1515

Telekom upp på lugn börs

Stockholmsbörsen utvecklades oregelbundet under en stor del av fredagen för att avsluta något upp i lugn handel.

Vid stängning hade OMX stigit knappt 0,3 procent till 701,9. Omsättningen var cirka 12,9 miljarder kronor.

"Det är fortsatt väldigt starkt. Det märker man så fort börsen börjar ticka ned då det genast kommer in köpare", säger en mäklarchef som betecknade handeln som lugn.

Inom telekomsegmentet steg Ericsson 30 öre till 21,60 kronor medan Nokia var upp 1 krona till 104 kronor.

Dagens Industri uppmärksammade amerikanska Cingular/AT&T Wireless systemupphandling som väntas vara värd mer än 7,5 miljarder kronor.

"Det visste vi om, men det är väl ett tecken på att Ericsson kanske kommit ett steg närmare", säger mäklarchefen.

Marknaden hade att smälta intrycken från flera kapitalmarknadsdagar i torsdags, bland annat den som Volvo hade. Volvo B fortsatte att backa med 4,50 kronor till 257,50 kronor. I torsdags sade analytiker att Volvos försiktiga utsikter för lastbilsmarknaden låg bakom aktiens nedgång. På fredagen uppmärksammade Svenska Dagbladet att Volvo CE tappat försäljning i Kina.

Sentimentet inom fordonssektorn var generellt svagt.

Scania B handlades ned 2 kronor ned till 248,50 kronor, medan Autoliv föll 4 kronor till 304,50. De senaste månadernas svaga bilförsäljning i Europa har fått JD Power-LMC att justera ned sin prognos för bilproduktionen i år. Autoliv räknar dock med att en positiv mix skyddar bolagets försäljning, uppger bolaget för Nyhetsbyrån Direkt.

Efter Munters kapitalmarknadsdag på torsdagen handlades aktien ned 2,50 kronor till 186 kronor. Bolagets VD Lennart Evrell sade sent i torsdags att det troligtvis först efter första kvartalet 2005 kommer att märkas om efterfrågan inom MCS Europe återvänt på allvar eller ej.

Analytikerna har sänkt prognosen över Astra Zeneca årliga vinsttillväxt för 2004-2008 till 14 procent från tidigare 15,3 procent enligt en sammanställning från SME Direkt. Aktien slutade oförändrat på 313,50 kronor.

"Hade inte börsen varit så stark generellt hade Astra antagligen ramlat ned någon tia till", säger mäklarchefen.

Bland skogsbolagen återhämtade sig Rottneros något efter fallet i torsdags efter bolagets vinstvarning. Aktien handlades upp 15 öre till 8,20 kronor.

Billerud föll 1 krona ned till 109,50 kronor. Bolaget uppgav under torsdagskvällen att Billerud inte ser någon anledning att ändra sin prognos för 2004.

Klippan noterades till 17,90 kronor, upp 10 öre. Papperstillverkaren har fått igenom en stor del av de prishöjningar på 5-8 procent för finpapper i Europa som aviserats för september, trots den svaghet massamarknaden har uppvisat under de senaste månaderna.

"Vi höjer med cirka 5 procent med effekt från 1 september och det är priser som vi också fått igenom", säger Klippans VD, Ragnar Quarnström, till Direkt.

Bland mest omsatta steg Skandia 10 öre till 28 kronor medan Skanska B backade 25 öre till 74,50.

Unibet steg 5,4 procent till 176,50 kronor. Bedömningar om att bolagets pokerlanseringen har varit en succé kan ligga till grund för kursuppgången.

"Den 7 september lanserade vi tjänsten och intresset har varit stort. Över 12.000 av våra kunder har laddat ner programvara för att kunna spela", säger Unibets IR-chef Inga Lundberg.

Under rubriken småbolag noterades en uppgång på 16,1 procent till 3,60 kronor i Viking Telecom. Mäklare och analytiker som Direkt talat med hade ingen omedelbar förklaring till uppgången.



Innehåll från FacebookAnnons

Här är företagen som bygger e-handel på Facebook och Instagram

Friktionen mellan en köpsugen onlinekund och det slutgiltiga köpet måste minimeras. I en digital värld kan ett par sekunders väntan bli skillnaden mellan lönsamhet och konkurs.

Facebooks lösning är ”en sömlös shoppingupplevelse” och genererar stora intäkter till företag världen över. 

Här berättar de hur du lyckas.

Läs mer om hur Discovery Commerce kan hjälpa dig att förutse kundernas behov  

Antalet personer som köper varor och tjänster online ökade med över 30 procent under 2020 och nio av tio uppger i en undersökning gjord av Facebook och Ipsos att de kommer fortsätta sitt online-köpbeteende även efter pandemin. 

Men hur stor del har sociala medier i utvecklingen? Vi har lärt oss hur sociala medier som Facebook och Instagram kan inspirera och engagera, men hur fungerar de som säljdrivande verktyg för företag och organisationer? Bättre än någonsin, visar det sig. Över 11 procent av de globala onlineköpen, runt 474 miljarder kronor, sker via sociala medier i det som kallas för social shopping.

E-handeltjänsten Shopify var tidiga i utvecklingen och skapade möjligheten till att ha en butik på Facebook innan Facebook själva erbjöd lösningen. Under 2020 omsattes varor på Shopify globalt för hisnande 120 miljarder dollar. I Sverige ökade företagets säljvärde med 111 procent under 2020. Nu är siktet inställt på Instagram där företag kan använda Shopifys teknik tillsammans med Instagrams shoppinglösningar kan bygga en komplett e-handellösning från inspiration till handling direkt på Instagramkontot.

– Det senaste året medförde några grundläggande förändringar för hur människor interagerar med varumärken, där ”Social/Discovery Commerce” är en av de största trenderna. Vi ser detta återspeglas i våra siffror: Installationsgraden för Shopify för sociala kanaler ökade med 76% globalt under det senaste året, berättar Stefan Cautin, Community Manager på Shopify.

Osmidiga system har bromsat köp via sociala medier – tills nu

Sociala medier har sedan länge använts av varumärken för att sälja produkter. Historiskt sett har kundens resa mot ett köp börjat i sociala medier, men avslutats genom ett köp på en webbplats. Inget fel i det, men för den allt mer otåliga onlineanvändaren uppfattas ofta varje extra moment i köpresan som en friktion, vilket i sin tur kan leda till att köpet avbryts. 

Svaret finns i Facebooks shoppinglösningar som ger varumärken möjlighet att göra sina produkter tillgängliga för köp direkt i Facebook och Instagram, så att målgruppen aldrig behöver lämna den miljö de befinner sig i. Mindre friktion leder till fler köp.

– Det som är bra med Facebooks plattformar är att e-handlare kan nå en större publik och rikta in sig mot nya potentiella kunder. De når målgruppen när de har ett öppet sinne och är mottagliga för nya produktförslag, men kan även engagera dem på andra meningsfulla sätt, säger Stefan Cautin.

Shopify en av ledarna inom e-handelslösningar

Som en av världsledarna inom e-handelslösningar har Shopify sett handeln online förändras och spridas - från specifika e-handelsajter till att ske överallt. Kanske finns det inte längre någon mening med att skilja på online och offline eller webbplats och sociala medier längre i en tid där det mesta flyter samman och konsumenterna vill ha sömlösa lösningar utan friktion.

Stefan Cautin utvecklar:

– Framtidens detaljhandel finns överallt - online och offline, på marknadsplatser i stadens centrum, i en fysisk butik eller pop-up-butik. Shopifys teknik hjälper återförsäljare att nå sina kunder där de är, nämligen överallt: på Facebook, Instagram, online och offline.

Facebooks mål, som till stor del är verklighet redan idag, är att skapa en enhetlig och integrerad shoppingupplevelse som inkluderar Facebook, Instagram, Messenger och WhatsApp. Allt från inspiration till kundtjänst och köp ska kunna skötas direkt i apparna. Vinnarna blir de varumärken som tar bäst hand om sina kunder hela vägen från inspiration till handling. 

Läs mer om hur Discovery Commerce kan hjälpa dig att förutse kundernas behov  

 

 

Mer från Facebook

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Facebook och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?