1515
Annons

New York: Telekom upp efter Verizon-affär

Telekom stod i fokus på börserna i USA under måndagens handel efter Verizons köp av MCI.

Vid stängning noterades Dow Jones oförändrat på 10.791. S&P 500 steg 0,1 procent och Nasdaq gick upp 0,3 procent.

Omsättningen på Dow Jones uppgick till 1.231 miljoner aktier medan motsvarande siffra på Nasdaq var 890 miljoner aktier.

Uppgiften att Verizon Communications köper MCI för 6,7 miljarder dollar fick bolagen att hamna i fokus och spred hopp om ytterligare fusioner.

"Konsolideringen inom telekomsektorn är inte över. Andra stora spelare kommer att fortsätta att titta på förvärv för att frigöra värden för aktieägarna", sade Frank La Salla, VD vid Pershing LLC i New Jersey, till Bloomberg News.

MCI accepterade budet efter förhandlingar över helgen med både Verizon och Qwest Communications som tidigare lagt ett högre bud på motsvarande 7,3 miljarder dollar i en kombination av aktier och kontanter.

MCI backade 4,1 procent och även Verizon tappade, med 0,4 procent. Qwest, som förlorat budstriden, gick ned 3,6 procent.

Telekomleverantörer stärktes däremot, med JDS Uniphase upp 3,1 procent, och Qualcomm 2,8 procent högre. Sammantaget steg sektorn 1,5 procent, enligt S&P. Ericsson gick upp 7 öre och Nokia med 48 öre jämfört med stängning i Stockholm.

En annan affär på måndagen, om än inte av samma dignitet, var jobbsajten Monsters köp av den franska kollegan Emailjob.com. Monster handlades upp 2,4 procent.

General Motors har löst tvisten med italienska Fiat genom att betala 2 miljarder dollar, och slipper därmed att ta över förlusttyngda Fiats biltillverkning. GM steg 0,3 procent.

Spekulationer om ett starkt andra kvartal, efter en positiv analys från UBS, fick Apple att handlas 4,3 procent högre.

I försäkringssektorn har American International Group, AIG, fått ett föreläggande från distriktsåklagaren i New York, Eliot Spitzer, och den amerikanska finansinspektionen, SEC.

"När Spitzer andas blir folk rädda. Jag är försiktig med finansaktier generellt", sade Philip Dow, aktiestrateg vid RBC Dain Rauscher, till Bloomberg News.

Aktien handlades ned 2,2 procent.

Bioteknikbolaget Chiron har fått ett krav från SEC om en formell granskning av nedläggningen av den brittiska vaccinanläggningen. Aktien tappade 0,8 procent.

Läkemedelssektorn steg 0,2 procent medan skogen gick ned 0,5 procent, enligt S&P:s branschindex.

På räntemarknaden rådde avvaktan inför Fed-chefen Alan Greenspans tal på onsdag. Räntan på den tioåriga statsobligationen noterades till 4,08 procent, vilket var 1 punkt lägre jämfört med fredagens slutnotering.


Innehåll från KIAAnnons

Distinkt formspråk på nya Kia Sportage

Med nya Kia Sportage kommer även en helt ny design.

En kraftfullt formgiven familjesuv som hämtar inspiration från sitt eldrivna syskon, Kia EV6. Förarmiljön är ombonad, högklassig och präglas av två välvda 12,3-tumsskärmar.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Det råder inga tvivel om att nya Kia Sportage är nära släkt med företagets elbil, Kia EV6. Formspråket hos Sportage bär drag av nya EV6, med skarpa linjer och ytor som nästan verkar omfamna varandra.

Både elbilen EV6 och nya Sportage är sprungna ur samma designfilosofi – ”Opposites United” – och den kommer att prägla alla märkets bilmodeller de kommande åren.

Men Kia Sportage är först och främst en stark personlighet på egen hand. En suv i mellanstorlek, anpassad för både äventyr ute i det fria och ett liv i storstadens puls.

Intelligenta strålkastare

Fronten är det kanske starkaste kännetecknet, med en ny tolkning av Kias grill: ”tiger nose”. Med nya Sportage kommer, precis som på EV6, ett ”Digital Tiger Face”. Vad menas med det? Ja, titta på de bumerangformade varselljusen, som markerar grillens ytterkanter och omfamnar de intelligenta strålkastarna (Matrix-LED). Du kommer att känna igen nya Sportage när du möter den i trafiken. Men allra helst vill du sitta bakom ratten.

Nu lanseras Kia Sportage som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på hela 70 kilometer (enligt WLTP) och koldioxidutsläppet ligger på låga 25 g/km. Precis som Kia Sportage Hybrid har laddhybriden fyrhjulsdrift som standard.

Rymlig och komfortabel

Redan i dag står laddbara modeller för 82 procent av Kias försäljning i Sverige, och målet är att siffran ska vara 100 procent år 2024. Kia har det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet bland de bäst säljande bilmärkena i Sverige (35 gram/km jämfört med 75 g/km för hela marknaden).

Båda Sportage-versionerna är rymliga, Sportage laddhybrid sväljer till exempel hela 540 liter bagage med baksätet på plats. Om det fälls fram ryms 1 715 liter, och det bakre ryggstödet kan fällas i tre sektioner för maximal flexibilitet (40/20/40).

Komforten är hög och utrustningsnivån likaså.

Panoramaskärmar

Likheterna med den toppmoderna elbilen EV6 syns inte bara utanpå nya Sportage. Inuti är släktskapet också påtagligt. Instrumentpanelen följer samma designspråk som exteriören och precis som i EV6 är det två stora, välvda panoramaskärmar som präglar förarmiljön. Vardera skärmen är på 12,3 tum.

Såväl kartor för navigationen som programvaror för infotainment uppdateras over-the-air i nya Sportage, och med appen Kia Connect kan föraren ansluta till mängder av funktioner: Kia Live Services, Online Navigation, Online röstigenkänning och möjlighet att integrera telefonens kalender med bilen.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?