Annons

Thalamus raket på börsen

Veckans handel på Stockholmsbörsen avslutades med att kurserna sjönk på fredagen. En högre PPI-siffra från USA spädde på oron för inflation och högre räntor.

"Vi ser en allmän vinsthemtagningstrend när de flesta rapporter har kommit. Assa Abloy, Skanska, Volvo och i viss mån Ericsson faller tillbaka. Sedan har vi ju producentprisindex som körde räntan i USA, vilket utgjorde en orsak för en del att sälja av", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

OMXS stängde 0,8 procent lägre på 758,0.

Aktiviteten var något mer dämpad än normalt inför helgen, till följd av att USA är stängt på måndag.Omsättningen i Stockholm uppgick till försiktiga 11,8 miljarder kronor.

Statistiken i USA visade en uppgång i kärn-PPI på 0,8 procent, vilket var den största på över sex år. Förväntningarna låg på en uppgång på 0,2 procent. Statistiken fick USA-räntan att stiga.

Ericsson B tappade 30 öre till 19,80 kronor. Assa Abloy, som var näst mest omsatta aktie, fortsatte ned med 1,50 kronor till 102,50.

I övrigt bland storbolagen pressades Electrolux 1,50 kronor till 163, Volvo gick ned 6 till 306,50 och Tele2 backade 3 kronor till 239,50.

ABB gick emot strömmen och steg 90 öre, eller 2,2 procent, till 42,10 kronor under hög omsättning. ABN Amro och Bank Leu har uppgraderat aktien efter rapporten, medan ING har sänkt sin rekommendation.
"Folk var oroliga innan rapporten och den visade sig vara okej", förklarar en mäklare.

Astra Zeneca försvarar sitt preparat Seroquel efter att en studie visat att den påskyndar nedbrytningen av uppfattningsförmågan och inte är effektiv för behandling av aggressivitet hos äldre patienter med Alzheimers.
"Det här var en mycket liten studie och resultaten stämmer inte överens med resultat från mycket större studier", säger Astra Zenecas informationschef Staffan Ternby till Nyhetsbyrån Direkt.

Astra Zeneca noterades upp 2 kronor till 274,50 kronor. I USA gick läkemedelssektorn bra på fredagen.

Studsvik föll 6,25 kronor till 90,75 kronor efter sitt bokslut. Samtidigt meddelade Euroventures Nordica II att det säljer hela innehavet.
"Rapporten var sämre än väntat samtidigt som en huvudägare säljer ut", säger en mäklare.

Thalamus B rusade däremot 17,9 procent till 29 kronor efter ett nettoresultat för helåret på 9,3 miljoner kronor. Bolaget delar ut 10 kronor per aktie.

En annan vinnare efter bokslutskommuniken var MTV Produktion, som avancerade 9,4 procent till 28 kronor.

Bokslutskommunikén från Fly Me resulterade i ett ras på 15,0 procent till 17 öre och Nexus sjönk 3,6 procent till 4,50 kronor efter att ha redovisat en förlust på 76,5 miljoner kronor. Inom bioteknik backade Ortivus B 3,2 procent.

Även Pricer fanns högt på förlorarlistan, med en nedgång på 14,4 procent till 95 öre. I samband med bokslutet, som presenterades efter torsdagsbörsens stängning, flaggade bolaget för att det troligen når positivt kassaflöde 2006 i stället för under 2005 som man tidigare bedömt.

Munters handlades upp 4 kronor till 191. Bolaget har haft en god start på året.
"När det gäller årets sex första veckor så har starten varit god, jämfört med samma period 2004. Det gäller generellt för koncernen och det är inga särskilda områden som sticker ut", säger Munters VD Lennart Evrell till Nyhetsbyrån Direkt.

Innehåll från &franklyAnnons

Här är verktyget som skapar engagemang på arbetsplatsen

Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.
Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.Foto:Foto (t.v) Johanna Fond.

Genom att regelbundet mäta, analysera och agera på aktuell feedback från medarbetare kan en organisation styras mot högt medarbetarengagemang och därmed bättre resultat.

Det gjorde företaget PayEx – och nu belönas man med utmärkelsen ”Årets Engagemangsförebild”.

– Det känns fantastiskt, säger Jenny Slotte Hassel, Head of HR Sverige på PayEx.

Företag som har engagerade medarbetare är mer produktiva, mer lönsamma och presterar med bättre kvalitet, enligt olika studier. Engagerade medarbetare bidrar också till nöjdare kunder och en lägre sjukfrånvaro.

HR-tech företaget Simployer tillhandahåller pulsmätningsverktyget &frankly som är ett digitalt verktyg för att mäta engagemang och andra känslor och uppfattningar bland medarbetarna på en arbetsplats. 

Med de insikter som skapas kan ledningen snabbt få veta om något inte är bra för att kunna vidta åtgärder och därmed driva organisationen i rätt riktning. 

Dessa pulsmätningar når regelbundet hundratusentals användare, fördelade i Norden, inom och utanför Europa. En av användarna är företaget PayEx.

PayEx arbetar med betallösningar och har cirka 850 anställda i fyra länder varav cirka 600 i Sverige. Från att tidigare gjort mer traditionella årliga medarbetarundersökningar tog man för fyra år sedan in lösningen från &frankly.

– Vi valde &frankly för att de var tidigt ute på marknaden med pulsmätningar och för att de hela tiden utvecklas. Det har fortsatt att passa oss bra i takt med att vi själva utvecklas, säger Jenny Slotte Hassel.

&frankly är smidigt att använda

Rent praktiskt får medarbetarna genom &franklys verktyg svara på ett antal frågor, antingen fördefinierade av &franklys HR-experter eller formulerade av företaget självt. Man svarar på webben eller i en app i mobilen. Resultaten sammanställs och presenteras för ledningen som kan agera på insikterna.

Genom en målmedveten satsning på verktyget har man på PayEx en ständigt hög svarsfrekvens på 90 procent.

Vägen dit har varit att inte genomföra mätningarna för ofta då det kan trötta ut medarbetarna, men också ställa bra frågor. 

– Vi jobbar aktivt med frågeställningarna så att de är relevanta i rätt tid och vi ger också våra ledare förutsättningar att följa upp på resultatet från mätningarna, säger Jenny Slotte Hassel.

&frankly skapar en bättre organisation

Nyligen belönades man med utmärkelsen ”Årets Engagemangsförebild” i tävlingen Engagement Award 2022. I nomineringen skriver juryn bland annat att PayEx ”skapar mängder av egna frågor och cheferna jobbar nära sina team med egna pulsar. På så vis blir mätningarna relevanta – för alla”. 

– När våra medarbetare utmanar och vågar så kan vi göra saker bättre. Engagemang är grunden för att vi ska kunna vara ett företag som inte bara levererar utan också utvecklas varje dag. Verktygen från &frankly hjälper oss att uppnå detta, avslutar Jenny Slotte Hassel.

Läs mer på www.andfrankly.se 

 

Mer från &frankly

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med &frankly och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera