Annons

Storaffär höjde USA-börserna

USA-börserna steg något under tisdagen. Ett bud på USA:s näst största detaljhandelsförsäljare av elektronik, Circuit City, gjorde aktien till en vinnare.

Vid stängning hade Dow Jones gått upp 0,4 procent till 10.837 och S&P 500 noterades 0,3 procent högre. Nasdaq stärktes också 0,3 procent.

Circuit City hamnade i fokus sedan Highfields Capital Management lagt ett bud på bolaget värt 3,25 miljarder dollar. Aktien klättrade 16,5 procent.

Apple fortsatte upp, med 4,3 procent, sedan Merrill Lynch höjt riktkursen på 12 månaders sikt från 85 till 102 dollar. Anledningen till den höjda riktkursen är att det spekuleras i att Apple kommer att samarbeta med Sony för att utveckla nya produkter.

Deere sade i samband med rapporten för det första kvartalet att marknaden för anläggningsmaskiner i USA får fortsatt stöd från gynnsamma ekonomiska förhållanden, samt att entreprenörer och uthyrningsföretag utökar sina flottor. Samtidigt uppgav bolaget att det ska minska produktionen i år, och det fick aktien att backa 4,7 procent.

Caterpillar tillhörde samtidigt förlorarna bland storbolagen med en nedgång på 0,8 procent. Sämst utveckling inom Dow noterade Pfizer, som backade 1,0 procent. Läkemedelssektorn sjönk 0,3 procent som grupp, enligt S&P:s branschindex.

Telekomleverantörerna vände ned efter måndagens uppgång. Motorola tappade 1,2 procent och Qualcomm sjönk 0,9 procent. JDS Uniphase fortsatte däremot upp, med 2,5 procent. Ericsson sjönk 22 öre och Nokia gick ned 36 öre jämfört med stängning i Stockholm.

Bland övriga branscher gick skogen ned 0,1 procent.

Detaljhandelns försäljning i USA sjönk med 0,3 procent i januari, jämfört med månaden innan. Analytikerna hade räknat med att försäljningen skulle sjunka med 0,4 procent, enligt en sammanställning av Bloomberg News.

Även Empire-index presenterades under tisdagen och blev 19,19 för februari månad, mot väntade 20,00.

Omsättningen på Dow Jones uppgick till 1.439 miljoner aktier medan motsvarande siffra på Nasdaq var 1.078 miljoner aktier.

Räntan på den tioåriga statsobligationen noterades till 4,10 procent, vilket var 3 punkter över måndagens slutnotering.

Innehåll från JobylonAnnons

Så når du talangerna på kandidatens marknad

Ungefär hälften av dagens jobbsökande vill inte investera mer än 15 minuter på en ansökan. Trots detta har många bolag fastnat i omoderna, tidskrävande och krångliga rekryteringssystem. Nu är tiden inne för förändring, menar Aref Abedi, VD och grundare på Jobylon. 

Idag är det kandidaterna som sätter spelreglerna på arbetsmarknaden. Trots detta visar statistik från Morgan McKinley att 66 procent av alla rekryterare tappar kandidater på grund av komplicerade rekryteringsprocesser – de är omoderna, svåra att navigera och speglar inte arbetsplatsen. 

– En traditionell jobbannons är en textbaserad sida och en specifikation på vem du som jobbsökande bör vara. Ofta är den visuellt tråkig att se på, svår att söka till, inte mobilvänlig och säger ingenting om varför du ska söka jobbet. Redan här har man förlorat många bra kandidater, säger Aref Abedi och fortsätter: 

– Jag pratar dagligen med HR-chefer som är eniga om att både kandidatupplevelse och Employer Branding är otroligt viktigt, men som tyvärr fortfarande sitter med lösningar som inte möter dagens behov och utmaningar. Här kan Jobylon göra skillnad. 

En högra hand genom hela rekryteringsprocessen

Användarvänlighet, kandidatupplevelse, kommunikation, flexibilitet, GDPR och partnerskap – det är receptet bakom Jobylon. Det är ett heltäckande rekryteringsverktyg som hjälper till med skapandet av innovativa annonser, spridning till olika plattformar, mottagandet av ansökningar, kommunikation längs hela processen och mycket mer. Idag anses Jobylon vara ett av industrins mest omtyckta och GDPR-vänliga rekryteringssystem anpassat till större företag med mångsidiga behov. 

– Jobylon är ett perfekt verktyg för arbetsgivare med 500 anställda och uppåt – bolag som många gånger sitter fast i traditionella system där flera länder, avdelningar och rekryterande chefer spelar in. Vi har anpassat hela vår produkt till detta.

Verktyget anpassas efter kundens mallar, processer och krav för att skapa en långsiktig rekryteringsprocess. Idag arbetar Jobylon med kunder som McDonalds, Scandic, Northvolt, Bonnier och Capgemini. Framgången och kärnan i samarbetet är partnerskapet, menar Aref Abedi. 

– För oss är partnerskapet otroligt viktigt – vi lyssnar, utmanar och utvecklar tillsammans för att skapa bästa möjliga resultat. Idag är vi stolta över att Jobylon används och uppskattas av hundratals varumärken över hela världen. 

Dags att investera i moderna system

Nu är Sverige på väg in i en lågkonjunktur och osäkra tider. En period som gör det ännu viktigare att attrahera rätt kandidat. 

– Dagens kandidater har höga krav och kan välja bland arbetsplatser. Nu blir det viktigare än någonsin att attrahera rätt kandidat – företag har inte råd att tappa talanger på grund av omoderna rekryteringsverktyg, säger Aref Abedi och avslutar: 

– Vi har full förståelse för att det kan kännas som ett stort projekt att byta ut sin lösning, men ett byte kan ske över någon månad med hjälp från oss.

Upptäck hur Jobylon kan hjälpa ditt företag 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Jobylon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera