Annons

hus-puff


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Telia CompanyAnnons

Varning för dataintrång när du jobbar hemma: Expertens 5 tips för ökad säkerhet

Så skyddar du företaget när många jobbar hemifrån. Telias IT-rådgivare Fredrik Nyberg: ”Det finns flera enkla åtgärder som förhindrar uppemot 99 procent av alla angrepp.”
Så skyddar du företaget när många jobbar hemifrån. Telias IT-rådgivare Fredrik Nyberg: ”Det finns flera enkla åtgärder som förhindrar uppemot 99 procent av alla angrepp.”

Inget företag slipper undan säkerhetshoten som ökar när många medarbetare jobbar på distans.

– 7 av 10 IT-angrepp är riktade mot mindre företag, säger Fredrik Nyberg, IT-rådgivare på Telia.

Så här jobbar ni säkrare.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Rekordmånga svenskar sitter hemma och jobbar som en följd av pandemin. 79 procent av svenska företag – med minst 50 anställda – planerar dessutom för fortsatt distansjobb även efter pandemin. Det visar en ny uppföljande undersökning till rapporten ”Telias digitala index”.

Cyberkriminella passar på

Vi kopplar våra företagsdatorer till nätverket hemma, delar filer och chattar med kollegorna. Men hur säkert är det?

– Företaget blir mer sårbart för intrång samtidigt som mängden attacker ökat under coronakrisen. De cyberkriminella passar på när folk jobbar hemifrån, säger Fredrik Nyberg, IT-rådgivare på Telia.

Och det är inte bara de största företagen som drabbas.

– 7 av 10 angrepp är riktade mot företag som har 5 till 150 anställda, berättar Fredrik Nyberg och nämner ett aktuellt exempel:

– En medarbetare klickade på en länk som laddade ner ransomware, ett program som tar företags data som gissla. All data i företaget krypterades och de kriminella krävde miljonbelopp för att släppa på krypteringen.

I det här fallet hade företaget tur; Telia kunde med hjälp av säkerhetskopior återställa servrar och datorer. 

Men hur kan man jobba säkrare på distans och skydda företaget? Fredrik Nyberg listar några råd:

1 Spara inte jobbinformation i privata moln

För att motverka det måste företaget erbjuda smidiga och säkra lösningar – annars kommer medarbetarna att hitta egna, och då blir det oftast privata moln.

2 Logga in säkert

En viktig åtgärd är autentisering, som styrker identiteten med en extra verifieringsmetod när ni loggar in på företagsdatorerna. Tvåfaktorsautentisering eller multifaktorsautentisering är ett bra grundskydd. Utan ett sådant öppnar ni företagets nätverk för attacker.

3 Backup är A och O

”Vi behöver ingen backup, vi sparar allt i molnet” – den inställningen är kanske den vanligaste missen vad gäller IT-säkerhet. Men jobbar ni i Office 365 tar Microsoft inget ansvar för er data om den krypteras (kodas så att den inte kan läsas). Då behöver ni en extern säkerhetskopia och en krisstrategi så att ni snabbt kan återställa er förlorade data med minimal skada för verksamheten. En backup-lösning är inte dyr, och kan vara guld värd!

4 Utbilda svagaste länken

I alla företag är de anställda mest utsatta och den största säkerhetsrisken eftersom vi alla kan råka klicka på en skadlig länk eller fil. Informera personalen kontinuerligt om virus, ransomware och andra hot. Klicka inte på länkar eller bilagor från okända. Ladda inte heller ned program som kommer via e-post, sms eller webbsidor om avsändaren är okänd. De kriminella jobbar utstuderat, och lockar ofta med erbjudanden under tidspress. Var även misstänksam mot meddelanden om betalningar och överföringar som ser ut att komma från en medarbetare; kontot kan vara kapat.

5 Säkra IT-miljön med en blandning av skydd

Ni bör ha antivirusprogram, brandvägg, lösenordspolicy. Använd licensierade lösningar, inga ”gratisvarianter”. Då många hot kommer via e-post bör ni ha ett spamskydd och filter som skyddar slutanvändaren. Jobba förebyggande mot ransomware och virus. Det är också viktigt att systematiskt hantera uppdateringar av hela IT-miljön.

Trend: Outsourca företagets IT

Allt fler företag väljer att outsourca sin IT och ansvaret för IT-säkerheten. För att möta det behovet erbjuder Telia ”IT-avdelning som tjänst” för företag från 10 anställda. 

– Det innebär att ni får ett dedikerat expertteam på cirka 20 personer som blir er IT-avdelning – med support, övervakning av företagets IT-miljö och ansvar för säkerheten, förklarar Fredrik Nyberg som ingår i teamet.

• Hur jobbar ni med säkerheten?

– Vi kartlägger företagets IT-miljö och föreslår förbättringar så att företaget får en modern IT-miljö som ständigt uppdateras. Framför allt jobbar vi proaktivt för att undvika ”brandkårsutryckningar”. Vårt fokus är att förutse risker och åtgärda innan det blir några problem som påverkar verksamheten.

”Kan förhindra 99 procent av angreppen”

Det kan handla om allt från att scanna inkommande mejl och sortera bort skadlig kod till att utbilda personalen. Telia tar också fram backup-lösningar.

– Det finns flera relativt enkla åtgärder som förhindrar uppemot 99 procent av alla angrepp.

Den personliga kontakten är viktig, betonar Fredrik Nyberg:

– Det är samma tekniker som svarar när du ringer, vilket är enormt uppskattat. Vi lär känna företagets hela IT-miljö i detalj – och blir er kontakt för alla IT-frågor. Vi blir med andra ord som er egen IT-avdelning fastän vi inte sitter på ert kontor.

Upptäck fler fördelar med IT-avdelning som tjänst 

Fakta: IT-avdelning som en tjänst

• Telia hanterar IT- och kommunikationstjänster för företaget. Vänder sig till företag från 10 anställda.

• Tjänsten är prenumerationsbaserad och erbjuder ett expertteam som gör en grundlig analys för att skräddarsy tjänsten utifrån verksamhetens behov. Därefter tar teamet ansvar för och har full koll på IT-miljön dygnet runt.

• Telia jobbar proaktivt genom löpande säkerhetskontroller så att eventuella fel kan åtgärdas innan de skapar problem. Dessutom gör Telia en grundlig undersökning en gång om året för att säkerställa att företagets IT-miljö är uppdaterad, säker och tillgänglig.

• I tjänsten ingår support och konsultation med syftet att frigöra tid och skapa effektivare arbetssätt.

 

Mer från Telia Company

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Telia Company och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?