1515
Annons

Rally för Electrolux på börsen

En bokslutsrapport och en månadssiffra satte sin prägel på Stockholmsbörsens utveckling under tisdagen. Electrolux steg rejält efter det att bolagets fjärde kvartal slagit marknadens estimat medan H&M backade mot strömmen efter en trög januariförsäljning.

Vid stängning hade OMXS 30 stigit 0,7 procent till 770,4. Omsättningen låg på 19,9 miljarder kronor.

Electrolux B-aktie klättrade 11,6 procent till 163:50 kronor och toppade överlägset omsättningsligan. En vinst över förväntan, ökad takt i omstruktureringsarbetet och en separat notering av bolagets utomhusprodukter tillhörde de positiva nyheterna.

"Det var oväntat med avknoppningen av utomhusprodukterna, med tanke på kursreaktionen, plus en underliggande stark rapport", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

H&M drog åt motsatt håll med en nedgång på 2:50 kronor till 233:50. Klädjättens januariförsäljning kom in en bra bit under förväntan, plus 5 procent jämfört med snittestimaten på 11,4 procent.

"H&M hade klarat en siffra en bit under konsensus. Men det här var nog i sämsta laget, även om man får komma ihåg att det rör sig om en enskild månad", säger en mäklare.

Inom telekom var blicken fortsatt fäst på 3GSM-mässan i Cannes. Ericsson försäkrade att 3G-marknaden är här och betonade den ledande positionen på marknaden.Enligt analytiker som Nyhetsbyrån Direkt talat med presenterades dock inga större nyheter.

"Det var en bra presentation även om de inte förmedlade några nyheter. De verkar nöjda med sitt HSDPA-erbjudande", säger en analytiker.

Ericsson spår att det kommer att finnas en massmarknad för 3G-tekniken HSDPA under 2006. Under tisdagen presenterade Ericsson även att bolaget tecknat ett femårigt avtal med den australiska operatören Telstra.

Ericsson steg 20 öre till 20:60, medan Nokia var oförändrad på 112 kronor.

Millicom visade ett ebitda-resultat för det fjärde kvartalet på 124 miljoner dollar, vilket var något bättre än väntat. Aktien steg 3:50 kronor till 161:50.

Inom fastighetssektorn handlades Wihlborgs upp 3 kronor till 150 kronor. Wihlborgs känner ingen större oro över att de hyreskontrakt som ska omförhandlas i år ska leda till lägre hyresintäkter, sade bolagets VD, Erik Paulsson, vid en analytikerträff under tisdagen.

Academedia vände till vinst 2004 och bolaget spår en fortsatt positiv utveckling 2005. Aktien lågt högt på vinnarlistan och steg 11,9 procent till 56:50 kronor.

MSC stärktes ännu mer och var upp 12,1 procent till 9:25 kronor. Fjolåret bjöd på en minskad förlust, jämfört med 2003, och MSC bedömer att resultatförbättringen 2005 ska bli påtaglig.

Resco fick också rejäl fart uppåt och handlades 8,8 procent högre till 3:57 kronor. Bolaget ska anställa 19 SAP-konsulter i Tyskland, vilket enligt bolaget fördubblar SAP-styrkan i landet.

Readsoft steg 5,1 procent till 18:40 kronor. I samband med en analytikerträff sade bolagets VD, Jan Johansson, att han spår ett "relativt kraftigt positivt" kassaflöde för 2005.

Ecovision låg högt på förlorarlistan och var ned 10,5 procent till 53:25 kronor. Bolaget räknar med negativ resultattrend även under 2005 och prognosen är ett väsentligt lägre resultat jämfört med 2004.

Nibe visade en omsättningstillväxt på 29 procent för 2004, vilken var hälften organisk och hälften förvärvad. Aktien sjönk dock 7 kronor till 197:50.


Innehåll från AdvenicaAnnons

IT-säkerhetsexpert om den ökande hotbilden: ”För bättre skydd är det hårdvara som ska till”

Marie Bengtsson, vd på Advenica
Marie Bengtsson, vd på AdvenicaFoto:Lina Arvidsson

När allt fler delar av samhället digitaliseras skapas sårbarheter som kan utnyttjas av cyberkriminella.

Mjukvarubaserade lösningar som antivirusskydd, VPN-tunnlar och multifaktorautenticering är ibland inte tillräckligt.

– Vill man ha ännu högre skydd är det ofta hårdvara som ska till, säger Marie Bengtsson, vd på Advenica, som har ett brett erbjudande av högteknologiska cybersäkerhetslösningar.

Samhället är blir allt mer beroende av teknik. Företag och myndigheter sparar och lagrar data i servrar och i moln och sänder den också över nätverk till andra enheter. Fler och fler system är sammankopplade, och antalet ökar ju mer digitaliseringen fortsätter.

Det gör att antalet attackmöjligheter för cyberkriminella också blir fler. Ransomware, Phishing och Supply Chain Attacks är några välkända tekniker som har skapat enorma skador i många organisationer, även samhällskritiska.

– Verksamheter som man tidigare skyddade med lås, larm och staket har man i dag integrerat med kontorets interna nät, som i sin tur är kopplat till internet. Här flödar informationen men det är lätt att sammankopplingen skapar sårbarheter som måste hanteras, säger Marie Bengtsson.

Advenica erbjuder avancerade säkerhetslösningar

Advenica har sin bakgrund som en leverantör till den svenska försvarsmakten men erbjuder i dag sina högteknologiska cybersäkerhetslösningar även till privata och offentliga organisationer.

Här finns bland annat hårdvarulösningar som datadioder som gör att data bara kan flöda i en riktning.

– En svag länk är uppdateringar då skadlig information kan komma in, som sedan tar med sig information ut. Med en datadiod säkerställer man att trafiken blir enkelriktad. I en mer avancerad variant av datadioden kan vi också säkerställa exakt vilken typ av data som kan släppas in, så kallade datadiod med proxy. Då blir lösningen ännu säkrare, förklarar hon.

Andra avancerade säkerhetssystem som Advenica kan erbjuda är hårdvarubaserade kryptolösningar. De gör det möjligt att skicka och ta emot data över opålitliga nätverk samtidigt som avancerade illasinnade aktörer, exempelvis statsfinansierade, förhindras från att kunna läsa eller förändra data.

– Vi har bland annat byggt en VPN-kryptolösning som är klassad som kvalificerat hemlig och som bara får säljas till den svenska försvarsmakten. Men vi har även kryptolösningar som andra får köpa, säger hon.

Advenica har varit före sin tid

På Advenica uppfattar man att många organisationer har vaknat upp sent när det gäller att bygga ett starkt IT-säkerhetsskydd.

– Vi har varit väldigt mycket före vår tid. När vi försökte sälja IT-säkerhetslösningar som krypto och säkra VPN-kopplingar för den civila marknaden i samband med att vi börsintroducerades 2014 såg man inget behov. Man förstod inte varför man skulle behöva ha så mycket säkerhet. De senaste åren är det ingen som ifrågasätter vår nivå på säkerheten, utan snarare tvärt om. Nu handlar det om att hitta lösningar som går ut på att bygga säkerhetslösningar utan att tappa för mycket prestanda och effektivitet, säger Marie Bengtsson och avslutar:

– Men det kan vi på Advenica ordna. Vi har lösningarna som behövs för att säkra den mest kritiska informationen. 

Om Advenica

Advenica tillhandahåller expertis, hög assurans och cybersäkerhetslösningar i världsklass för kritisk data-in-motion upp till Top Secret-klassning. Med oss stärker länder, myndigheter och företag informationssäkerheten och digitaliserar ansvarsfullt. Bolaget grundades 1993 och har EU-godkännande på högsta säkerhetsnivå. Våra unika produkter designas, utvecklas och tillverkas i Sverige. Advenica har kontor i Malmö, Stockholm, Helsingfors och Wien.

Läs mer på: www.advenica.com/ 

 

Mer från Advenica

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Advenica och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?