1515

Rejäl uppgång i Europa

Uppgången på Europabörserna utökades på fredagseftermiddagen sedan sysselsättningsstatistik från USA presenterats. Råmaterialrelaterade aktier fanns bland vinnarna.

"Arbetslöshetssiffrorna kan indikera att vi kommer att få se en långsammare takt i räntehöjningarna från Federal Reserve. Det är därför vi ser en positiv reaktion på aktiemarknaden", säger Daniel Kerbach, fondförvaltare vid Activest Investment, enligt Bloomberg News.

Klockan 17.40 hade DJ Stoxx 50 och Bloomberg European 500 vardera stigit med 0,5 procent.

Råmaterialproducenter gick överlag bra, stärkta av att kopparterminerna stigit till rekordnivåer i Shanghai och ett högre oljepris.

FTSE 100 i London gick upp med 0,4 procent. BHP Billiton, världens största gruvbolag, steg med 1,7 procent och låg i täten på vinnarlistan. Anglo American handlades samtidigt upp 1,0 procent.

BP och Statoil fanns också bland vinnarna. Oljepriset fortsatte torsdagens uppgång på oro för att efterfrågan på bensin i USA kommer att överstiga utbudet. Samtidigt förutspådde Goldman Sachs analytiker på torsdagen att oljepriset kan stiga till så högt som 105 dollar per fat. BP steg 0,6 procent.

Servicebolaget Rentokil gick upp 3,2 procent. CSFB inledde bevakning av aktien med rekommendationen "outperform".

CAC-40 i Paris var upp 0,3 procent och Frankfurts DAX steg 0,6 procent.

På den tyska börsen var MAN upp 2,6 procent.Bolaget meddelade på morgonen en order värd 1,5 miljarder euro att leverera 5.200 lastvagnar till det brittiska försvaret.

Daimlerchrysler sjönk däremot 0,5 procent efter att ha aviserat omstruktureringskostnader på 1,2 miljarder euro för 2005 på fredagsmorgonen. Kostnaderna kommer att påverka vinstprognosen för innevarande år. Exklusive omstruktureringskostnaderna räknar bolaget med ett rörelseresultat marginellt över fjolårets 5,8 miljarder.

I Spanien steg HM-konkurrenten Inditex med 1,4 procent efter att torsdagens sena rapport mottagits väl av marknaden. IBEX 35-index var upp 0,3 procent.

OBX i Oslo handlades 0,8 procent högre. Oljeprisuppgången gav stöd till oljebolagen som dominerade vinnarlistan. Statoil var upp 1,8 procent.

Köpenhamnsbörsens KFX index avancerade 0,8 procent. AP Möller fortsatte upp med 0,9 procent efter gårdagens rapport. På fredagen framkom uppgifter om att bolaget planerar öka investeringarna till 30 miljarder (25) danska kronor. Lundbeck backade däremot 0,5 procent.

HEX Generalindex noterades däremot oförändrat. Bland annat så handlades jättarna Fortum och UPM-Kymmene utan utdelning. Fortum föll 25 procent och UPM-Kymmene var ner 5,3 procent.



Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?