bloombergs energiindex steg mot strömmen. Priset på råolja fortsatte att stiga under måndagen och i New York noterades priset kring rekordnivån 58 dollar per fat. Uppgången drevs av oro för att amerikanska raffinaderier inte kommer att klara av att producera tillräckligt med bensin för att möta den starka efterfrågan under sommarsäsongen.

Goldman Sachs pekar på att det höga priset kommer att sätta sig positivt i bolagsvinsterna och investmentbanken höjer sin rekommendation för den europeiska oljesektorn.

BP avancerade 1,8 procent, Shell Transport var 1,0 procent upp och Hellenic Petroleum noterades 1,2 procent högre.

Infineons finanschef Peter Fischl uppger för Boersen-Zeitung att bolaget påverkas av lägre försäljning hos Siemens mobiltelefonenhet. Upp till 40 procent av Infineons försäljning kommer från mobiltelefonsegmentet och aktien sjönk 1,4 procent.

Som helhet var CAC-40 i Paris 0,7 procent ned, Frankfurts DAX sjönk 0,7 procent och FTSE 100 i London stängde 0,4 procent lägre.

OBX i Oslo slutade dock upp med 1,0 procent med rejält stöd från oljesektorn. Norsk Hydro steg 1,6 procent och Statoil var 3,0 procent upp. Goldman Sachs höjer sin rekommendation för Statoil till "in-line" från tidigare underperform".

Köpenhamnsbörsens KFX index steg 0,4 procent medan HEX Generalindex tappade 1,2 procent i Helsingfors.


Innehåll från KIAAnnons

Ny teknik och ultrasnabb laddning – nu lanseras Kia EV6 i Sverige

Kia EV6 har kallats för en av årets mest efterlängtade modeller.

Det gäller inte minst här i Sverige när bilen nu lanseras.

Här är detaljerna som förklarar varför elbilen Kia EV6 väcker sådan uppmärksamhet.

Kia EV6 – den nya generationens elbil

EV6 är Kias första elbil som är baserad på den nya elbilsplattformen E-GMP (Electric Global Modular Platform). Denna har stöd för 800 volts-teknik, vilket gör det möjligt med ultrasnabb laddning. Vid en laddstation med minst 240 kW kan batteriet snabbladdas från 10 till 80 procent på bara 18 minuter eller så kan du på endast 4,5 minuters laddning uppnå en räckvidd på 100 km.

Samtliga modeller på den svenska marknaden kommer med det stora batteriet på 77,4 kWh, och batteriets placering i golvet skapar rymlighet i kupén och ett platt golv för bästa komfort.

Lång räckvidd

Elbilen, som lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november, släpps först i tre olika versioner: EV6, EV6 Plus och GT Line. Kia EV6 och EV6 Plus finns med bakhjulsdrift, EV6 Plus går även att få med fyrhjulsdrift och GT Line finns endast med fyrhjulsdrift. EV6 Plus och EV6 GT Line med fyrhjulsdrift, det vill säga med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln – har sammanlagt 325 hästkrafter. EV6 med bakhjulsdrift har en räckvidd på upp till 528 kilometer på en laddning, enligt WLTP.

I slutet av nästa år kommer en fjärde version – toppmodellen Kia EV6 GT. Den är också fyrhjulsdriven med dubbla elmotorer – en på fram- och en på bakaxeln. Kia EV6 GT har sammanlagt 585 hästkrafter. 0 till 100 km/h klaras av på 3,5 sekunder och topphastigheten anges till 260 km/h.

Stolar av återvunna PET-flaskor

När det kommer till interiören hos Kia EV6 är det första man ser en dubbel panoramaskärm (dubbla 12,3-tumsskärmar) med intuitiva menyer och ett användarvänligt gränssnitt.

Intill förarplatsen finns en rejäl mittkonsol som rymmer växelväljaren, plats för mobiltelefonen och touchknappar för bland annat stol- och rattvärme.

Med en AR head-up display projiceras viktig information på vindrutan så att föraren lätt kan hålla koll och få guidning till sin destination.

Stolarna i nya EV6 är utformade med komfort i fokus och är klädda i veganskt läder eller mockaimitation, som tillverkats av återvunna PET-flaskor. I sätena, som går att fälla som vilostolar, är det enkelt och bekvämt att ta igen sig en liten stund medan batterierna laddas.

Dragkapacitet på 1600 kilo

Det är inte bara räckvidden, den ultrasnabba laddningen och de dubbla panoramaskärmarna som gör att Kia EV6 sticker ut.

Här finns en mängd tekniska funktioner som assisterar i vardagen, såsom döda-vinkel-varnare, varning för bakomvarande trafik, värmepumpsystem för effektiv uppvärmning/nedkylning av kupén, adaptiv farthållare med stop and go, parkeringssensorer fram och bak och elmanövrerad baklucka.

Oavsett version stoltserar Kia EV6 dessutom med dragkapaciteten på 1600 kg.

Kia EV6 kan även fungera som en mobil powerbank. Den är utrustad med en vehicle-to-load-funktion (V2L) och kan användas för att ladda och driva andra elektriska apparater som man kan behöva till exempel vid olika utomhusäventyr. Bilen kan leverera en effekt upp till 3,6 kW vilket gör att EV6 till och med kan användas för att ladda en annan elbil om det skulle behövas.

Kia EV6 lanseras hos de svenska Kia-återförsäljarna helgen 13-14 november.

Kia EV6 – den nya generationens elbil 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?