1515

Deppigt på Wall Street

USA-börserna backade under onsdagen. Coca-cola och Xilinx sjönk efter sänkta utsikter. Samtidigt gick Oracle mot strömmen efter en sin delårsrapport. Oljepriset sjönk tillbaka på minskad oro över orkanen Ivan.

Vid stängning noterades Dow Jones Industrial Average ned 0,8 procent på 10.231. S&P 500 backade 0,7 procent medan Nasdaq noterades 1,0 procent lägre.

Omsättningen på New York Stock Exchange var 1.205 miljoner aktier och motsvarande siffra på Nasdaq var 1.577 miljoner.

Onsdagens statistikskörd var blandad. Industriproduktionen steg 0,1 procent i augusti, vilket var en mindre ökning än väntat, samtidigt som affärsförhållandena i New York-regionen, mätt som Empire State Manufacturing Index, förbättrades oväntat mycket i september.

Samtidigt visade veckostatistik på en mycket stor nedgång i USA:s råoljelager och oljepriset steg först som en följd av det. Mot slutet av handelsdagen backade dock oljepriset tillbaka på minskad oro över orkanen Ivan och oljeterminen för leverans i oktober stängde 0:81 dollar ned på 43:58 dollar per fat i New York.

Coca-cola har för andra gången på kort tid höjt varningsflagg när det gäller vinstutvecklingen och aktien tyngde med en nedgång på 4,0 procent. En ovanligt regnig och kall väderlek i Europa uppgavs vara en orsak till vinstvarningen.

Även Xilinx, tillverkare av programmerbara halvledare, har lämnat nedslående besked och aktien handlades ned 5,3 procent. Försäljningen under innevarande kvartal väntas sjunka med 5-7 procent.

Elektroniktillverkaren Celestica varnade för att både försäljningen och vinsten för det tredje kvartalet kommer att hamna under tidigare prognos. Aktien backade 13,1 procent.

Goldman Sachs har nedgraderat den amerikanska mjuk- och hårdvarusektorn till neutral, från tidigare attraktiv, enligt AFX News. Microsoft noterades 0,9 procent lägre.

Oracle trotsade nedgångarna och steg 7,4 procent. Tisdagskvällens rapport innehöll ett något bättre resultat än väntat.

På onsdagen framkom att JP Morgan valt att avsluta delar av sitt outsourcingkontrakt med IBM. IBM-aktien var ned 0,4 procent.

Klädeskedjan Gap meddelade att bolaget ska satsa på ett nytt koncept som riktar sig mot kvinnor över 35 år. Aktien steg 0,7 procent.

Läkemedelssektorn sjönk 0,4 procent och skogsbolagen var oförändrade, enligt S&P:s branschindex.

Ericsson backade 21 öre jämfört med stängning i Stockholm.

Räntan på den tioåriga amerikanska statsobligationen noterades vid 22.20-tiden till 4,16 procent, vilket var 3 punkter högre jämfört med tisdagens stängningsnotering.

Klicka här för svenska aktier i New York



Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?