1515
Annons

Föreningssparbanken varnar för räntechock

Föreningssparbanken tror på Stockholmsbörsen men varnar för en räntechock. Inflationen får rejäl fart när bolagen kompenserar sig för råvarupriserna.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Detaljen som ska erövra Europa

Med designade handtag och knoppar har familjebolaget Beslag Design seglat upp som svensk marknadsledare inom inredningsdetaljer. Nu ska det skånska bolaget erövra Europa.

Katarina Sjöstedt på Beslag Design förbereder en transport.
Katarina Sjöstedt på Beslag Design förbereder en transport.Foto:Lars Jansson

I samband med att Beslag Design fyllde 50 år i somras presenterades också en ny kollektion av knoppar och handtag, framtagen av Monica Förster. Hon är en av Sveriges mest kända möbelformgivare och har blivit omtalad långt utanför landets gränser med sin skandinaviska, avskalade, design. 

”Det kanske låter lite pretentiöst, kan man verkligen designa ett handtag? Men också i vår bransch måste man följa med i trenderna. Våra produkter köps med ögat, även om de också har en funktion. Då sitter hemligheten alltid i detaljerna”, förklarar bolagets vd Per Winberg.

Han har varit vd i bolaget i fyra år där han jobbar nära ägarna Björn och Hans Bergström. Det var deras far som grundade bolaget. När han hastigt gick bort 1982 fanns det aldrig någon tvekan hos de då unga bröderna att driva familjebolaget vidare. 

”Vi har heller inte ångrat oss, även om det varit upp och ner. Tuffast var det i samband med krisen på 1990-talet då vi inte tog ut någon lön men till slut kom vi igenom det”, säger Hans Bergström. 

Affärsidén är sig anmärkningsvärt lik efter 50 år där ryggraden i Beslag Design är försäljning av handtag och knoppar. Under årens lopp har bolaget även lagt till andra produkter som belysning, badrumstillbehör och krokar. 

Runt hälften av försäljningen utgörs av en agenturverksamhet där bolaget säljer produkter från europeiska bolag som bröderna bedömt ska passa den svenska marknaden. Den andra hälften av omsättningen kommer från egenutvecklade produkter som säljs under eget varumärket.

Björn och Hans Bergström.
Björn och Hans Bergström.Foto:Lars Jansson

Kunder till Beslag Design är främst stora producenter av kök och badrum. Bolaget säljer även till köksbutiker, rena grossister samt till bygghandeln. En snabbt växande del är e-handel där bolaget säljer via de stora e-handelssajterna samt via det egna BeslagOnline.  

”Vi har en ganska komplex position med en massa produkter, olika leverantörer och även ett stort antal kunder. Vår idé är att vara heltäckande och erbjuda allt från enkla produkter till de mest exklusiva. En styrka vi har är att vi lärt oss förstå vilka produkter som passar olika kunder”, förklarar Hans Bergström samtidigt som han visar runt i företagets lager. I överfulla hyllor trängs här 5500 olika produkter, berättar han. 

”Vi chansade under pandemin och till och med ökade lagret för att vara beredda om efterfrågan skulle ta fart. Det gjorde den ju så det visade sig vara rätt, särskilt som flera av våra konkurrenter hade dragit ner och fick svårt att leverera.”

Under de senaste två åren har bolagets omsättning ökat från 102 till 165 miljoner kronor, inte minst drivet av pandemin som fick svenskarna att investera i sina hem. Målsättningen är att dubbla intäkterna om tre till fyra år. Det är givetvis utmanande i bransch som normalt växer ungefär i takt med BNP. Enligt Pär Winberg ska det uppnås genom att växa på nya marknader. I dag står Sverige för ungefär tre fjärdedelar av omsättningen. Bolaget är också hyfsat stort i Norge men på de flesta andra marknader i Europa finns inte bolaget alls eller har bara börjat ”skrapa på ytan”. 

”Potentialen är stor utanför Sverige där vår strategi är att växa med vårt eget varumärke. Därför är det viktigt att hela tiden utvecklas och lansera nya produkter. Internationellt tror vi mycket på våra exklusiva produkter. Den typiska skandinaviska, avskalade, designen populär på många marknader.”

För tre år sedan flyttade Beslag Design in i en ny byggnad intill Båstad järnvägsstation, strax utanför samhället. Här jobbar samtliga av bolagets 38 anställda. Hans Bergström berättar stolt att huset vann kommunens årliga arkitekturpris 2020. Men också att det inte alltid har varit självklart att bolaget skulle förbli sin födelseort trogen. 

”Egentligen är ju Båstad ingen industrikommun. Men vi har insett att det är bra att finnas här. Det har varit enkelt att expandera och tillgången till bra personal är fantastisk.”

Sedan några år är Hans och Björn Bergström inte längre operativa i bolaget utan endast engagerade i styrelsen. De ser därmed också investeringen i ett nytt hus som en signal till de anställda att de vill satsa vidare och inte har några planer på att sälja familjeföretaget. Enligt Björn Bergström har det funnits en hel del propåer under årens lopp. 

”Men vi har till slut landat i att företaget ska stanna i familjen. Det känns väldigt bra. Vi har båda varsin son som arbetar i bolaget och som är engagerade i alla framtidsplaner.”

Hans bror fyller i. 

”Sedan är den tillväxtresa som vi är inne i nu nog det roligaste vi upplevt hittills under alla år vi hållit på. Den resan vill man ju inte missa!”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera