1515
Annons

Dystert börsklimat i Europa

Det var fallande börser över lag i Europa på måndagen, pressade av att oljepriset stigit till nya rekordnivåer.

"Med oljepriset på denna nivå, måste man tänka på att tillväxtprognoserna för teknik- och fordonsektorer är överdrivet optimistiska", sade en portföljförvaltare till Bloomberg News.

Klockan 18.00 hade Dow Jones Euro Stoxx 50 tappat 0,7 procent och Bloomberg European 500 försvagades 0,7 procent.

Oljepriset nådde som högst 49:74 dollar på amerikanska Nymex efter oroligheter i Nigeria och orkanernas framfart i Mexikanska golfen.

Halvledarjätten Infineon, ned 1,2 procent, räknar med att efterfrågan på halvledare kommer att gå ned nästa år.

"Efterfrågan kommer absolut att sjunka under första kvartalet 2005", sade Peter Bauer, styrelseledamot i Infineon, till tidningen Sueddeutsche Zeitung enligt Bloomberg News.

Andra halvledarbolag följde efter. ASML gick ned 2,2 procent och ST Microlectronics tappade 2,6 procent.

Utöver oljepriset pressades fordonssektorn av att Volkswagens VD Bernd Pischetsrieder räknar med en oförändrad nivå på den europeiska bilmarknaden i år medan den tyska marknaden inte väntas nå fjolårets nivå.

Volkswagen sjönk 1,6 procent, Renault var samtidigt ned 1,4 procent och Daimlerchrysler handlades 1,5 procent lägre.

Flygbolagen handlades också lägre med Air France sämst, ner 3,9 procent. British Airways och Lufthansa var ner 1,4 respektive 1,8 procent.

I London, där FTSE 100 sjönk 0,8 procent, var telekom i fokus med Vodafone som höll en kapitalmarknadsdag i London på måndagen. Bolaget står kvar vid sin helårsprognos som gavs i samband med bokslutet i våras men bolaget sa att ett beslut angående sitt innehav i mobiloperatören Verizon Wireless kan vänta flera år. Aktien tappade 1,3 procent.

Det tyska läkemedelsbolaget Altana räknar med att nettoresultatet för helåret ska bli i den övre delen av intervallet 5-7 procent. Aktien reagerade inte nämnvärt på justeringen, ner 0,5 procent.

Sammantaget var CAC 40 0,5 procent lägre i Paris och i Frankfurt noterades DAX 0,9 procent ned.

Oslobörsens OBX-index noterades 0,6 procent högre med stöd från Statoil och Norsk Hydro som klättrade 1,8 procent respektive 1,9 procent.

I Helsingfors var Hex Generalindex ned 0,6 procent och Köpenhamnsbörsens KFX index sjönk 0,2 procent.

TDC steg 1,2 procent på Köpenhamnsbörsen. JP Morgan har höjt sin rekommendation för aktien till övervikt från tidigare neutral baserat på bolagets bud på Song Networks.


Innehåll från Mercuri UrvalAnnons

Metoden som framgångssäkrar din karriär

Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.
Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.

Inom rekrytering ökar kraven på att metoder som används är evidensbaserade, likabehandlande och skapar riktig nytta.

Mercuri Urval arbetar med en vetenskapligt baserad metod som slår knock på branschen.

– Vår metod bidrar till att framgångssäkra kandidatens karriär, säger Marcus Tingland.

Så fungerar det – läs mer om metoden här

Ledarskap handlar till stor del om att skapa vinnande strukturer. Och framgång beror på individens och organisationens förmåga att leverera resultat.

– Om organisationens kapacitet eller ledarskap inte motsvarar ställda krav löper man större risk att misslyckas, säger Marcus Tingland, Sverigechef på Mercuri Urval.

Istället för konventionella chefsrekryteringsmetoder sticker Mercuri Urval ut med en vetenskapligt baserad metod, som visat sig vara framgångsrik för såväl kandidater som kunder och medarbetare.

– Vi arbetar med urval och bedömning baserat på prediktion av framtida prestation, och detta kopplat till individens erfarenhet, förmåga och motivation. Vi utgår ifrån faktabaserade framgångsfaktorer. Metoden i sig är konsekvent och repeterbar, utfallet går att mäta och tål granskning. Vi är övertygade om att detta är framtiden för hela vår bransch.

Marcus Tingland konstaterar att uppdragsgivare ställer allt högre krav på rekryteringfirmornas förmåga att bedöma framtida prestation utifrån verkliga förutsättningar – generella modeller som allmänt beskriver personlighet och beteende som är standard att använda i branschen i stort svarar inte mot denna prövning.

– Vi ser att allt fler samarbetspartners ställer krav utifrån denna insikt baserat på egna erfarenheter från otillräckliga ledartillsättningar.

”Vilar på en evidensbaserad metodik”

Marcus Tingland pekar på studier som visar på en alldeles för låg kvalitet kopplat till det långsiktiga utfallet av ledarrekrytering.

– Vi angriper denna utmaning genom att objektivt mäta utfall och resultat men det förutsätter även att vi är rigorösa och konsekventa i vårt genomförande. Vi vilar på en evidensbaserad metodik som är systematisk, strukturerad och som tål granskning. Det intressanta med detta tillvägagångsätt är att det leder till mer kompetensbaserade urval och krav på att identifiera och möta kandidater utanför traditionella nätverk.

Hjälper er metoden till att faktiskt framgångssäkra karriären?

– Så är det absolut. Det är det vi brinner för och glädjande nog kan stoltsera med att vi gör i stort sett dagligen.

Tack vare metoden blir dessutom Mercuri Urval en mer attraktiv arbetsgivare, menar Marcus Tingland:

– De bästa och mest professionella människorna i vår bransch bryr sig genuint om resultat, ledarskap och organisationsutveckling. Hos oss erbjuds alla medarbetare en miljö och arbetssätt som bidrar till ett hållbart värdeskapande där kunden och kandidaten står i fokus.

Så fungerar det – läs mer om metoden här

Mer från Mercuri Urval

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Mercuri Urval och ej en artikel av Dagens industri

Flygplatschefen: Inget kaos på Arlanda i höst

Swedavia har fått mycket kritik för sommarens långa köer till säkerhetskontrollen på Arlanda. Bemanningen har nu förbättrats och resenärer kan förvänta sig kortade kötider, enligt det statliga bolaget. Flygplatsen väljer även att ta bort regeln att komma tidigast tre timmar före avresa.  

Charlotte Ljunggren, marknads- och försäljningschef och tillförordnad flygplatschef. Till vänster: Köer på Arlanda i juni.
Charlotte Ljunggren, marknads- och försäljningschef och tillförordnad flygplatschef. Till vänster: Köer på Arlanda i juni.Foto:Ali Lorestani/TT/Anna Bredberg

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera