1515
Annons

Rapport lyfte JM på börsen

En initial nedgång blev till en pytteliten uppgång på onsdagens Stockholmsbörs. Börser runt om i Europa andades ut då det visat sig att inflationstakten inte var så hög som befarat i USA i januari, vilket bidrog till en vändning under eftermiddagen.

OMXS stängde knappt 0,1 procent högre på 759,2. Omsättningen uppgick till 8,1 miljarder kronor.

Nordea stärktes 1:75 kronor till 69 kronor. Rörelseresultatet på 636 miljoner euro för fjärde kvartalet låg klart över analytikernas förväntningar på 526 miljoner euro, enligt SME Direkt.

I samma sektor sjönk Föreningssparbanken A 2 kronor till 166:50 kronor. SHB A fortsatte ned 2 kronor till 165:50 kronor, efter att på tisdagen ha presenterat sin rapport för 2004. SEB A var dock upp 1:50 kronor på 130:50 kronor.

"Handelsbanken var okej men inte tillräckligt bra. Nordea var bra. Frågan är om Nordea orkar vidare uppåt, och kanske ska den en bit till på det här. Annars känns det som om bankerna har gjort sitt det här varvet. Man har sett en tendens till att folk tar lite vinster när kurserna tickar uppåt", säger en mäklarchef.

Bygg- och fastighet gick strålande. JM höjer utdelningen till 7 kronor (5). Därtill föreslås inlösen av aktier för cirka 1 miljard kronor, motsvarande cirka 43 kronor per aktie. Wallenstam höjer utdelningen till 7:50 kronor (6) och föreslår aktiesplit på 5:1. JM och Wallenstam stärktes med 7,6 respektive 7,1 procent.

Lundbergs B föll däremot 2:50 kronor till 307 kronor efter sin rapport. Resultatet efter skatt ökade till 1.694 kronor i fjol, jämfört med 910 miljoner kronor för 2003.

I övrigt betecknades handeln som håglös, utan någon särskild inriktning.

"Det snackas inte om något särskilt just nu. Vi går mot slutet på rapportsäsongen och folk sitter och grunnar på vad de ska göra härnäst", säger mäklarchefen.

Inom telekom gick Ericsson B ned 30 öre till 19:70 kronor medan Nokia backade 2 till 109:50 kronor.

Teliasonera var ned 10 öre på 40:20 medan Tele2 B backade 50 öre till 241:50. Affärsvärldens skvallerspalt Börsgolvet dammar av det gamla ryktet om att Comviq ska säljas, den här gången till Telenor.

Astrazeneca tappade 4 kronor till 282 kronor efter lite blandade besked kring bolaget under dagen. S&P Equity sänker sin rekommendation från starkt köp till behåll. Amerikanska investmentbanken Edward Jones inleder ny bevakning med en köprekommendation. Vidare kom beskedet att amerikanska FDA godkänner Atacand för behandling för hjärtsvikt.

Verkstadsbolagen, som var under press fram till den amerikanska KPI-siffran fick börsen att vända, slutade upp i stället. Sandvik steg 1 krona till 289:50 kronor, Atlas Copco A betalades 5 kronor högre på 340 medan SKF B steg 1:50 till 333 kronor.

Billerud backade 2:50 kronor, eller 2,3 procent, till 105:50 kronor efter att ha meddelat att VD Bert Östlund lämnar sin befattning den 1 mars. Behovet av en ledning med en annan mer marknadsorienterad inriktning är orsaken till VD-skiftet, uppger ordförande Ingvar Petersson för Nyhetsbyrån Direkt.

Flera av de mindre bolagen som presenterat sina rapporter återfanns på vinnarlistan. Sign on steg med 4,1 procent

Lappland Goldminers steg 10,9 procent till 35:50 kronor, efter det att bolaget meddelat att det genomför en riktad nyemission på 32 miljoner kronor.

West Siberian Resources, som släppte sin rapport efter stängning i tisdags, steg initialt men slutade 3,5 procent lägre. Bolaget utvärderar en företrädesemission och varnar för att oljeproduktionen blir väsentligt lägre under februari månad.

Tripep, som på tisdagen fått ett patent för Chronvac, fortsatte uppåt med 1,9 procent.


Innehåll från SileonAnnons

Svenska BNPL-bolaget i samarbete med betaljätten Visa – förutspår enorm marknad för sin SaaS-lösning

David Larsson, vd på Sileon.
David Larsson, vd på Sileon.

Digitala lösningar för BNPL, alltså Buy Now Pay Later, förutspås bli en enorm marknad, och här ligger det svenska techbolaget Sileon långt fram med sin SaaS-baserade lösning.

– Vi kan erbjuda teknisk funktionalitet för BNPL i eget varumärke. Det betyder att man äger kunddata och sin kundrelation och driver detta helt i egen hand. Det skiljer oss från alla andra aktörer på marknaden, säger David Larsson, vd på Sileon.

Betalningsjätten Visa tecknade nyligen ett avtal med Sileon för att kunna tillgängliggöra lösningen för sina kunder.  

Allt fler konsumenter upptäcker fördelarna med BNPL – att smidigt och enkelt kunna dela upp sina betalningar när man handlar online. Det uppsving som e-handeln fått under den pågående pandemin har också drivit på utvecklingen av BNPL. 

Ett skäl för handlare att erbjuda BNPL-lösningar är att konverteringsgraden, alltså försäljningen, ökar dramatiskt.

– Marknaden är enorm. BNPL fortsätter att växa och antas vara 10-15 gånger större inom tio år mätt i omsättningsvolym. Tillväxten sker globalt och Norden ligger i framkant, säger David Larsson.

Med sin molnbaserade BNPL-lösning vänder sig Sileon i första hand till banker, fintech-bolag och större handlare.

– Vår lösning integreras genom API:er, oavsett om man är en bank eller en handlare. Eftersom den är molnbaserad är den väldigt skalbar, driftsäker och enkel att implementera hos nya kunder, säger David Larsson.

BNPL från Sileon har många fördelar

För banker finns fördelar att välja en färdig lösning snarare än att utveckla den själv.

– Banker har ofta en komplex och historiskt tung IT-infrastruktur. Att bygga detta själv tar lång tid, kostar mycket pengar och medför stora risker, dels att man inte når i mål, dels att det blir dyrare än vad man tänkt sig, säger han.

För handlare gäller det att välja rätt BNPL-partner för att bevaka sina intressen kring kunderelationen och tillgången till kunddata.

– Sileon är unika i att erbjuda BNPL-funktionalitet där vår kund äger data, kundrelation, varumärke och själv kan orkestrera sin konsuments digitala upplevelse och krediterbjudande, säger David Larsson.

Fast kostnad för Sileons lösning 

Betalningsmodellen för Sileons BNPL-lösning bygger på en fast hyra, snarare än en andel på vinst eller omsättning.

– Det skiljer oss från de flesta andra aktörer på marknaden. Våra kunder vet på förhand vad kostnaden är och att den är linjär. När våra kunder växer med vår BNPL-lösning så är uppsidan deras, inte vår. Vi erbjuder bara teknologin, förklarar David Larsson.

Betalningsjätten Visa har gått in med drygt motsvarande 16 miljoner kronor i Sileon för att snabba på utvecklingen av lösningen.

– Efterfrågan och behoven för funktionalitet kring BNPL växer betydligt hela tiden just nu. Därför har Visa allierat sig med oss. De är en återförsäljare av vår plattform till sina kunder, säger David Larsson.

Sileon hette tidigare Paynova, och har sysslat med betallösningar i över 20 år. Namnbytet sker samtidigt som företaget transformerats till ett renodlat techbolag. 

Om Sileon

Sileon är ett globalt techbolag med skandinaviska rötter som levererar BNPL (Buy Now Pay Later) SaaS. Redan år 2000 lanserade vi digitala betalningslösningar, i dag erbjuder vi funktionalitet för andra att driva BNPL i egen regi och varumärke. Vi möjliggör för våra kunder att skapa positiva effekter på kundnöjdhet och lönsamhet.

Läs mer på sileon.com 

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Sileon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?