1515

ECB-besked drev upp räntor

De två centralbankerna, ECB och Bank of England, kom inte med några större överraskningar på torsdagen.


Om något, fasades tidigare små förväntningar om en räntesänkning från ECB ut än mer och förväntningarna om att Bank of Enland kommer att höja räntan mer fick ytterligare stöd.

Samtidigt kom ytterligare statistik från USA som bekräftar att arbetsmarknaden ljusnar i den amerikanska ekonomin.

Svenska obligationsräntor steg 6-8 punkter och den tioåriga obligationsräntan steg 8 punkter till 4,62 procent. Räntegapet till den tyska tioårsräntan ökade med 3 punkter till 42 punkter.

Den europeiska centralbanken lämnade styrräntan oförändrad på 2,00 procent, vilket var mycket väntat.

ECB-chefen Jean-Claude Trichet sa vid en presskonferens att återhämtningen har fortsatt, men i en måttlig takt.

De senaste oljeprisökningarna har ökat inflationstrycket, samtidigt som råvarupriserna utgör en uppåtrisk för inflationen. På medellång sikt väntas dock prisstabilitet behållas, enligt ECB-chefen.

Enligt Michael Schubert, ECB-analytiker på Commerzbank, var ECB-chefens besked inte överraskande. Några mindre förändringar kunde dock skönjas. Jean-Claude Trichet underströk i större utsträckning vissa positiva signaler i ekonomin.
"Det betyder att utsikterna om en räntesänkning har minskat ytterligare", sa han.

ECB-chefen tycks också lägga större vikt vid att oljeprisökningen riskerar öka inflationen, snarare än dämpa tillväxten. Även det talar för utebliven räntesänkning.

Samtidigt kan ECB komma att hålla räntan oförändrad under åtminstone ett halvår, kanske över årsskiftet, då återhämtningen blir gradvis, menar Michael Schubert.
"Det kan gälla både för ECB och för Sverige", säger en svensk analytiker som håller med om att det inte finns något som tyder på en sänkning från ECB.

Den brittiska centralbanken höjde som väntat basräntan med 25 punkter vid sitt möte på torsdagen. Räntekommittén konstaterade att både den inhemska och omvärldens tillväxt ökar, samtidigt som ett inflationstryck byggs upp och huspriserna ökat oväntat mycket. Företagens vinster har ökat och råvarupriserna har stigit.

"Med lite och minskande lediga resurser, är det sannolikt att inflationstryck byggs upp", står det i uttalandet, även om inflationen väntas ligga under målet på kort sikt.

Enligt analytiker väntas den brittiska räntekommittén fortsätta att minska den ekonomiska stimulansen och höja räntan mer. Men då inflationen väntas ligga under målet behöver Bank of England inte gå alltför raskt fram.

USA-räntorna steg då amerikansk statistik indikerar att situationen på arbetsmarknaden är på väg att ljusna.

Antalet nyanmälda arbetslösa sjönk mer än väntat. Antalet föll med 25.000 till 315.000 förra veckan. Även antalet personer som fortsatte att få bidrag under vecka 17 minskade mer än väntat, till 2,935 miljoner personer.

Samtidigt steg enhetsarbetskostnaderna med 0,5 procent under första kvartalet, enligt preliminär statistik. Analytikerna hade i stället väntat en oförändrad enhetsarbetskostnad.

"Det finns inget problem med inflation", konstaterar en analytiker, som dock pekar på att siffran tyder på att kostnaderna bottnat för denna gång. Enhetsarbetskostnaderna faller inte som de gjorde förra året.

Den amerikanska tioåriga räntan steg 7 punkter till 4,59 procent jämfört med svensk stängning på onsdagen.

Dollarn stärktes under dagen och handlades till 1,207 vid svensk stängning jämfört med 1,214 på onsdagen.

Kronan stärktes 3 öre till 9,10 mot euron, medan den tappade 2 öre till 7,54 mot dollarn.


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?