1515
Annons

Ericsson draglok på börsen

Stockholmsbörsen inledde veckan starkt utan särskild hjälp från de amerikanska börserna som handlades oregelbundet. Ericsson bidrog mest till att lyfta index, samtidigt som många av fredagens vinnaraktier fortsatte uppåt.

"Det känns grymt starkt. Verkstad fortsätter uppåt och man undrar hur mycket bensin som driver Volvo. Dollarförstärkningen kan ha hjälpt en del. Bankerna har det jobbigt, det är också en trend som håller i sig", säger en aktiestrateg till Nyhetsbyrån Direkt.

OMXS 30 slutade måndagen på 765,8, upp 1,3 procent. Omsättningen uppgick till 13,8 miljarder kronor.

Telekombolagen hjälpte till att dra upp index med Ericsson upp 80 öre till 21,30 kronor och Telia Sonera 90 öre högre på 41,50 kronor. Tele2 gick också starkt och aktien stängde 9 kronor högre 265 kronor under livlig handel.

Fordonstillverkarna Scania och Volvo fortsatte på sin väg uppåt i spåren av Scanias starka rapport i fredags. Volvo, vars rapport kommer på torsdag, steg 5,50 kronor till 297 och Scania klättrade 1 krona till 287,50.

"Det som har prisats in i Volvokursen de senaste veckorna är beskeden om utdelning och inlösen från SKF, Atlas Copco och Scania. Volvo måste nog dela ut upp mot 20 kronor för att man ska bli nöjd", säger en analytiker till Direkt.

Färska trafiksiffror från SAS fick uppgången i aktien att gröpas ur något. Detta trots att passagerartrafiken mätt i RPK, det vill säga betald passagerarkilometer, steg med 8,1 procent i januari jämfört med samma månad i fjol. Aktien slutade 75 öre högre på 70:25.

Meda, som fortsätter att vara aktivt på förvärvsfronten, vände dock ned och sjönk 6 kronor till 302. Bolaget köpte på måndagen rättigheterna till ett sömnpreparat från Sanofi-Aventis för 10 miljoner euro.

Analytikerna har justerat ned marginalförväntningarna (ebit) på Getinge för innevarande år från 16,7 till 16,2 procent, enligt en sammanställning från SME Direkt. Aktien slutade 25 öre lägre på 92,75 kronor.

Lindex aktie steg rejält på måndagen, upp 16,50 kronor på 352. Enligt en analytiker Nyhetsbyrån Direkt talat med är bakgrunden att bolagets nya VD Göran Bille efter rapporten träffat många investerare som imponerats av bolagets möjligheter.

"Han har hållit en rätt så låg profil tidigare, men nu känns det som han blivit varm i kläderna. Det är många på kundsidan som fått en möjlighet att träffa VD:n och det är i stort sett bara utländska kunder som köper", säger analytikern.

En annan aktie på vinnarlistan var Novestra, upp 7,5 procent till 20,10 kronor.

"Det är inget särskilt som har hänt vad vi vet. Men året har börjat väldigt bra för oss, speciellt för våra amerikanska portföljbolag", säger Novestras styrelseordförande Theodor Dalenson till Nyhetsbyrån Direkt.

Börsveckan är positiv till Semcon, JLT, Höganäs och SCA.

Tidningen anser att JLT Mobiles aktiekurs kan dubblas och rekommenderar köp. JLT fick rejäl fart uppåt och steg 20 procent till 4,66 kronor.

Semcon anses ha en låg värdering, samtidigt som bolaget har en verksamhet som utvecklas klart över förväntan. Trots att aktien dubblades förra året är den värd minst 40 kronor om bolaget kan hålla marginalen lite över dagens 4 procent, enligt Börsveckan. Även Semcon låg hög på vinnarlistan med en uppgång på 5,2 procent till 36:30 kronor.

Höganäs steg 1,50 kronor till 187 kronor, och SCA var upp 1 krona till 267,50 kronor.

Även Veckans Affärer levererade rekommendationer under måndagen, köp Autoliv och sälj Hufvudstaden.

Autoliv blir enligt tidningen inte någon riktig kursraket i år heller, men i en långsiktig portfölj är aktien ett bra och tryggt alternativ.

Autoliv steg 7 kronor till 352,50 kronor medan Hufvudstaden A backade 20 öre till 49,50 kronor.

Tieto Enator har fått en höjd riktkurs av Morgan Stanley till 27,50 euro. Aktien fortsatte upp 8,50 kronor till 237,50 kronor.

Även branschkollegan WM-data steg ytterligare 40 öre till 18 kronor.


Innehåll från EnfuceAnnons

Egna betallösningar bäddar för bra business och lojala kunder

Betalningar är det nya sättet att bygga varumärke. Enfuce gör det möjligt även för icke-finansiella aktörer att lansera egna betalningslösningar. Med en snabb och skalbar lösning tar de affärer och kundlojalitet till nästa nivå.

Att praktiskt taget alla enheter som är anslutna till internet – mobiltelefoner, smarta klockor och till och med bilar – kan bli en betalningsmetod har gjort att fler företag fått upp ögonen för affärsmöjligheterna med inbyggda betalningar och egna kort.

– Att integrera betalningslösningar i ett företags infrastruktur är ett sätt att ta sitt erbjudande till nästa nivå: det gör det möjligt att bygga partnerskap och skapa bättre kundupplevelser. Inbyggda betalningar gör det dagliga livet enklare för kunderna, de betalar för det som ger dem mervärde, just när de behöver det, säger Monika Liikamaa, Co-CEO och Co-Founder
av Enfuce.

Enfuce var först i världen med att möjliggöra kortutgivning från ett publikt moln. Med ambitionen att bygga världens bästa betalningsprocess har man skapat en snabb, säker och skalbar lösning för globala betalningar i realtid. Idag gör 16 miljoner kortanvändare sina dagliga betalningar i Enfuce plattform.

– Vår kärnverksamhet är att säkerställa så effektiva och säkra betalningar som möjligt. Då krävs en hög ambitionsnivå – och det har vi. Som gammal bankmänniska får jag höra alldeles för många ursäkter om varför det ena eller det andra inte skulle fungera. Det är fel, har kunden ett tydligt business case och ett lösningsfokuserat mindset så är IT och compliance aldrig ett hinder för en betalningslösning, säger Monika Liikamaa.

Många möjligheter med egna kort

Även för icke finansiella aktörer finns det många fördelar med att bygga in betalningslösningar i verksamheten. Att man hos exempelvis Uber beställer och betalar sin resa redan innan den är genomförd säkerställer enkelhet och lojalitet. Men business caset skulle inte behöva stanna där:

– Om Uber dessutom hade ett eget kort skulle de kunna se var och hur människor använder det kortet, bygga samarbeten och anpassa erbjudanden efter det, säger Monika Liikamaa.

Ett högaktuellt område som Enfuce nu arbetar med är att möjliggöra för myndigheter och organisationer att ge betalkort i stället för kontanter till den våg av flyktingar som kommer från krigets Ukraina.

– De behöver pengar för att leva och vi möjliggör ett säkert sätt att ge ut betalkort som vi också kan monitorera mot felanvändning. För traditionella banker tar det kanske ett år att skapa ett sådant program, de som tycker det är snabba gör det på ett halvår. Enfuce kan göra det på två dagar, säger Monika Liikamaa.

Om Enfuce:

Enfuce erbjuder betalnings-, open banking- och hållbarhetslösningar åt banker, fintechföretag, finansiella operatörer och handlare. Genom att kombinera branschexpertis, innovativ teknik och compliance levererar företaget långsiktiga och skalbara lösningar snabbt och säkert. Företaget har 16 miljoner kortanvändare på sin plattform och årligen nära 1 miljard euro i transaktioner.

Läs mer på enfuce.com 

 

 

Mer från Enfuce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Enfuce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?