1515

Muntert på Asiens börser

De asiatiska börserna steg under onsdagens handel på optimism om att ökade företagsvinster kommer att ge stöd till fortsatta uppgångar i aktiekurserna.


I Tokyo steg Nikkei 225 med 0,4 procent till 11.127 och Topix stärktes 0,5 procent.

En vinnare i Tokyo var teknikföretaget Softbank som steg 3,8 procent. Morgan Stanely har höjt riktkursen för aktien med motiveringen att bolagets sänkta fastnätstaxor tillsammans med förvärvet av Japan Telecom kommer att ge stöd för tillväxten.

"Softbanks ansträngningar för att få fler kunder, har fått investerare att placera i aktien igen. Investerare köper också telekombolagaktier på optimism om vinsttillväxt och för att aktierna är lågt värderade", säger Hiroshi Mizutani, förvaltare vid Asahi Life Asset Management, till Bloomberg News.

Softbank sade tidigare i veckan att bolaget kommer att erbjuda en fastnätstjänst från december med en månadsavgift som ligger 1:82 dollar lägre än Nippon Telegraph & Telephones avgift.

NTT kan också komma att sänka sina avgifter, uppgav en talesman för bolaget på tisdagen. NTT vände ned med 0,6 procent. Morgan Stanley har sänkt riktkursen för aktien. Samtidigt steg NTT Docomo, som ingår i NTT, med 1,0 procent.

Bilförsäljningsiffror visade att Toyota och Honda visade den bästa ökningen i augusti i Japan. Toyotas försäljning ökade med 6,7 procent till 106.223 enheter, och Hondas försäljning steg med 21 procent till 36.841 bilar. Toyota steg 0,9 procent medan Honda backade 0,4 procent.

Credit Suisse First Boston har sänkt sina rekommendationer för Kyocera och Rohm sedan investmentbanken sänkt sina utsikter för japanska tillverkare av elektroniska komponenter. Kyocera och Rohm sjönk 0,5 respektive 0,2 procent.

Kookmin Bank steg samtidigt 2,6 procent sedan bolagets VD sagt i sitt månatliga tal till bankens anställda att vinsten det andra halvåret väntas bli högre än första halvårets.

I Hongkong noterades Hang Seng index 1,4 procent högre vid lunchuppehållet. Sydkoreanska Kospi 100 steg 1,7 procent.

Taiex var upp 1,6 procent. Evergreen Marine, som är Asiens störst containerfraktföretag, steg 6,8 procent sedan bolaget redovisat en vinst för det andra kvartalet som var högre än analytikernas förväntningar.

STI-index i Singapore steg 0,6 procent.



Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?