1515
Annons

Teknikaktier sänkte Europabörser

De europeiska börserna backade under onsdagen med dryckestillverkare i täten efter en vinstvarning från Coca-Cola. Teknikaktier sjönk efter att Goldman Sachs nedgraderat IT- och mjukvarusektorn. Även bankerna var i fokus efter det att HBOS meddelat att banken inte kommer att lägga ett konkurrerande bud på Abbey National.

Klockan 17.30 hade Dow Jones Euro Stoxx 50 backat med 0,1 procent och Bloomberg European 500 sjunkit tillbaka 0,2 procent.

Dryckestillverkaren Cadbury Schweppes, som bland annat tillverkar Dr Pepper, backade 1,9 procent. Diageo, världens största sprittillverkare, sjönk 2,6 procent.

Halvledartillverkarna ASML och Infineon handlades ned 2,4 respektive 0,7 procent.

Samtidigt drog telekombolagen Ericsson och Alcatel åt olika håll med en uppgång på 0,5 procent, respektive en nedgång på 2,3 procent.

Även försäkringsbolagen och bankerna var i fokus då HBOS, som äger Bank of Scotland, sagt att bolaget inte kommer att lägga ett konkurrerande bud på brittiska Abbey National.

Abbey National är under uppköp av spanska Santander och beskedet placerade de inblandade parterna i vardera änden av bank- och finansindex. HBOS toppade med en uppgång på 3,2 procent medan Abbey föll tillbaka med 6,6 procent. Santander var ned med 2,8 procent.

Commerzbank steg 1,5 procent och Hypovereinsbank var upp 1,1 procent.

Det spanska försäkringsbolaget RAS uppgav sent på tisdagen att man avser att krympa en stor del av sitt överskottskapital genom aktieutdelning. Det totala överskottet uppgår till 1,5 miljarder euro och RAS:s aktie var 1,9 procent upp.

Londons FTSE 100 index var 0,1 procent upp.

Klädkedjan Next fick såväl riktkurs som vinstestimat höjda av Lehman Brothers efter tisdagens kvartalsrapport. Rekommendationen övervikt står dock fast med hänvisning till den ökade konkurrensen och Next var 0,2 procent ned.

Inom samma bransch steg spanska Inditex aktie med 0,4 procent. Bolaget uppges ha höjt sin bedömning för hur många nya butiker som ska öppnas under innevarande år.

En vinstvarning från Callaway Golf sent på tisdagen satte sig i kursen för Adidas-Salomon som gick ned med 1,4 procent.

Sammantaget var Frankfurts Dax-index 0,2 procent ned.

I Paris backade CAC 40 index 0,4 procent.

OBX i Oslo steg 0,6 procent, med Frontline och Tandberg ASA upp 2,2 respektive 2,0 procent. Köpenhamnsbörsens KFX backade 0,5 procent och Helsingfors HEX Generalindex sjönk med 0,4 procent. Nokia gick ned 0,5 procent.

I Stockholm var OMX-index upp 0,2 procent.

Innehåll från Folk och FörsvarAnnons

Kunskap om säkerhet är lika viktigt oavsett vem som styr Sverige

Det blir allt viktigare att vi förstår vad det är som påverkar fred, frihet och demokrati i den komplexa värld vi lever i idag. Genom att vara en oberoende aktör och sprida kunskap om vår försvars- och säkerhetspolitik samt lyfta dessa frågeställningar i ett bredare perspektiv är föreningen Folk och Försvar en viktig del i vår demokratiska process. 

– Vi är en fristående och oberoende aktör som inte tar ställning utan försöker tillhandahålla fakta och kunskap kring vår försvars- och säkerhetspolitik. Att påverka börjar med kunskap och vi tycker att det är viktigt att alla i samhället får möjlighet att engagera sig i de här frågorna, säger Maud Holma von Heijne, generalsekreterare Folk och Försvar. 

Folk och Försvar grundades 1940 med målet att bygga en bro mellan samhälle och försvar och skapa en ökad förståelse för Sveriges försvarspolitik. Idag har Folk och Försvar drygt 100 medlemsorganisationer, allt ifrån frivilliga försvarsorganisationer, arbetsmarknadens parter och politiska ungdomsförbund till Rädda barnen, Scouterna och Svenska kyrkan.

– Det som gör oss unika är att vi som oberoende förening har en sådan bredd och förankring i samhället. För vill vi värna om fred, frihet och demokrati så behövs det en försvarsvilja och en folkförankring, förklarar Maud Holma von Heijne. 

Samhällssäkerhet berör idag flera

Den globala värld vi lever i gör att fler aktörer behöver vara involverade i det som rör vår samhällssäkerhet, menar Maud Holma von Heijne, och det är också något som Folk och Försvar verkar för.

– Det här gäller inte minst näringslivet som idag har en nyckelroll inom viktiga samhällsfunktioner. 

Att sprida kunskap och göra den tillgänglig brett är Folk och Försvars grundbult. Det görs dels genom seminarier, podcasts och artiklar som är gratis och tillgängliga för allmänheten, dels genom Rikskonferensen i Sälen. 

– Vi satsar också mycket på utbildning i gymnasieskolorna där ungdomarna får öva på säkerhetspolitik samt närvaro på journalist- och kommunikationsutbildningar. Det gör oss unika som organisation att vi når ut till så många idag och kan skapa ökad kunskap och förståelse, utan att tala om för folk vad de ska tycka, avslutar Maud Holma von Heijne.

Om Folk och Försvar

Vi bedriver utbildningar och utgör en plattform för offentlig debatt om försvars- och säkerhetspolitik samt krisberedskap. Över 100 medlemsorganisationer garanterar vårt oberoende. Vi genomför kostnadsfria utbildningar i gymnasiet, på högskola och universitet samt seminarier, podcasts och artiklar. Det vi gör är tillgängligt för alla och gratis. 

Läs mer om Folk och Fösvar här. 

Kontakta Folk och Försvar här. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Folk och Försvar och ej en artikel av Dagens industri

Detaljen som ska erövra Europa

Med designade handtag och knoppar har familjebolaget Beslag Design seglat upp som svensk marknadsledare inom inredningsdetaljer. Nu ska det skånska bolaget erövra Europa.

Katarina Sjöstedt på Beslag Design förbereder en transport.
Katarina Sjöstedt på Beslag Design förbereder en transport.Foto:Lars Jansson

I samband med att Beslag Design fyllde 50 år i somras presenterades också en ny kollektion av knoppar och handtag, framtagen av Monica Förster. Hon är en av Sveriges mest kända möbelformgivare och har blivit omtalad långt utanför landets gränser med sin skandinaviska, avskalade, design. 

”Det kanske låter lite pretentiöst, kan man verkligen designa ett handtag? Men också i vår bransch måste man följa med i trenderna. Våra produkter köps med ögat, även om de också har en funktion. Då sitter hemligheten alltid i detaljerna”, förklarar bolagets vd Per Winberg.

Han har varit vd i bolaget i fyra år där han jobbar nära ägarna Björn och Hans Bergström. Det var deras far som grundade bolaget. När han hastigt gick bort 1982 fanns det aldrig någon tvekan hos de då unga bröderna att driva familjebolaget vidare. 

”Vi har heller inte ångrat oss, även om det varit upp och ner. Tuffast var det i samband med krisen på 1990-talet då vi inte tog ut någon lön men till slut kom vi igenom det”, säger Hans Bergström. 

Affärsidén är sig anmärkningsvärt lik efter 50 år där ryggraden i Beslag Design är försäljning av handtag och knoppar. Under årens lopp har bolaget även lagt till andra produkter som belysning, badrumstillbehör och krokar. 

Runt hälften av försäljningen utgörs av en agenturverksamhet där bolaget säljer produkter från europeiska bolag som bröderna bedömt ska passa den svenska marknaden. Den andra hälften av omsättningen kommer från egenutvecklade produkter som säljs under eget varumärket.

Björn och Hans Bergström.
Björn och Hans Bergström.Foto:Lars Jansson

Kunder till Beslag Design är främst stora producenter av kök och badrum. Bolaget säljer även till köksbutiker, rena grossister samt till bygghandeln. En snabbt växande del är e-handel där bolaget säljer via de stora e-handelssajterna samt via det egna BeslagOnline.  

”Vi har en ganska komplex position med en massa produkter, olika leverantörer och även ett stort antal kunder. Vår idé är att vara heltäckande och erbjuda allt från enkla produkter till de mest exklusiva. En styrka vi har är att vi lärt oss förstå vilka produkter som passar olika kunder”, förklarar Hans Bergström samtidigt som han visar runt i företagets lager. I överfulla hyllor trängs här 5500 olika produkter, berättar han. 

”Vi chansade under pandemin och till och med ökade lagret för att vara beredda om efterfrågan skulle ta fart. Det gjorde den ju så det visade sig vara rätt, särskilt som flera av våra konkurrenter hade dragit ner och fick svårt att leverera.”

Under de senaste två åren har bolagets omsättning ökat från 102 till 165 miljoner kronor, inte minst drivet av pandemin som fick svenskarna att investera i sina hem. Målsättningen är att dubbla intäkterna om tre till fyra år. Det är givetvis utmanande i bransch som normalt växer ungefär i takt med BNP. Enligt Pär Winberg ska det uppnås genom att växa på nya marknader. I dag står Sverige för ungefär tre fjärdedelar av omsättningen. Bolaget är också hyfsat stort i Norge men på de flesta andra marknader i Europa finns inte bolaget alls eller har bara börjat ”skrapa på ytan”. 

”Potentialen är stor utanför Sverige där vår strategi är att växa med vårt eget varumärke. Därför är det viktigt att hela tiden utvecklas och lansera nya produkter. Internationellt tror vi mycket på våra exklusiva produkter. Den typiska skandinaviska, avskalade, designen populär på många marknader.”

För tre år sedan flyttade Beslag Design in i en ny byggnad intill Båstad järnvägsstation, strax utanför samhället. Här jobbar samtliga av bolagets 38 anställda. Hans Bergström berättar stolt att huset vann kommunens årliga arkitekturpris 2020. Men också att det inte alltid har varit självklart att bolaget skulle förbli sin födelseort trogen. 

”Egentligen är ju Båstad ingen industrikommun. Men vi har insett att det är bra att finnas här. Det har varit enkelt att expandera och tillgången till bra personal är fantastisk.”

Sedan några år är Hans och Björn Bergström inte längre operativa i bolaget utan endast engagerade i styrelsen. De ser därmed också investeringen i ett nytt hus som en signal till de anställda att de vill satsa vidare och inte har några planer på att sälja familjeföretaget. Enligt Björn Bergström har det funnits en hel del propåer under årens lopp. 

”Men vi har till slut landat i att företaget ska stanna i familjen. Det känns väldigt bra. Vi har båda varsin son som arbetar i bolaget och som är engagerade i alla framtidsplaner.”

Hans bror fyller i. 

”Sedan är den tillväxtresa som vi är inne i nu nog det roligaste vi upplevt hittills under alla år vi hållit på. Den resan vill man ju inte missa!”

 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera