1515
Annons

Räntor & valutor: Kronan stärktes något

Svenska räntor inledde torsdagen med ett uppställ på 4-5 punkter som en justering till högre utlandsräntor, men uppgången gröptes ur under eftermiddagen, bland annat efter amerikansk statistik.

Räntan på den tioåriga benchmarkobligationen 1049 slutade 4 punkter upp på 3,88 procent, och räntegapet mot Tyskland var oförändrat på 16 punkter.

"Det har varit ganska surt i marknaden en tid nu och det står och väger", kommenterade en analytiker dagens handel.

Vice Riksbankschef Irma Rosenberg upprepade i ett tal på torsdagen i stort sett samma åsikt som tidigare framförts av kollegan Kristina Persson om att det, trots den låga inflationen, inte finns någon anledning att sänka reporäntan.

En analytiker ansåg att Irma Rosenberg ytterligare klargjorde att Riksbanken har fokus på tillväxten.

Irma Rosenberg konstaterade i sitt tal att drivkrafterna bakom den låga inflationen är utbudsfaktorer som i sig verkar stimulerande på tillväxten.

"Tillväxten är redan hög och överstiger vad som bedöms vara långsiktigt hållbart. Penningpolitiken är dessutom expansiv i dagsläget, vilket bland annat bidrar till att hushållsupplåningen och priserna på bostäder stiger i snabb takt", sa Irma Rosenberg och tillade att hon mot den bakgrunden har gjort och även i dagsläget gör bedömningen att efterfrågan inte behöver stimuleras ytterligare med penningpolitiken.

"Samtidigt förtjänar det som alltid att understrykas att denna bedömning gäller i dag och under de förutsättningar som nu råder. Om vi exempelvis skulle se en tydligt svagare konjunktur skulle bedömningen kunna bli en annan", sa Irma Rosenberg.

Danske Bank håller inte med om denna syn utan beslutade (före talet) att ändra sin prognos för Riksbankens agerande och tror nu att Riksbanken kommer att sänka reporäntan med ytterligare 25 punkter till 1,75 under andra kvartalet.

Danske Banks nya prognos baseras på diskussionen om att Riksbanken inte vill motverka låga importpriser genom att pressa upp inhemska priser. Detta för att det skulle leda till oönskade konsekvenser för finansmarknaden och bostadspriser.

"Vi håller inte med... Ökad konkurrens i livsmedelssektorn, slopandet av EU:s textilkvoter, ett allmänt ökat intresse att flytta produktion till lågkostnadsländer, fortsatt svag arbetsmarknad, lägre hyreshöjningar etc. och en starkare växelkurs verkar för att hålla kostnadstrycket nere", skrev Danske Bank.

Europaräntorna visa små rörelser under dagen.

Två tyska delstater redovisa sina inflationssiffror för februari på torsdagen och båda kom in lite högre än väntat, främst på grund av högre priser på grönsaker och olja.

USA-räntorna sjönk något efter statistik som visa att orderingången på varaktiga varor minskade med 0,9 procent i januari istället för att var oförändrad, som analytiker räknat med.

Analytiker påpekade dock att ett kraftigt fall för orderingången på flygplan dolde en växande efterfrågan på andra amerikanska varaktiga varor.

"Huvudsiffran var väldigt nära vår prognos, men de underliggande detaljerna i rapporten var mycket starkare än väntat. Till exempel kapitalvaror exklusive försvars- och flygindustrin som ökade nästan 3 procent (jämfört med en väntad nedgång med 1,5 procent). Leveranserna var också betydligt bättre än väntat", skrev Morgan Stanley-analytikern David Greenlaw i en kommentar.

Dessutom reviderades decemberstatistiken upp.

Den tioåriga benchmarkräntan noterades till oförändrade 4,24 procent, jämfört med onsdagens svenska stängning. Räntepapper med kortare löptider pekade svagt uppåt inför enemission av tvååriga statspapper för 24 miljarder dollar.

På valutamarknaden stärktes dollarn lite grand mot såväl euro som yen på eftermiddagen. Högre oljepriser uppgavs ha tyngt framförallt yenen. Handeln uppgavs vara försiktig efter statistiken, som, enligt handlare AFX News talat med, tydde på en lite trögare USA-ekonomi.

Kronan stärktes rejält på morgonen och analytiker talade om "ett stort flöde som gick igenom". Under dagen tappade kronan åter en del och noterades klockan 16.15 till 9:075 mot euron, vilket var 2 öre starkare än vid onsdagens stängning. Mot dollarn hade kronan stärkts knappt 2 öre till 6:866. Mätt i TCW-index hade kronans värde ökat till 123,86 (124,35).


Innehåll från FordAnnons

Lyftet: Fler väljer eldrift efter pandemin

Kraftfulla och flexibla.

Klimatsmarta med ny teknik och lägre kostnader.

Nya helelektriska transportbilar markerar nu början på en ny era i segmentet.

– Efterfrågan på transportbilar har ökat i och med pandemin. Och speciellt då för eltransportbilar att köra inne i stan med, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

 

Läs mer om nya helt elektriska Ford E-Transit 

I takt med ökade drivmedelspriser har allt fler företag fått upp ögonen för eldrivna alternativ när det är dags att skaffa nya transportbilar. Och ett viktigt argument här är de lägre totalkostnaderna, jämfört med bensin- och dieseldrivna modeller. 

Inköpspriset på en helelektrisk transportbil är visserligen högre än motsvarande med fossildrift, men när man räknar in en miljöbonus på 70 000 kronor, lägre skatt, lägre servicekostnader – och betydligt lägre milkostnad – så ser kalkylen genast trevligare ut.

Glöm räckviddsångest

En oro som får många företag att tveka inför att ställa om till elektriskt är räckvidden. Men räckviddsångesten är idag obefogad, det finns nya modeller som klarar långa resor utan att man behöver stanna och ladda. Ett exempel är Fords nya E-Transit som kommer med en räckvidd på upp till 402 kilometer på en laddning*. Den kan också snabbladdas upp till 80 procent på 30 minuter.

– Ford E-Transit kommer långt på landsväg, men det är kanske inte det som är en eltransportbils verkliga styrka. Inne i stan och kortare leveranser över dagen – då är den perfekt, säger Martin Tenggren, påbyggnadsansvarig på Ford Sverige.

Mindre buller

Som företag gäller det är göra sin hemläxa. Hur långa sträckor kör vi idag? Hur många stopp gör vi? Kan vi planera våra körningar bättre? Var kan vi ladda?

För den som kan växla till eldrivna transporter har mycket att vinna. Exempelvis planerar många större städer att införa utsläppsfria zoner. Att fritt kunna köra in i dessa och utföra jobb är naturligtvis en konkurrensfördel gentemot de företag som håller fast vid fossildrift.

Dessutom får föraren en bättre arbetsmiljö med mindre buller, bättre acceleration och smidigare körning.

Utsläppsfria transporter

I business to business-sektorn ställer allt fler företag krav på sina underleverantörer att leva upp till striktare miljökrav. Att visa på att man tar sitt ansvar och satsar på utsläppsfria transporter kommer snart att vara ett minimikrav i många branscher.

Att få tag på rätt modell för specifika behov är naturligtvis också en viktig fråga. Och den svarar Ford E-Transit på med råge.

– Detta är en transportbil med en helt ny drivlina – och en mycket bra sådan. Sedan är chassit byggt så att du kan skräddarsy din transportbil utefter ditt behov. Flak, plåtskåp, kylbil för mat, flyttbil och mycket mer, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Skåp med kyla

Modellen kommer i nio olika kombinationer, med två höjd- och två längdversioner. Den elektriska drivlinan med ett 68 kilowattimmar stort batteri har designats för att möjliggöra samma lastutrymme som för de dieseldrivna versionerna av modellen, det betyder en lastkapacitet på upp till 15,1 kubikmeter. Maxlasten är 1470 kilo.

– Tack vare chassit är Ford E-Transit en bil som passar de flesta. Du kan få den med skåp eller flak, ja variationerna är många. Det är en mångsidig produkt och är ett helt komplett sortiment i en och samma bil. 

– Mattransporter har ökat i Sverige de senaste åren och E-Transit kan även byggas med ett skåp med kyla för matleveranser, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Dessutom går det att få Ford E-Transit med ett smart eluttag på 2,3kW/230V. ”Pro Power Onboard” gör det möjligt att använda elverktyg som en bordssåg eller en vinkelslip var man än befinner sig.

Så bra är nya eltransportbilen Ford E-Transit, läs mer här 

 

Mer från Ford

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ford och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?