Annons

Wedins förlorare på Stockholmsbörsen

Stockholmsbörsen backade under tisdagen. Utvecklingen späddes på när New York-börserna öppnade i moll på grund av ett rekordstort handelsunderskott i USA. Handeln på Stockholmsbörsen var dock måttlig.

"Den här veckan överhuvudtaget är det ett fåtal större bolag som rapporterar och man ska nog inte tolka in de kursrörelser som sker i den ganska tunna handeln. Nästa vecka brakar rapporterna däremot loss", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

OMXS 30 stängde 0,6 procent lägre på 787,8 och omsättningen uppgick till 11,3 miljarder kronor.

Volvo var högt omsatt och noterade en uppgång på 50 öre till 312 kronor. Vid Volvos bolagsstämma upprepade VD Leif Johansson sina prognoser om lastvagnsmarknaden och bolaget räknar med fortsatt hög efterfrågan i Europa. På tisdagen var det även sista möjligheten att köpa aktien med utdelningsrätt om 12:50 kronor.

Electrolux B handlades 50 öre högre på 166 kronor. Bolaget krävde i mitten av mars prissänkningar på drygt 20 procent av alla sina underleverantörer av material och tjänster, enligt tisdagens Dagens Industri.

Inom telekomsektorn noterades Ericsson 20 öre lägre på 20:50 kronor och Nokia 1:50 kronor lägre på 107:50 kronor.

Inom verkstadssektorn backade Autoliv och Sandvik med 2:50 och 3:00 kronor till 321:50 respektive 292:50 kronor. SKF föll 3:50 kronor till 336 kronor medan Atlas Copco backade 2 kronor till 343 kronor.

Assa Abloy gick däremot mot strömmen och steg 25 öre till 99:50 kronor. Amerikanska Black & Decker, som till del konkurrerar med Assa Abloy, höjde sin vinstprognos till följd av stark försäljning.

Cardo fortsatte att backa efter måndagens vinstvarning. Aktien handlades utan utdelning på 8 kronor men var ner 10:50 kronor till 173 kronor. Cardo varnade på måndagen för att resultatet, orderingången och faktureringen för första kvartalet blir lägre än i fjol.

Investor B sjönk 3:50 kronor till 98:50 kronor. Aktien handlas exklusive rätt till utdelning om 2:25 kronor. UBS höjde på tisdagen riktkursen från 112 till 115 kronor för Investor.

Wedins placerade sig högt upp på förlorarlistan med ett fall på 7,1 procent till 49 kronor efter en svag rapport där förlusten uppgick till 33,9 miljoner kronor. Bolaget hänvisar till diverse driftsstörningar och aggressiva prissänkningar till följd av svagare efterfrågan efter jul. Bolagets ordförande ser dock en ljusare tid framöver.

"Det här är naturligtvis en tråkig rapport att komma med men det är ett hack i kurvan. IT-systemet är nu uppe och lagernivåerna kändes väldigt bra när vi gick ur andra kvartalet. Jag ser inga onormala nedsättningsnivåer under mars och april", säger Wedins styrelseordförande Roland Nilsson till Nyhetsbyrån Direkt.

Precise Biometrics steg kraftigt och noterades 23,3 procent högre på 7:15 kronor. Bolaget meddelade på tisdagen att det är först i världen med ett multibiometrisk identitetskort och har ingått ett partnerskap med bland andra Sharp.

Även MTV Produktion låg högt på vinnarlistan med en uppgång på 8,1 procent till 33:30 kronor. Analysbrevet Stockpicker spår ett kraftiga vinstlyft i MTV de närmaste åren och rekommenderar köp med riktkurs 41 kronor.

Lundin Petroleum steg 1 krona till 57:75 kronor. Bolaget har fått godkänt att genomföra ett förvärv i Nigeria.

Tethys Oil och West Siberian Resources var också upp med 2,4 respektive 1,6 procent. Före börsöppning kom besked om att Fortum höjer introduktionspriset på Neste Oil från 11-13 till 13-15 euro.



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Göteborgs Hamn ABAnnons

Göteborgs hamn ska bli världens mest konkurrenskraftiga hamn

Elvir Dzanic, VD Göteborgs hamn AB.
Elvir Dzanic, VD Göteborgs hamn AB.

Skandinaviens största hamn finns i Göteborg. Med Sveriges bästa logistikläge står hamnen idag för 30 procent av all svensk export och hälften av allt containergods passerar hamnen. Här är innovation och ny teknik starka ledord i skapandet av en hållbar, klimatsmart hamn och för att säkra svenskt näringslivs konkurrenskraft. 

Idag efterfrågar konsumenter i allt högre grad hur varor är transporterade. Som enda svenska hamn kan Göteborgs hamn ta emot fartyg direkt från Asien och från kaj in i Sverige finns det största linjeutbudet via järnväg. Det gör att gods till och från hela landet kan fraktas med minimalt klimatavtryck. 

– Vi ser en tydlig global trend i att man vill veta vilken klimatpåverkan en vara har och vi ser det som en stor konkurrensfördel att erbjuda en klimatsmart transport från fabrik till butik via Göteborgs hamn. För Sverige finns det goda förutsättningar till att bli bäst i världen på detta. Genom samverkan med näringsliv, akademi och politiker är ambitionen att få fart på klimatomställningen och visa på goda exempel hur man skapar maximal nytta i omställningen till att bli en grönare hamn, säger Elvir Dzanic, VD Göteborgs Hamn AB. 

Som nav för den svenska godstrafiken ligger ett stort ansvar på Göteborgs hamn i att främja en grönare, konkurrenskraftigare transportsektor i Sverige. Målet är att till 2030 ha minskat koldioxidavtrycket med 70 procent i hamnen samt transporter till och från hamnen. För att förbereda för framtidens transportsektor som möter både Sveriges och EU:s uppsatta klimatmål arbetar Göteborgs hamn med att främja klimatvänligare bränslen för hantering av gods på sjö, hamn och land. 

Ladda med förnybar el direkt vid kajen

För Göteborgs hamn är det viktigt att skapa förutsättningar för alla som arbetar med import och export för att ställa om till alternativa bränslen. Det innebär bland annat att skapa möjligheter för kunden där det är lätt att till exempel ladda fordon och fartyg med förnybar el direkt vid terminal eller kaj. För att optimera transport och godshantering arbetar Göteborgs hamn även med innovativa digitala lösningar så som bland annat informationstjänster, digital spårning av gods och avläsningssensorer vilka innebär en effektiviserad transportkedja genom alla led. 

– Vårt mål är att skapa tillgång till alternativa bränslen för allt som är kopplat till hamnen och vi satsar på att bygga ut en infrastruktur som gör det lätt att välja klimatsmarta bränslealternativ, men även att trygga framtidens elektrifierade industri med förnybar el. På sikt ser vi också att vi kan påverka transportindustrin att ställa om till att bli fossilfri genom att på olika sätt premiera de aktörer som besöker hamnen och hanterar gods med grön energi, säger Elvir Dzanic.

Läs mer på www.goteborgshamn.se 

Om oss

Göteborg hamn är Skandinaviens största fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Med direkttrafik till viktiga marknader kan vi garantera högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godsflöden. Genom ökad elektrifiering, nya uppkopplade innovativa tjänster, fossilfria transporter och en av världens främsta lösningar för järnvägstransporter tar vi viktiga steg mot målet är vara världens mest konkurrenskraftiga hamn.

Mer från Göteborgs Hamn AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Göteborgs Hamn AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?