1515
Annons

30.000 jobb hotade på Volkswagen

Den tyska biljätten Volkswagen varnar för att över 30.000 jobb kan försvinna om inte bolaget får frysa de anställdas löner. VW kräver också andra eftergifter.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.     

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer    

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Magdalena Andersson åker till europeiskt stormöte

Europas ledare samlas i Prag för ett toppmöte på torsdagen.

Bland andra väntas Turkiets president Recep Tayyip Erdogan delta.

Foto:Ali Lorestani/TT

Därmed finns en möjlighet för avgående statsminister Magdalena Andersson (S) att ta upp Sveriges Natoansökan som måste godkännas av det turkiska parlamentet.

I inbjudan från EU:s rådsordförande Charles Michel står att det finns möjlighet att boka in bilaterala möten vid sidan av toppmötet som äger rum på slottet i Prag.

Ledare från 44 europeiska länder är inbjudna till det unika europeiska toppmötet. Dock inte ledare från Ryssland och Vitryssland. Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj deltar via videolänk från Kiev.

Även Storbritanniens nya premiärminister Liz Truss väntas till Prag.

Idén om att hålla ett toppmöte inte bara med EU-ledare, utan även ledare från andra europeiska länder, kommer från Frankrikes president Emmanuel Macron. Tanken är att föra Europas ledare närmare varandra och skapa en möjlighet att diskutera gemensamma problem. Det nya toppmötesformatet är döpt till den Europeiska Politiska Gemenskapen, EPG.

Något beslut eller slutdokument från toppmötet är inte planerat.

Toppmötet fortsätter på fredagen, men då bara med de 27 EU-ledarna. På agendan står diskussioner om hur man ska fortsätta det ekonomiska, militära och politiska stödet till Ukraina. 

På agendan står också hur EU ska skydda viktig infrastruktur. Frågan är aktuell efter det misstänkta sabotaget mot Nord Streams gasledningar i Östersjön.

EU-ledarnas diskussioner i Prag kommer även handla om krigets effekt på energiförsörjningen, på energipriserna och på ekonomin i stort, samt vilka ytterligare åtgärder som behövs på de områdena.

Inga beslut väntas på toppmötet.

Statsminister Magdalena Andersson ska i eftermiddag samråda med riksdagens EU-nämnd inför toppmötet.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera