1515

Ericsson pressade börsen

Stockholmsbörsen stängde ned på måndagen tyngt av bland annat Ericsson. Övriga ledande börser i Europa visade också röda siffror. Bankerna var bland de mest omsatta aktierna i lugn handel.


"Det är inte någon omsättning på börsen. Ericsson är tillbaka på samma nivå den var innan rapporten, det verkar som att folk tvekar om konjunkturen och kommande räntehöjningar", sade en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

OMX sjönk med 1,0 procent till 661,8. Omsättningen uppgick till 7,0 miljarder kronor.

I fokus på måndagen var rapporterna från Scania och Haldex.

Scania presenterade en delårsrapport som var i linje med analytikernas förväntningar. Resultatet för det andra kvartalet blev 1.411 miljoner kronor mot väntade 1.402 miljoner kronor. Aktien backade trots det med 2:50 kronor till 249:50 från att innan rapporten ha handlats runt 254 kronor.

"Scanias rapport var helt okej, men bolaget är sist i kön med att komma med goda nyheter, och därför reagerar aktien som den gör. Alla andra har rapporterat bra siffror, så när Scania kommer med sin rapport är det redan gamla nyheter", förklarade en fordonsanalytiker kursreaktionen.

Sämre än väntat var Haldex andra kvartal vilket fick aktien att rasa 6 kronor, ned 5,3 procent, till 107 och ligga relativt högt på dagens förlorarlista.

Resultatet före skatt landade på 65 miljoner kronor för andra kvartalet, vilket ska jämföras med analytikernas förväntningar på 79,3 miljoner kronor. Prishöjningar på råmaterial och komponenter var ovanligt stora under första kvartalet till följd av ökade stålpriser. Haldex bedömer att detta ledde till cirka 20 miljoner kronor i ökade kostnader för koncernen under första halvåret.

"Råvarupriserna ligger och tynger. Det var lite större effekt än man hade räknat med", sade en analytiker.

Volvo var en av dagens mest omsatta aktier och steg med 1 krona till 263.

Ericsson, tyngde börsen med en nedgång på 1 krona till 19:40 kronor och aktien var tillbaka på samma nivå som innan delårsrapporten i förra veckan. Ericsson har meddelat att de fått order på ett kommersiellt Edge-system till operatören Batelco i Bahrain.

I övrigt var det stort intresse för bankaktier på måndagen efter en storaffär där spanska Banco Santander lade ett bud på brittiska Abbey National värt 8,9 miljarder pund, motsvarande 124 miljarder svenska kronor.

Nordea handlades oförändrat på 53:50 kronor. SEB, vars rapport väntas på tisdagen, noterades även den oförändrat till 103:50 kronor.

Astra Zeneca gick ned 4:50 till 334 kronor. Bolagets framtida storsäljare, kolesterolpreparatet Crestor, har fått en konkurrent på den amerikanska marknaden, efter det att FDA godkänt Mercks och Schering-Ploughs Vytorin.

Securitas, noterades 75 öre lägre till 86:75 kronor. Bolaget dementerar att de skulle föra samtal med franska Valiance Group om förvärv av delar av verksamheten.

"Vi lyssnar på vad de säger, men nej det finns inget konkret just nu", säger Securitas Investor Relationschef Henrik Brehmer till Nyhetsbyrån Direkt.

Högt på vinnarlistan låg Mandator, upp 4 öre, eller 5,0 procent, till 84 öre efter sin rapport. Resultatet förbättrades till 1 miljon kronor, jämfört med en förlust på 31 miljoner andra kvartalet i fjol.



Innehåll från AccountorAnnons

Automatisering frigör tid, höjer kvaliteten och skapar kundvärde

Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor
Magnus Högvall och Cecilia Drugge på Accountor

Redovisningsbranschen består av tusentals små företag och några större aktörer, varav Accountor är en. Deras fokus de senaste åren har varit att investera i att digitalisera verksamheten för att leda branschen i rätt riktning samt skapa en jämn och hög kvalitet för sina kunder.
– Jobbar man med redovisning och lön kan det bara bli rätt eller fel. Och det måste vara konstant rätt, säger Magnus Högvall, vd Accountor.

Inne på Accountors kontor får man leta länge och väl för att hitta några pärmar. Digitaliseringsresan har pågått i ett par år och övergått till att successivt bli en naturlig del av verksamheten.

– Våra systemleverantörer och våra kunder blir mer och mer digitala och som tjänsteleverantör är det viktigt att vi responderar på den förändringsprocessen. Vi måste jobba digitalt och hjälpa till att driva utvecklingen, säger Magnus.

– För oss innebär digitaliseringen också en kulturförändring i företaget, vi jobbar tillsammans på ett helt annat sätt än tidigare; robotiseringen och digitaliseringen har resulterat i helt nya arbetsformer. Historiskt har man som konsult ofta suttit ensam och haft hela ansvaret på sina axlar, men med det nya arbetssättet blir man en del av ett team som tillsammans stöttar varandra och delar både framgångar och utmaningar, säger Cecilia Drugge, Head of process improvement.

Accountor har en global koncern i ryggen, och en stor bredd bland sina nästan 300 konsulter. En del av arbetet går ut på att stötta kunden i att använda dagens digitala teknik för sin redovisning, lönehantering och HR.

– Vi vill att det ska vara enkelt att driva företag i Sverige. Bokföring och löner blir hack i skivan för många bolag idag, då kan det vara en stor hjälp att ha en kunnig och pålitlig byrå bakom sig, säger Magnus.

Digitaliseringen – en win-win

Att digitalisera och automatisera vissa processer minskar risken för att det blir fel och skapar därmed en förutsägbarhet, vilket i sin tur blir en stor trygghet för kunden. När enkla – men tidskrävande – arbetsuppgifter automatiseras kan konsulterna dessutom fokusera på att stötta kunden och skapa det värde som kunden efterfrågar.

– Det är en modell som är mycket mer uthållig, trygg och framför allt innebär den en stabil leverans och mindre personberoende, säger Magnus.

– Vi kommer nog aldrig nå vägs ände med den digitala utvecklingen och automatiseringen men vi har kommit en bra bit på väg. Genom att skapa tydliga processer och strukturerade arbetssätt kan vi omfördela tiden och låta de monotona uppgifterna robotiseras. På så vis frigör vi mer tid att göra de roliga arbetsuppgifterna – de som skapar kundvärde. Det är en win-win-situation, avslutar Cecilia.

 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?