Annons

Lugn börs stängde ned

Lugnet och stiltjen fortsatte att prägla handeln på Stockholmsbörsen på torsdagen. Marknaden låg och pendlade vid nollstrecket under större delen av dagen men föll något under eftermiddagen sedan USA-börserna inlett nedåt.


Saxindex var vid stängningen ned med 0,3 procent till 209 medan OMX-index sjönk med 0,4 procent till 684. Omsättningen uppgick till 8,8 miljarder kronor.

"Det är jättelugnt, den sämsta tiden på länge. Kunderna lyser med sin frånvaro och marknaden är stilla även om det är vissa rörelser intra-day-mässigt. Det händer inte mycket alls", säger en sömnig mäklarchef till Nyhetsbyrån Ticker.

Bland de mest omsatta aktierna var Ericsson ned 20 öre till 21,10, Telia Sonera minskade 0,50 kronor till 31,10 och Volvo backade 2 kronor till 253. Volvos styrelse har beslutat att återköpa egna aktier, dock max till ett värde av 4,3 miljarder kronor.

Analytikerna är annars generellt optimistiska inför rapportsäsongen. De väntar starka siffror från bland annat verkstadsbolagen. Cykliska aktier dominerar också mäklarfirmornas köplistor för närvarande. Atlas Copco steg 1 krona till 278, Sandvik var upp 1,50 kronor till 255, SSAB ökade 3,50 kronor till 119,50 och Stora Enso gick fram 50 öre till 98.

Oljebolaget Lundin Petroleum handlades upp 2,70 kronor till 42,70. Swedbank har tagit upp bevakning med köpråd och motiverat värde 55 kronor.

Spelföretaget Cherrys helägda dotterbolag för internetspel, Net Entertainment, har tecknat avtal om att leverera produkten Casino Module till PokerRoom.com. Aktien klättrade 50 öre till 22,60 kronor.

Datafångstföretaget Readsoft har fått order på Invoices från Arla Foods och en beställning på Rorms från Thomas Cook. Aktien förbättrades 35 öre till 11,35 kronor.

It- och medicinteknikföretaget Sectra har avyttrat verksamheten trådlösa informationssystem till Axentia Technologies. Aktien justerades upp 2,50 kronor till 63.

Investmentbolaget Svolder försämrade resultatet till minus 16,4 miljoner kronor under senaste kvartalsperioden jämfört med 10,1 miljoner kronor under motsvarande kvartal ifjol. Aktien minskade 20 öre till 43,90 kronor.

Bioteknikbolaget Active Biotech är en aktie som börsanalytiker hissar varningsflagg för. Vägen till en lyckosam kommersialisering av ett ms-medel är lång och osäker. Tidigast 2009 räknar bolaget med att kunna ha ett färdigt läkemedel. En riktad nyemission till en ny utländsk storägare har ryckt närmare. Styrelsen har mandat att trycka upp 6 miljoner nya aktier, vilket ger en utspädning på 18 procent. Aktien backade 50 öre till 51.

Värmeproduktsbolaget Nibe gynnas av höga energipriser. Aktien värderas till p/e talet 15 på årets vinst vilket är attraktivt med tanke på den höga tillväxttakten, skrev Kaupthing i sitt morgonbrev. Aktien var oförändrad på 144.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Werbe & PartnersAnnons

En innovativ approach till modern företagshälsovård

På grund av både resurs- och personalbrist är det ofta svårt för vårdgivarna att erbjuda en sammanhållen vårdupplevelse, där patienten får träffa sin egen läkare och vara trygg i vetskapen om att denne tar ansvar för hela vårdprocessen. Detta är märkbart inte minst inom företagshälsovården, vilket för ett år sedan lade grunden till Werber & Partners. 

– Vi saknade en aktör inom hälso- och sjukvård som kunde hjälpa våra medarbetare och som tog hela ansvaret, från tidbokning till uppföljning. Det ville vi ändra på, berättar handkirurgen Ola Collin, medgrundare till Werbe & Partners.

Sedan 2008 driver Ola flera hand- och fotkirurgiska kliniker och smärtkliniker tillsammans med sina kollegor. Med kliniker i både Göteborg, Stockholm, Malmö och Linköping och över 100 anställda hade verksamheten ett tydligt behov av heltäckande företagshälsovård. Tyvärr var alternativen få. 

– Efter att ha försökt föra resonemang med olika aktörer inom företagshälsovården kom vi fram till att en privat sjukvårdsförsäkring var det bästa valet, men det matchade ändå inte våra behov till 100 procent. Därför tog vi initiativ till Werbe & Partners. 

Både företag och privatpersoner

Ola berättar att Werbe & Partners vänder sig till både företag och privatpersoner inom allt som har med sjukvård att göra; det ska gå snabbt att upptäcka och utreda såväl som behandla ohälsa, vare sig den är fysisk och psykisk. 

– Ambitionen är naturligtvis att få medarbetarna att må bra. Det minskar sjukfrånvaro och sjuknärvaro, där den senare på många vis är det större problemet. Medarbetare som mår dåligt på arbetet riskerar att påverka sina kollegor och producerar därtill sämre. I förlängningen blir det en stor kostnad, som hade kunnat undvikas.

Omfattande kompetens och nätverk

Werbe & Partners huvudfokus är att skapa en upplevelse som påminner mer om den förutvarande hälsovården, där kund eller patient har en enda kontaktperson och vårdgivaren ansvarar för hela processen från tidbokning till uppföljning. Företaget har samlat stor sjukvårdskompetens inom organisationen och har därtill omfattande nätverk med olika specialister för att undvika att begränsas i den medicinska utredningen och behandlingen. Ola menar att företaget fungerar som en kombination av traditionell företagshälsovård och en privat sjukvårdsförsäkring. 

– Vi lyssnar till våra kunders behov och önskemål och utformar sedan ett erbjudande utifrån det. Det går till exempel lika bra att sätta upp olika abonnemang, där medarbetarna fritt kan söka stöd och vård, som att genomföra enskilda besök. Väljer man det första finns alternativet att någon av våra medarbetare åker ut till kunden för att ge rådgivning och utbilda till exempel ledningsgrupper eller personalchefer om hur de snabbt kan upptäcka ohälsa.

En win-win för alla

Framöver är målet att expandera verksamheten ytterligare; redan idag finns Werbe & Partners på ett flertal platser i anslutning till företagets andra kliniker, men Ola är övertygad om att det finns ett stort behov av heltäckande företagshälsovård. 

– Om medarbetarna mår bra mår företaget bra – det är en win-win för alla, avslutar han.

OM WERBE & PARTNERS

Vi hade länge saknat en aktör inom hälsovård där man kan få hjälp med allt – en aktör som tar hela ansvaret hela vägen. Där man träffar samma doktor och där man vet att de håller i allt. Vi vill kunna hjälpa privatpersoner och företag att snabbt upptäcka ohälsa och därefter direkt utreda och behandla. Allt för att minska risken för sjukfrånvaro, sjuknärvaro och sjukskrivning. Vi vill skapa ett långsiktigt och hållbart liv och arbetsliv för individer och företag.

Vill du veta mer är du välkommen att höra av dig till oss.

Werbe & Partners, en del av ATLEVA Specialistvård.

E-post: info@werbe.se

Tel: 031-388 59 60

www.werbe.se 

 

Mer från Werbe & Partners

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Werbe & Partners och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?