1515
Annons

Sandvik uppgraderad till köp

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Detta är en artikel från Di:s analysredaktion. Dagens industris journalister måste rapportera privata aktieinköp till ansvarig utgivare, och innehavet får säljas tidigast efter en månad.
Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Förvaltaren: En helrätt exponering

Fem bolag som tagit oförtjänt mycket stryk på senare tid platsar i Di:s Ulf Peterssons Drömportfölj - Di:s aktietävling som startar 10 oktober.

”Det här bolaget är jättebilligt”, säger han om aktien som rasat över 70 procent i år.

Origos förvaltare läggar å sin sida vantarna på ett svenskt industribolag som han anser oupptäckt.

”När Europa tvingas investera 500 miljarder euro i elnät och annat för att klara omställningen från det ryska beroendet är den här exponeringen helrätt”, säger Christoffer Ahnemark.

Om drygt en vecka, den 10 oktober, startar höstens omgång av Di:s aktietävling Drömportföljen. Redan nu kan du registrera din portfölj - och hittills har omkring 2500 portföljer registrerats. 

När Origo Fonders förvaltare Christoffer Ahnemark ska välja fem favoriter lyfter han särskilt fram industribolaget och ABB:s avknoppning AQ Group. Europas skriande behov av att stärka elnäten i sin strävan att bli kvitt det ryska beroendet talar särskilt för bolaget som fallit över 40 procent i år.  AQ Group har dragits med i den negativa trend som framför allt drabbat smallcap-listade bolag, menar Christoffer Ahnemark. Att bolaget inte analyseras av någon storbank tycker han är anmärkningsvärt, men det gör inte AQ Group mindre intressant.

”Vi gillar att investera i oupptäckta kvalitetsbolag och vi tror att AQ Group är ett sådant. Bolaget har gjort vinst varje kvartal sedan starten 1994, vilket är ett kvalitetstecken. Under covid minskade försäljningen men vinsten minskade inte alls lika mycket. Så det finns en stabilitet och det är ett brett bolag som levererar olika former av elektriska komponenter, elskåp och annat till växande industrier. När vi pratar med bolaget så säger man att kunder vill köpa ännu mer, inte mindre.”

Christoffer Ahnemark medger att AQ Group varit nere i en mindre marginalsvacka. Men att orderingången och försäljningstillväxten varit kraftfull.

”Nu växer man med 20 procent, vilket är högt för ett bolag av AQ:s karaktär.”

De andra fyra bolagen som plockas in i portföljen är fastighetsbolaget Diös Fastigheter, bredbandsbolaget Bahnof, fastighetsservicebolaget Coore och hälsoföretaget Biogaia.

”Gemensamt är att de alla har starka balansräkningar men lite olika profil”, säger Christoffer Ahnemark.

I Biogaias fall är det bolagets ställning som världsledande inom försäljning av probiotiska produkter, kosttillskott innehållande mjölksyrabakterier, och patentet på bakteriestammen Limosilactobacillus reuteri som gör aktien, som tappat omkring 30 procent i år, intressant. 

”Biogaia har kommit ner kraftfullt trots två omvända vinstvarningar, så därför har även mulitplarna kommit ner kraftfullt. Man har en nettokassa på 1,5 miljarder, en attraktiv verksamhet, en patenterad bakteristam som vi tror kommer växa kommande år. Marknaden växer tvåsiffrigt och vi tycker att bolaget är missuppfattat.” 

När Di:s analytiker Ulf Petersson får välja fem bolag är alla aktier som tagit mycket stryk i närtid - och där han hoppas på uppstuds.

”Ska man vinna en sån här tävling så borde man gå 'all in' i något… Men samtidigt är det vettigt att ha lite stabilitet och kryddor där det finns tillväxt.”

Bolagen han plockar in i sin Drömportfölj är klädbolaget Revolution Race, hjälmbolaget Mips, transplantationsbolaget Xvivo samt telekombolagen Ericsson och Tele2 - alla har fallit mellan 25 och 80 procent i år.

”Revolution race är jättebillig. Mips vinstvarnade och har kommit ner på det, Xvivo har gått ner efter att vd:n tragiskt avled. Men precis innan hade de kapitalmarknadsdag som var väldigt positiv och har en intressant verksamhet”, säger Ulf Petersson.

Ericsson och Tele2 är två defensiva kort som inte påverkas så mycket av den allmänna konjunkturen, resonerar han:

”Tele2 är ett ocykliskt bolag som kommit ner en del till följd av energipriser, men jag tror att det finns andra bolag som kommer ha större problem med energipriser än Tele2”, säger Ulf Petersson och fortsätter:

”Portföljen är en bladning mellan högrisk och lågrisk. Men det sammantagna temat är att det är aktier gått väldigt dålig den senaste månaden och kan studsa upp av den anledningen”

Han utesluter dock inte att den kan komma att ändras när tävlingen närmar sig den 10 oktober.

”Om den startade i dag skulle jag ha med de här fem.”

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera