1515

Ericsson tryckte ned börsen

Stockholmsbörsen sjönk under torsdagen, med Ericsson och Volvo i spetsen. Uppskruvade inofficiella förväntningar på Ericsson inför rapporten fick aktien att backa.

"De kom med en stark rapport, men saknade det där lilla extra som marknaden hade förhoppningar om. Aktien handlades upp rejält inför rapporten, men en del av nedgången kanske även kan förklaras av bruttomarginalen och de något försiktiga tillväxtutsikterna", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Vid stängning hade OMXS 30 sjunkit 1,8 procent till 755,6. Omsättningen låg på cirka 25,4 miljarder kronor.

Ericsson tappade 8,2 procent, eller 1:80 till 20:20 kronor. På onsdagen handlades aktien upp 1 krona inför rapporten.

Ericssons resultat efter finansiella poster och före minoriteter uppgick till 9,3 miljarder kronor, medan förväntningarna enligt SME Direkt låg på 8.932 miljoner kronor.

Ericsson räknar med en fortsatt marknadstillväxt i Sydostasien, en oförändrad eller lägre marknad i Västeuropa, medan Nordamerika beräknas börja visa en återhämtning.

Nokia handlades samtidigt oförändrad på 111 kronor. Teliasonera var upp 30 öre på 41:40 kronor, medan Tele2 sjönk 4:00 kronor till 258:50.

Volvos resultat steg till 4.559 miljoner kronor, och här var ett resultat på 4.125 miljoner kronor väntat. Besvikelsen över en utebliven extrautdelning inverkade dock negativt på kursen, som backade 7:50 kronor till 293:50.

"Förväntningarna på en hög utdelning har byggts upp sedan vi sett Atlas Copco, SKF, Scania och Sandvik göra det", säger en mäklare.

Nobel Biocare visade ett riktigt kanonresultat för det fjärde kvartalet, som steg till 43,8 miljoner euro. Analytikerna hade räknat med ett resultat på 37,4 miljoner. Aktien var en av vinnarna med en uppgång på 11,9 procent,eller 155 kronor, till 1.455 kronor.

Gambro tillhörde däremot den skara bolag som backade efter sin rapport med A-aktien ned 50 öre till 103:50 kronor. Gambro gav nya finansiella mål i samband med sin rapport som innebär att omsättningen ska växa med 10-15 procent per år i fasta valutakurser och vinsten per aktie med 15 procent per år.

För 2005 räknar Gambro med en omsättningstillväxt på 6-8 procent, exklusive Healthcare USA som säljs till Davita.

IBS låg högt upp på förlorarlistan med en nedgång på 7,8 procent, eller 1:20 kronor, till 14:10. Det trots att bolaget räknar med förbättrade marknadsförutsättningar under 2005 samt med ett högre resultat efter finansiella poster under året jämfört med 2004.

Neonet justerade i samband med rapporten ned sitt mål för rörelseintäkterna, som successivt ska öka under en fyraårsperiod för att senast under 2008 uppgå till minst 400 miljoner kronor.

Neonet handlades ned 0:65 kronor till 7:05 kronor.

Andra rapporter som kommit under torsdagen är Cardo, Teleca, IAR Systems, New Wave, SAS, Proffice och Protect Data.

Bland dessa backade Cardo 10 kronor till 187 kronor, Teleca var ned 2:40 till 38:20 kronor, SAS tappade 4:50 till 67:00 kronor, medan Proffice sjönk 10,3 procent, eller 1:45 kronor till 12:65 kronor.


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?