1515
Annons

Styrelseledamot säljer i Zip Structure

Gunnar Säll har sålt 20.000 aktier i Zip Structure, där han är styrelseledamot.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Innehåll från Ports GroupAnnons

Experten: Skydda ditt varumärke – och bolagets värde

Varumärket är ett företags hjärta och kan stå för så mycket som 80 procent av bolagets värde. Ett starkt varumärke skapar relation, sätter företaget på kartan och skapar förutsättningar för att lyckas. Att skydda sitt varumärke är av dessa anledningar helt affärskritiskt.

En global marknad och ökad digitalisering bidrar ständigt till nya sätt för bedragare att göra varumärkesintrång och lura konsumenter. Alla bolag, såväl små som stora, riskerar att drabbas eftersom antalet dataintrång med största sannolikhet kommer fortsätta att öka. 

Företagets rykte och värde ligger i riskzon

Med ett genomtänkt varumärkesskydd säkerställer bolag den exklusiva ensamrätten. Det innebär att det är olagligt för andra aktörer att använda varumärket eller göra en allt för lik variant för sina egna varor och tjänster. 

– Trots alla uppenbara anledningar att skydda sina varumärken, så som rykte och bolagsvärde, är skydden förvånansvärt ofta eftersatta, säger Per Ahlström senior advisor på Ports Group som är experter på varumärkesskydd, domänhantering och webbsäkerhet.

Kunskapen kring hur bolag på bästa sätt bör skydda sina immateriella tillgångar är generellt sätt låg. Det här är oroväckande då det gör det enkelt för bedragarna att sabotera. För att ett varumärkesskydd ska vara bra, kräver det att bolagen arbetar proaktivt med såväl uppsättning av skydd, som en omfattande bevakning.

Många delar i varumärkesskyddet

För att få ett heltäckande skydd, krävs förutom själva varumärkesregistreringarna att man har en strategi kring sina domännamn och webbsäkerhet. Det här är ett arbete som kräver tid, resurser och rätt kompetens.

– Man behöver tänka på alla sidor av sitt varumärke. För att bygga ett starkt varumärkesskydd behövs flera delar. Bland annat domänhantering där företagets domäner samlas, förnyas och bevakas för största säkerhet. Webbsäkerhet är en annan viktig del för att skydda sig mot kostsamma cyberattacker, säger Per Ahlström.

Det är viktigt att vara proaktiv i sitt varumärkesskydd. Genom omvärldsbevakning och ett bra systemstöd kan företag hålla kolla på sina konkurrenter och över varumärkesregistreringar som ligger nära deras område. Domänbevakningar ger information om domäner som blivit lediga eller om någon sökt varumärkesskydd för någon närliggande produkt.

Helhetslösning ger trygghet

Bolag tenderar att ha hanteringen, förvaltningen och bevakningen av sina varumärken och domännamn utspridda. Men fler börjar se fördelen att samla dem med hjälp av en partner.

– Mitt jobb är att hjälpa bolag att se helheten i sitt varumärkesskydd och upptäcka vilka svagheter som finns. Jag arbetar fram en skräddarsydd paketlösning där mina kunder får ett aktuellt och uppdaterat skydd som håller över tid, förklarar Per Ahlström.

Om Ports Group:

I en global och digital värld krävs en samlad varumärkesstrategi. Ports Group skyddar och bevakar allt som rör ditt varumärke. 

Ditt varumärke må vara registrerat men är det tillräckligt skyddat mot intrång? Låt oss göra en gratis analys av ert varumärkesskydd och identifiera de brister som finns.

 

Mer från Ports Group

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ports Group och ej en artikel av Dagens industri

Förvaltaren: En helrätt exponering

Fem bolag som tagit oförtjänt mycket stryk på senare tid platsar i Di:s Ulf Peterssons Drömportfölj - Di:s aktietävling som startar 10 oktober.

”Det här bolaget är jättebilligt”, säger han om aktien som rasat över 70 procent i år.

Origos förvaltare läggar å sin sida vantarna på ett svenskt industribolag som han anser oupptäckt.

”När Europa tvingas investera 500 miljarder euro i elnät och annat för att klara omställningen från det ryska beroendet är den här exponeringen helrätt”, säger Christoffer Ahnemark.

Om drygt en vecka, den 10 oktober, startar höstens omgång av Di:s aktietävling Drömportföljen. Redan nu kan du registrera din portfölj - och hittills har omkring 2500 portföljer registrerats. 

När Origo Fonders förvaltare Christoffer Ahnemark ska välja fem favoriter lyfter han särskilt fram industribolaget och ABB:s avknoppning AQ Group. Europas skriande behov av att stärka elnäten i sin strävan att bli kvitt det ryska beroendet talar särskilt för bolaget som fallit över 40 procent i år.  AQ Group har dragits med i den negativa trend som framför allt drabbat smallcap-listade bolag, menar Christoffer Ahnemark. Att bolaget inte analyseras av någon storbank tycker han är anmärkningsvärt, men det gör inte AQ Group mindre intressant.

”Vi gillar att investera i oupptäckta kvalitetsbolag och vi tror att AQ Group är ett sådant. Bolaget har gjort vinst varje kvartal sedan starten 1994, vilket är ett kvalitetstecken. Under covid minskade försäljningen men vinsten minskade inte alls lika mycket. Så det finns en stabilitet och det är ett brett bolag som levererar olika former av elektriska komponenter, elskåp och annat till växande industrier. När vi pratar med bolaget så säger man att kunder vill köpa ännu mer, inte mindre.”

Christoffer Ahnemark medger att AQ Group varit nere i en mindre marginalsvacka. Men att orderingången och försäljningstillväxten varit kraftfull.

”Nu växer man med 20 procent, vilket är högt för ett bolag av AQ:s karaktär.”

De andra fyra bolagen som plockas in i portföljen är fastighetsbolaget Diös Fastigheter, bredbandsbolaget Bahnof, fastighetsservicebolaget Coore och hälsoföretaget Biogaia.

”Gemensamt är att de alla har starka balansräkningar men lite olika profil”, säger Christoffer Ahnemark.

I Biogaias fall är det bolagets ställning som världsledande inom försäljning av probiotiska produkter, kosttillskott innehållande mjölksyrabakterier, och patentet på bakteriestammen Limosilactobacillus reuteri som gör aktien, som tappat omkring 30 procent i år, intressant. 

”Biogaia har kommit ner kraftfullt trots två omvända vinstvarningar, så därför har även mulitplarna kommit ner kraftfullt. Man har en nettokassa på 1,5 miljarder, en attraktiv verksamhet, en patenterad bakteristam som vi tror kommer växa kommande år. Marknaden växer tvåsiffrigt och vi tycker att bolaget är missuppfattat.” 

När Di:s analytiker Ulf Petersson får välja fem bolag är alla aktier som tagit mycket stryk i närtid - och där han hoppas på uppstuds.

”Ska man vinna en sån här tävling så borde man gå 'all in' i något… Men samtidigt är det vettigt att ha lite stabilitet och kryddor där det finns tillväxt.”

Bolagen han plockar in i sin Drömportfölj är klädbolaget Revolution Race, hjälmbolaget Mips, transplantationsbolaget Xvivo samt telekombolagen Ericsson och Tele2 - alla har fallit mellan 25 och 80 procent i år.

”Revolution race är jättebillig. Mips vinstvarnade och har kommit ner på det, Xvivo har gått ner efter att vd:n tragiskt avled. Men precis innan hade de kapitalmarknadsdag som var väldigt positiv och har en intressant verksamhet”, säger Ulf Petersson.

Ericsson och Tele2 är två defensiva kort som inte påverkas så mycket av den allmänna konjunkturen, resonerar han:

”Tele2 är ett ocykliskt bolag som kommit ner en del till följd av energipriser, men jag tror att det finns andra bolag som kommer ha större problem med energipriser än Tele2”, säger Ulf Petersson och fortsätter:

”Portföljen är en bladning mellan högrisk och lågrisk. Men det sammantagna temat är att det är aktier gått väldigt dålig den senaste månaden och kan studsa upp av den anledningen”

Han utesluter dock inte att den kan komma att ändras när tävlingen närmar sig den 10 oktober.

”Om den startade i dag skulle jag ha med de här fem.”

 

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera