1515

Ericsson föll på börsen

Stockholmsbörsen inledde veckan med att inledningsvis balansera runt noll-strecket. Ganska snabbt tog dock den svenska marknaden rygg på de amerikanska börsernas nedgång under måndagen.

Tongivande för nedgången var en serie nedgraderingar av tekniksektorn från större analysfirmor som Goldman Sachs och Merrill Lynch. Under måndagen steg även oljepriset något medan räntemarknaden var svagt nedåt.

"Jag vill gärna se hur marknaden reagerar på de kommande rapporterna och är det så att dessa inte tas emot väl, så ska man nog inte äga aktier alls den kommande perioden", säger en mäklare till Nyhetsbyrån Direkt.

Vid stängningsdags noterades OMX-index ned 1,6 procent på 669. Omsättningen uppgick till 8,5 miljarder kronor.

Telekom och IT-sektorn tillhörde de stora förlorarna under måndagen.

Ericsson backade med 3,4 procent till 20,20 kronor medan Nokia klarade sig något bättre med en nedgång på 1,4 procent till 106,50 kronor. Bland operatörerna föll Telia Sonera med 2,2 procent till 31,40 kronor medan Tele2 tappade 8,50 kronor till 303,50 kronor. Tele2 har köpt de utestående 10 procenten i Tele2 Holding AS i Estland.

Bland de andra storbolagen sjönk SKF 1,50 kronor till 274 kronor. Goldman Sachs har sänkt sin rekommendation på aktien från "outperform" till "in-line".

Analyshuset höjde samtidigt rekommendationen för Atlas Copco från "underperform" till "in-line". Atlas Copco-aktien sjönk 1 krona till 274.

Rekommendationen för Electrolux sänktes från "in-line" till "underperform". Aktien handlades oförändrad på 142 kronor.

MTG har ökat sitt ägande i amerikanska Storyfirst Communications till 37,9 procent genom att köpa aktier för 53,4 miljoner dollar.

Storyfirst driver bland annat CTC, som är den största privatägda kommersiella TV-kanalen i Ryssland med en tittarandel på 9,3 procent under det första kvartalet.

MTG-aktien steg 1,50 kronor till 133 kronor.

Investor presenterade under måndagen ett substansvärde på 122 kronor per aktie per den 30 juni. Det kan jämföras med 119 kronor per aktie den 31 mars.

Efter finansiella poster blev resultatet 7.841 miljoner kronor och vinsten per aktie hamnade på 10,08 kronor. Investor B sjönk 1 krona till 73,75 kronor.

Custos totalavkastning blev 18,9 procent under årets första hälft och substansvärdet per aktie var 146 kronor per aktie den 30 juni. Aktien steg 50 öre 158,50 kronor.

Intentia har fått en order från sängtillverkaren Hilding Anders på affärssystemet Movex. Licenserna beräknas vara värda över 1 miljon euro. Aktien steg 10 öre till 9,40 kronor.

SAS har tvingats ställa in flera flyg på grund av att för många av bolagets kabinanställda är på semester. Detta får skarp kritik från politiskt håll. Nu kräver Dansk Folkeparti (DF) att regeringen ingriper och sätter press på flygbolaget. SAS handlades oförändrad på 56,75 kronor.

Deutsche Bank höjde riktkursen för Saab från 110 till 115 kronor efter fredagens rapport. Även vinstförväntningarna höjdes. Rekommendationen är fortsatt behåll. Saab-aktien steg 1 krona till 104 kronor.

Efter börsens stängning meddelade ABB att bolaget har slutfört försäljningen av OGP (Olja, Gas och Petroleum) enligt det preliminära avtalet,sedan villkoren uppfyllts.

Försäljningspriset är 925 miljoner dollar, enligt ett pressmeddelande. Försäljningsavtalet inkluderar även en eventuellt tilläggsköpeskilling på upp till 50 miljoner dollar baserat på 2004 års ebitda-resultat. Aktien stängde ned 1,2 procent på 40,10 kronor.


Innehåll från Software AGAnnons

Digitalisering är en nyckelfaktor för lyckad grön omställning

Hållbarhetsfrågan angår oss alla, och i bransch efter bransch ställs allt högre krav – från såväl konsumenter som investerare. Det globala mjukvaruföretaget Software AG ser hur digitaliseringen kommer spela en stor roll i samhällets gröna omställning. – Genom att samla och analysera data kan vi hjälpa företag att skapa hållbara lösningar gentemot sina kunder, säger Mikael Ollevik, Vice President Nordics, Software AG.

Parisavtalet och de globala hållbarhetsmålen har lyft upp miljöfrågan på agendan och fått en hel värld att påbörja en omfattande transformation. 

– Alla pratar om hållbarhet, det är en självklarhet idag. Kunder och konsumenter sätter press, investerare sätter press och för den yngre generationen är gröna värden essentiellt när man väljer arbetsgivare. Företag tar hjälp av organisationer för att bli mer hållbara, det är inte bara ett måste för klimatets skull, men också ur affärssynpunkt för att fortsätta vara konkurrenskraftig idag, säger Josephe Blondaut, Product marketing and Sustainability expert, Software AG.

Erbjuder ett livscykelperspektiv

Software AG är med sina 50 år i branschen pionjärer inom data, och hjälper dagligen tusentals företag på den digitala resan. Hållbarhet och digitalisering går hand i hand säger Josephe, och menar att organisationer behöver förstå vikten av att inkorporera sin hållbarhetsstrategi i digitaliseringen.

– På Software AB erbjuder vi våra kunder ett livscykelperspektiv. Vi stödjer dem med vår plattform och hjälper dem att först sätta upp mål och strategier, sedan att implementera hållbara åtgärder. Till sist samlar vi in data och analyserar den, säger hon. 

– Hållbarhet handlar också om transparens, om att förstå företagets miljö och värderingar. Digitaliseringen underlättar för verksamheter att vara transparenta och gör det möjligt att få en överblick av hållbarhetsstrategin, inflikar Olli Lindroos, Business Lead Sustainability på Solita, en nära samarbetspartner till Software AG.

Programvaruindustrin en stor möjliggörare

Den gröna omställningen har bara börjat och digitaliseringen pågår för fullt. Software AG vet hur de bäst drar sitt strå till stacken. 

– Många företag behöver förbättra sin datahantering, struktur och strategi. Här är programvaruindustrin är en stor möjliggörare, säger Josephe.

Genom att få access till data kan företag snabba på och förbättra möjligheterna för hållbarhet. Software AG har tillsammans med partners gjort det möjligt att snabbt utveckla och skapa tjänster, som bland annat har hjälpt kunder som London Buses. Där bidrar Software AG:s teknologi till företagets hållbarhetsmål genom att minska CO2 och föroreningar med hjälp av analys av data om buss, förare och rutterna.

– I framtiden kommer vi vara mer hållbara än någonsin. Just nu är det mycket arbete med att optimera bättre system och ”städa upp” men så småningom kommer hållbarhetsarbetet bli ännu mer fokuserat och ribban läggas ännu högre, avslutar Mikael.

Software AG

For modern enterprises, software is the ultimate value driver. That’s why we set out to become the software pioneers of a truly connected world. It is our mission to empower you to become a truly connected enterprise. Using our industry-leading suite of products across integration & API management, IoT & analytics, and business transformation, we create a fluid flow of data between people, departments, systems, and devices.

We’re not new to this. Since 1969 we’ve been dedicated to integrating and connecting everything to help more than 10,000 businesses instantly see, decide, act — and thrive. 

Visit www.softwareag.com for more info.

Mer från Software AG

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Software AG och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?