1515

Ericsson draglok på börsen

Efter en trevande start steg Stockholmsbörsen i tisdagens med uppgången för Ericsson.

Strax före 10 steg Ericsson 30 öre och aktien handelsstoppades. Ericsson har fått bolagets hittills största order med brittiska operatören 3. Aktien stoppades på 27:20 kronor, 40 öre upp från öppningen. När handeln öppnade igen steg aktien sammanlagt med 1:20 kronor till 28 kronor.

"Det måste ha läckt men sedan är frågan hur stor ordern egentligen är och hur mycket den är värd", kommenterar en mäklare.

"Det är det hittills största avtal Ericsson har tecknat och ett av de största så kallade managed service-avtal som någonsin tecknats i telekomindustrin", skriver Ericsson.

Avtalet är sjuårigt och partnerskapet innebär att 3 UK behåller ägarskapet över tillgångarna i 3g-nätverket och it- infrastrukturen, och även det strategiska ansvaret för utveckling av nätverket och it-miljön.

Strax före klockan 10 var OMXS 30 upp 1,1 procent på 937,2. Omsättningen motsvarade knappa 2 miljarder kronor.

"Vi tog mycket av nedgången från USA i går här i Stockholm. Det är framförallt basindustrier som skog och verksatad som handlas upp", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Astrazeneca tappade 1:50 kronor till 376:50 kronor. Hennes & Mauritz steg 3 kronor till kronor till 254:50.

Gruvaktierna inledde veckan starkt, med Boliden fortsatt upp med 0,5 procent och Lundin Mining som stärktes 1,0 procent till 101 jämnt. ABG Sundal Collier har höjt riktkursen för Boliden från 50 till 65 kronor, även UBS sägs ha höjt sin riktkurs för bolaget.

Vostok Nafta klättrar 0,4 procent till 357 kronor. I Ryssland steg Gazprom på spekulationer om att aktiehandelslimiterna skulle tas bort. Lundin Petroleum tappar 0,6 procent till 85:75, kollegan Tanganyika Oil steg 1,3 procent till 60 kronor.

Ratos steg upp 0,6 procent till 184 kronor. Ratos gör sin tredje direkta investering i år genom köpet av Anticimex från Nordic Capital. Totalt har Ratos plockat in drygt 520 miljoner kronor i reavinster på försäljningarna. Samtidigt har Ratos, efter köpet av Anticimex, drygt 1,5 miljarder i kassan.

"Vårt sista problem är pengar, som vi har alldeles för mycket av just nu, de ger för dålig avkastning. Vi fortsätter att utvärdera fler möjligheter till nya investeringar", säger Arne Karlsson, VD på Ratos.

Netonnet steg 1,7 procent. Bolagets försäljning ökade med 19,7 procent i november till 133 miljoner kronor (111).


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?