1515

Teleoperatörer vinnare på Europabörser

De europeiska börserna stärktes på bred front under fredagen. Banksektorn och telekomoperatörer tillhörde vinnarna efter en positiv rapport från Telia Sonera.

Även Stålbolagen och gruvföretagen hjälpte till att dra marknaden efter en rapport från CSFB, som pekar på ökad efterfrågan på stål från Kina.

"Basmetall- och gruvbolagen är ett bra sätt att utnyttja det kinesiska expansionstemat på. Efterfrågan kommer fortsätta att vara hög", sa Richard Robinson, fondförvaltare vid Ashburton på Jersey, till Bloomberg News.

Klockan 17.15 hade Bloomberg European 500 stigit med 0,7 procent medan DJ Euro Stoxx 50 noterades 0,7 procent högre.

Enligt en analys av Credit Suisse First Boston kommer den kinesiska efterfrågan att ge stöd för de globala stålpriserna under ett flertal månader framöver.
"Att säga att det är toppen på den här cykeln är lite för tidigt. Vi skulle hellre köpa än sälja stålaktier", skriver CSFB i en analys.

Stålsektorn utvecklades starkast av samtliga Bloomberg 500 sektorindex med en uppgång på 2,4 procent.

Ståltillverkarna Arcelor och Corus handlades upp 3,1 respektive 4,8 procent. Inom gruvor steg BHP Billiton 2,1 procent, medan Anglo American stärktes 1,7 procent.

Även bankaktierna hade en bra dag och i täten för sektorn låg svenska Föreningssparbanken efter en uppgång på hela 5,2 procent. Andra vinnare var Deutsche Boerse och Barclays med uppgångar på 2,1 respektive 1,9 procent.

Bland telekomoperatörerna visade Teliasonera vägen med en uppgång på 2,7 procent efter att ha kommit med en rapport som föll investerarna i smaken. Även TDC och British Telecom följde med i uppgången och avancerade 2,4 respektive 1,3 procent. Deutsche Telecom och France Telecom gick dock mot strömmen och backade 0,9 respektive 0,7 procent.

I detaljhandelssektorn var Marks & Spencer upp 1,9 procent sedan bolaget fått en höjd rekommendation av Lehman Brothers från equal-weight till overweight.

En annan detaljist som det gick bra för under fredagen var franska yogurttillverkaren Danoe som steg med 2,1 procent. Bolaget räknar med en 10-procentig vinstökning under 2005 som en följd av nya lanseringar i USA och Kina.

Bland börserna steg FTSE 100 i London med 0,8 procent medan DAX-index i Frankfurt var upp 0,9 procent. Även CAC 40 noterades 0,8 procent högre.

Även i Norden var utvecklingen positiv. OMXS 30 steg med 1,5 procent, Oslobörsens OBX stärktes 0,7 procent och Helsingforsbörsens HEX steg 1,0 procent. I Köpenhamn var KFX upp 0,7 procent.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?