DÀrför kan företag tjÀna pÄ att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning
Funktioner för ekonomi och löner Àr nÄgot alla företag behöver ha pÄ plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I mÄnga fall kan företag istÀllet tjÀna pÄ att outsourca avdelningen och frigöra tid som istÀllet kan lÀggas pÄ affÀren. Samtidigt sÀkrar man tillgÄngen till den senaste kompetensen och tekniken.
I en tid nÀr mÄnga företag kÀmpar för att behÄlla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare Àn nÄgonsin att lÀgga tid pÄ sin affÀr och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för bÄde system och personal och att lÀgga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lÀgga mer tid pÄ sin kÀrnverksamhet.
Accountor Àr en av norra Europas största fullservicebyrÄer inom ekonomi, lön och HR och hjÀlper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom omrÄdet sÄ att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssÀtt.
â Vi Ă€r en modern, digital byrĂ„ som investerar mycket tid i att underlĂ€tta för vĂ„ra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istĂ€llet kan bygga sina relationer och bĂ€ttre förstĂ„ sin affĂ€r, sĂ€ger Magnus Högvall, vd pĂ„ Accountor.
Helhetserbjudande
Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men ocksÄ erbjuda kvalificerad löpande rÄdgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta Àr en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall.
â Genom att outsourca funktioner fĂ„r ledningen och företaget mer tid att fokusera pĂ„ sin verksamhet, tillgĂ„ng till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man fĂ„r tillgĂ„ng till kompetens, sĂ„ inga dyra och kostnadskrĂ€vande rekryteringar behövs med allt vad överlĂ€mning och inkörning innebĂ€r. Jag skulle vilja sĂ€ga att outsourcing Ă€r ett bra sĂ€tt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera pĂ„ att utveckla företaget och affĂ€ren.
Personliga relationer i fokus
Utöver att hjÀlpa företag att kunna fokusera pÄ sina kunder lÀgger Accountor stort vÀrde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de anvÀnder automatisering och AI sÄ Àr konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.
â Det Ă€r i slutĂ€ndan mĂ€nniskor som upptĂ€cker mĂ„nga saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersĂ€tta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund dĂ€r relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör ocksĂ„ att kostnaderna blir mycket mer förutsĂ€gbara i leveransen vilket ocksĂ„ bidrar till ett ökat förtroende.
â NĂ€r Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började fĂ„ daglig information om bidrag och krispaket mĂ€rkte vi hur ovĂ€rderliga vĂ„ra medarbetare var i stöttandet av vĂ„ra kunder. De kunde förklara hur Ă„tgĂ€rderna fungerar och anvĂ€ndas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.
Det verkar som att du anvÀnder en annonsblockerare
Om du Àr prenumerant behöver du logga in för att fortsÀtta. Vill bli prenumerant kan du lÀsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 mÄnaderna.
Full tillgÄng till di.se med nyheter och analyser
TillgÄng till över 1100 aktiekurser i realtid
InnehÄllet i alla Di:s appar, tjÀnster och nyhetsbrev