1515
Annons

Unibet förlorare på börsen

Stockholmsbörsen handlades ner på tisdagen. Ett antal storposter byte ägare och Unibet backade kraftigt efter storägarnas aktieförsäljning.

"Det var en ökad försiktighet idag. I den här miljön med låga räntor utan inflation så är aktier ett superalternativ. Allt som kan verka avkylande tas dock emot negativt och idag gick oljan och amerikanska räntorna upp", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

OMXS 30 stängde 0,6 procent lägre på 775,8. Omsättningen var 15,1 miljarder kronor.

Bland telekomjättarna backade Ericsson 40 öre till 20:30 medan Nokia steg 50 öre till 111 kronor.

Efter stängning på måndagen sänkte Texas Instruments det övre spannet på sin resultat- och försäljningsprognos för första kvartalet.

I verkstadsindustrin föll flera av bolagen. Volvo var ner 2 kronor till 318:50 och SKF backade 1:50 kronor till 348:50. Sandvik noterades dock 50 öre högre på 305:50.

Autoliv steg 1 krona till 344:50 kronor trots att Volkswagen varnade för att bolagets resultat under första kvartalet inte blir tillfredsställande på grund av minskad försäljning till Kina, prispress och valutaeffekter.

Dagens enda rapport stod Sectra för. Niomånadersresultatet var lägre än i fjol, men orderingången var samtidigt högre och bolaget upprepade utsikterna om en fortsatt lönsam expansion. Aktien noterades 3 kronor högre på 83:50 kronor.

Biogaia fanns bland vinnarna efter det att bolaget tecknat ett avtal med ett indiskt bolag som möjliggör försäljning av Reuteriprodukter i Indien. Aktien var upp 4,1 procent till 15:30 kronor.

Digital Vision fanns dock ännu högre på vinnarlistan, upp 37,6 procent till 10:60 kronor. Bolagets VD Lars Taflin uttalade en försiktig optimism i en intervju i Dagens Industri och han ser en bättre marknaden.

Outokumpus försäljning av 10,4 procent av kapitalet i Boliden gjorde bolaget mest omsatt. Outokumpus försäljning av en del av sitt innehav skedde före utgången av den inlåsningsperiod på sex månader som avtalades i december.

"Hela idén med aktieförsäljningen kommer från en stor efterfrågan på marknaden, som våra rådgivare ABN Amro Rotschild och JP Morgan förmedlat till oss. Inlåsningen var något vi hade avtalat med bankerna, som även den gången var våra rådgivare", säger Eero Mustala, informationschef för Outokumpu, till Nyhetsbyrån Direkt. Boliden steg 50 öre till 35 kronor.

Alfa Laval var också högt omsatt i samband Industri Kapitals försäljning av sitt innehav. Aktien noterades 50 öre lägre på 117:50 kronor.

Unibet var tisdagens förlorare efter det att huvudägarna sålt motsvarande 9,6 procent av kapitalet. Även denna försäljning skedde före utgången av deras inlåsningsperiod fram till maj. Två anledningar uppgavs till försäljningen.

"Det ena är att vi vill öka free-floaten i aktien. Det andra är att det har funnits en stor osäkerhet om hur stor försäljning vi fyra skulle göra när inlåsningsperioden går ut", säger Staffan Persson, en av de fyra storägarna i Unibet, till Nyhetsbyrån Direkt.

Aktien föll 67 kronor, motsvarande 10,2 procent, till 587 kronor.

Inom resten av spelsektorn var det också generellt fallande kurser efter förra veckans starka uppgångar. Cherryföretagen föll 4,8 procent till 33:40 kronor och Boss Media var ner 4,7 procent till 32:40 kronor.



Experten: ”Blir väldigt svårt för SAS att hitta privata investerare”

SAS går en tuff kamp mot klockan för att få fram det kapital som krävs för att hålla bolaget flytande. Samtidigt kommer det uppgifter om att den politiska viljan att rädda flygbolaget är låg i både Sverige och Danmark vilket får aktien på fall.

Jacob Pedersen (till vänster), flyganalytiker på Sydbank, och SAS vd Anko van der Werff (till höger).
Jacob Pedersen (till vänster), flyganalytiker på Sydbank, och SAS vd Anko van der Werff (till höger).Foto:Pressbild, Henrik Montgomery/TT, Jesper Frisk

Under torsdagen rapporterade Dagens Næringsliv att SAS vd Anko van der Werff jobbar på övertid för att rädda krisbolaget, och inställningen är att det är ”nu eller aldrig” för SAS att få ned både kostnader och skulder.

”Det finns inget annat alternativ”, ska vd:n ha sagt vid flygkonferensen Routes Europe i Bergen.

Den 29 april varnade SAS för att bolagets nya sparplan går trögt och att ”betydande mängder av nytt eget kapital” behövs. Den redan svårt sargade aktien är ned 12 procent sedan dess och fortsatte ned efter Dagens Næringslivs uppgifter. 

SAS har tidigare uttryckt en vilja att de båda statliga huvudägarna, Sverige och Danmark, ska omvandla skulder till kapital i anslutning till den försenade räddningsplanen SAS Forward. Totalt handlar det om 9 miljarder kronor i hybridobligationer och krediter. 

Jacob Pedersen, flyganalytiker på Sydbank, tror att SAS skulle behöva 10 miljarder kronor i en ”kontant krockkudde”, men tror samtidigt att det kommer bli svårt för SAS att få privata investerare att investera i det krisande flygbolaget.

Samtidigt verkar den politiska viljan att rädda flygbolaget, med över 140.000 aktieägare enligt Holdings, vara låg.

Di har också rapporterat att Wallenberg Investments, som är den största privata ägaren i SAS, inte är särskilt villig att gå in med nya pengar.

”Om det stämmer att den svenska och danska staten inte kommer att bidra tror jag att det blir väldigt svårt för SAS att hitta privata investerare och få in de pengarna som behövs”, säger Jacob Pedersen, till Di. 

Den 11 maj kunde Di avslöja att SAS ställer in cirka 4.000 flygningar under maj-augusti med hänvisning till personalbrist och leveransproblem.

”Om bolaget lyckas få till bättre vilkor med sina anställda, om de lyckas få upplåtare att omvandla skuld till kapital, och om de lyckas få in pengar så har bolaget en chans – men det är väldigt svåra förhandlingar som krävs”, säger Jacob Pedersen.

Han drar jämförelser med coronakrisen där de nordiska länderna bidrog med mer än 16 miljarder kronor i form av emissioner, lån och direkta stöd.

”Om den statliga uppbackningen finns, och den svenska och danska staten deltar i en kapitalanskaffning, då tror jag att det är sannolikt att privata investerare vill medverka.” 

Jacob Pedersen ser samtidigt en bättre förhandlingsmöjlighet för SAS med facken om det blir klart att det statliga stödet inte kommer att komma. 

”Om det blir uppenbart att länderna (Danmark, Sverige Di anm.) inte kan rädda bolaget så kan det bli lättare för SAS att förhandla fram bättre överenskommelser.”


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?