1515
Annons

Trist dag för Tele2

Stockholmsbörsen pendlade fram och tillbaka under torsdagen bara för att stänga som den öppnade, nämligen i princip oförändrad. ABB var i fokus efter sitt bokslut samtidigt som Tele2 rasade sedan onsdagens rapporthändelse sjunkit in.

Vid stängning hade OMXS 30 sjunkit med 0,1 procent till 764,1. Omsättningen låg på 18,9 miljarder kronor.

Tele2 dominerade förlorarlistan bland de större bolagen. Den sena nedgången på onsdagen accelererade och B-akten var slutligen 5 procent ned till 242:50 kronor.

"Tele2 kom med en vinstvarning på telefonkonferensen. Helt plötsligt sade de bara att ebitda-resultatet ska ned. Det framkom på ett så konstigt sätt och först fattade inte folk vad Tele2 sade", säger en analytiker till Nyhetsbyrån Direkt.

Enligt analytikerns tolkning uppgav Tele2 att ebitda-resultatet för 2005 väntas bli lägre än 2004.

"Vi svarade på en fråga. Om vi är tvungna att säga ja eller nej så blir svaret ja. Men det är helt beroende av hur vi agerar på olika marknader, om vi går in i Turkiet eller inte, och om vi gör stora satsningar på ADSL eller inte", säger Tele2:s finanschef Håkan Zadler till Direkt.

ABB kom med rapport tidigt på morgonen och aktien inledde med att noteras en bra bit ned. Kursen återhämtade sig dock gradvis för att slutligen stänga 1:10 kronor upp till 41:20.

ABB:s rörelseresultat för fjärde kvartalet var sämre än väntat och marginalerna likaså i Kraftteknik och Automation.

"Rörelsesiffrorna verkar ganska svaga vid första ögonkastet men vi måste ta hänsyn till att ABB har tagit minst 65 miljoner dollar i vad som i alla fall ska vara icke återkommande kostnader", skriver Morgan Stanley i en analys.

Intrum Justitia var 3:75 upp till 57:25 kronor. Resultatet var bättre än analytikerna räknat med och framtidsutsikterna kvarstår. Ingen utdelning lämnas men ett inlösenprogram föreslås.

Eniros resultat slog analytikernas estimat samtidigt som omsättningen sjönk. Det gjorde däremot inte aktien som noterades 5 kronor högre till 75:50.

SKF slår samman sin verksamhet för långa stålprodukter med Rautaruukki och Wärtsilä. SKF får 26,5 procent i det nya bolaget. Marknaden uppskattade nyheten och SKF handlades upp 6 kronor till 337:50.

Nedgången för onsdagens rapportbesvikelse Assa Abloy fortsatte och bland annat upprepade Lehman Brothers sin rekommendation undervikt. Aktien sjönk 3:50 till 104 kronor.

H&M, som tidigare i veckan levererade en försäljningssiffra för januari under förväntan, noterades 2 kronor upp till 237:50.

JC låg högt på vinnarlistan med en uppgång på 9 procent till 103 kronor. Bolaget vände till vinst 2004 och för 2005 spås en kraftig resultatförbättring. JC har nu stigit med 230 procent det senaste året.

Saab slog vinstförväntningarna med sitt bokslut och aktie var 3 kronor till 123. Saab bedömer att nedskärningen av försvarsbudgeten ska leda till att mellan 1.000 och 1.500 personer får lämna bolaget till en uppskattad kostnad om 500 miljoner kronor under åren 2005-2006.

Fazer har förvärvat aktier i Cloetta Fazer och därmed beslutat att lägga bud i enlighet med budpliktsreglerna. Budet är totalt värt cirka 4,4 miljarder kronor. Cloetta Fazer handlades upp 11 procent till 243:50 kronor.

En annan vinnare var Aspiro, upp 12 procent till 3:33 kronor. Aspiro går samman med mobiltjänsteleverantörern Schibsted Mobile (Inpoc). Schibsted Mobiles nettoomsättning var 170 miljoner kronor 2004 och efter samgåendet blir Aspiro nästan dubbelt så stort.

Förstaplatsen på vinnarlistan intogs av Cherry, upp 25 procent till 34:20 kronor. Cherrry fullföljer sina förvärvsplaner vad gäller Bettson.com och köper samtliga utestående aktier med nyemitterade aktier.


Innehåll från ZignSecAnnons

Global handel med lokala regler: så uppfyller du samtliga KYC-krav via en anslutning

Vi lever i en global ekonomi, men reglerna och tekniken kring digital identifiering och kundkännedom skiljer sig markant mellan olika länder. Något som ställer till rejäla problem för företag som vill gå in på fler än en marknad.

– Vi löser problemet genom att erbjuda företag global täckning för automatiserad digital identitetsverifiering av kunder och användare, samt efterlevnad av KYC-regler (Know Your Customer), säger Jason Coombes, COO på ZignSec.

Så kan du enkelt uppfylla alla KYC-krav på olika marknader via en plattform

Tack vare internet är det i dag relativt lätt för företag att kopiera, skala upp och expandera sin affärsmodell till olika länder. Det som inte är lika enkelt är att förhålla sig till olika länders lösningar när det gäller att verifiera kundernas identitet på nätet.

– I Sverige använder vi BankID och det fungerar jättesmidigt här, men det räcker att du expanderar verksamheten till Danmark så måste du även kunna hantera deras e-legitimation, säger Jason Coombes.

– Kommer du sen till Tyskland har de ytterligare ett helt annat system, för att inte tala om USA eller Afrika. I många delar av världen sker digital identitetsverifiering fortfarande med fysiska ID-dokument vilket kräver betydligt fler tekniska lösningar för företag som vill eller måste införskaffa likvärdig kundkännedom. Identitetsverifiering med en nationell e-legitimation som exempelvis MitID räcker i många fall inte heller för fullvärdig kundkännedom utan att förstärkas med exempelvis PEP och sanktionskontroller.

Olika länder, olika regelverk

I vissa branscher krävs fortfarande manuell hantering av kundkännedom eftersom de regulatoriska kraven är så komplexa. Men på de flesta områden, till exempel identitetsverifiering, går den här kontrollen idag att göra automatiskt.

– Det mänskliga ögat är inte lika bra på att verifiera id-handlingar som tekniska lösningar är. I dag finns teknik för att både digitalisera och automatisera id-kontrollen, och vårt system erkänner fler än 10 000 ID-dokumentmallar från fler än 170 länder, förklarar Jason Coombs.

Jason Coombes är COO på ZignSec.
Jason Coombes är COO på ZignSec.

Det innebära att oavsett vilket system landet erbjuder och oavsett vilken ID-handling som används av kunden kan ZignSecs system automatiskt, snabbt och noggrant identitetsverifiera personen på andra sidan. Genom att erbjuda den här bredden av lösningar blir ZignSec en ”one-stop-shop” för företag som behöver hjälp med identifieringslösningar samt hela spektrat av tjänster inom Know Your Customer (KYC).

– Vi jobbar med en aggregeringsmodell, inte bara i de nordiska länderna eller EU utan i hela världen.

Enklare, flexiblare och billigare

Och fördelarna med det här arbetssättet är många. För det första blir det enklare, för det andra blir det säkrare.

– Eftersom vi har flera olika lösningar för varje marknad blir våra kunder mindre utsatta om ett system går ner, för då kopplar vi bara på en annan lösning.

För det tredje blir det billigare.

– Eftersom vi tillhandahåller större volymer via våra leverantörer leder det till att vi oftast kan erbjuda våra kunder konkurrenskraftiga priser. Dessutom blir det enklare för våra kunders ekonomiavdelningar. Istället för att de ska få sjutton olika fakturor från sjutton olika länder får de en enda faktura, från oss.

Dessutom kommer de regulatoriska kraven gällande identitetsverifiering och kundkännedom att öka i den digitala världen.

– De här kraven behöver heller inte bara komma från myndigheter. Till exempel har sajter för gig-jobbare börjat kräva identitetsverifiering för att minska bedrägerier, och flertalet länder överväger att införa autentiseringskrav av användare för sociala medier. Lägg därtill kraven på att strama upp krypto-marknaden så att inte det blir laglöst land så inser man att det kommer att bli ohållbart för internationella företag att inte ha en leverantör som erbjuder teknik för komplett och global KYC-efterlevnad via en enda anslutning.

Så kan du enkelt uppfylla alla KYC-krav på olika marknader via en plattform

Mer från ZignSec

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ZignSec och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?