1515

Oljeaktier faller i Europa

De flesta Europabörser föll på fredagsförmiddagen, dock var nedgångarna måttliga och handelsvolymerna var begränsade.


Euroområdets inflationstakt steg till den högsta nivå på två år under maj månad och det fick marknaden att fundera på om inte räntorna kommer att höjas i en snabbare takt än vad man tidigare trott.

Omkring klockan 11.40 hade DJ Stoxx 50 sjunkit med 0,2 procent och Bloomberg European 500 var ned 0,1 procent.

Marks & Spencer utökade torsdagens 17-procentiga rally med att stiga 2,1 procent på fredagen. Revival Acquisitions meddelade på torsdagen att det överväger ett bud på det anrika varuhuset.

Alstom var ned 4,0 procent. Enligt Frankrikes finansminister kan en slutgiltig överenskommelse om en räddningsplan för bolaget nås under fredagen.

"Utspädningen kommer att vara väsentlig. Momentum för aktien kommer sannolikt inte att ske förrän refinansieringen är klar", skriver Goldman Sachs i en kommentar.

ASML backade från en initial uppgång för att handlas på oförändrad nivå. Rykten om att Applied Materials förbereder ett bud fick aktien att klättra rejält på torsdagen. Det är dock tvivelaktigt om ASML kommer att acceptera ett erbjudande då bolaget har visat att det klarar sig mycket bra på egen hand, enligt analytiker.

Oljeaktierna fortsatte att sjunka. Juliterminen för brentolja i London var i och för sig något högre på fredagsförmiddagen men sammantaget under veckan har priset sjunkit rejält. BP föll 1,0 procent och Statoil var ned 0,9 procent. Shell backade 0,8 procent.

Negativt för oljebolagen var positivt för flygbranschen, som uppmuntras av fallande bränslekostnader. Ryanair steg 1,2 procent och Deutsche Lufthansa noterades 1,0 procent högre.

Gruvaktierna backade däremot, med BHP Billiton ned 0,4 procent och Anglo American ned 0,6 procent. UBS har sänkt estimaten och riktkurserna i sektorn.

Fiat steg 1,3 procent och var vinnare på Milanobörsen. Bolagets ordförande Umberto Agnelli dog av cancer under natten till fredagen.

"På kort sikt kommer inget att förändras men med Agnellis bortgång är en handbroms borta. Han var känslomässigt engagerad i bolaget och på vissa sätt hindrade han en omstrukturering av verksamheten", kommenterar en fondförvaltare.

Frankfurtbörsens DAX-index var vid 11.40-tiden oförändrat. I Paris sjönk CAC 40 med 0,2 procent och Londons FTSE 100 var ned 0,1 procent.

Bland de nordiska börserna syntes en mer blandad bild. Hex Generalindex sjönk 0,7 procent i Helsingfors medan Köpenhamnsbörsens KFX-index steg 0,3 procent.

Oslobörsens tyngdes av nedgångar i oljesektorn och var ned 0,3 procent medan OMX-index i Stockholm noterades 0,2 procent högre.



Innehåll från VerizonAnnons

Nya tider, nya krav: Att byta till nätverk som tjänst

Företag som migrerar till en tjänstebaserad modell lägger grunden till ett dynamiskt och flexibelt nätverk som bäddar för en lyckad digitalisering. 

Läs mer om framtidens företagsnätverk  

Digitaliseringen medför ständigt tuffare krav på nätverken och gör det viktigt att de är redo för den snabba utvecklingen. 

Kraven på att automatisera processer, oavsett om det gäller robotar, IoT-applikationer eller distansarbete, förutsätter bättre flexibilitet och högre kapacitet. Det medför i sin tur att det blir allt vanligare för företag att hantera sina nätverk som en molnbaserad tjänst. 

Med en modell baserad på manuella och hårdvarubaserade processer går det inte längre att hantera förändringar tillräckligt snabbt för att matcha de ökande kraven på låg latens som konkurrensutsatta verksamheter har. Istället behövs en tjänstebaserad modell i form av Network-as-a-Service (NaaS). I likhet med andra molnbaserade tjänster gör NaaS det möjligt för leverantörer att hantera nätverksfunktioner med hjälp av mjukvara, vilket medför att kunderna inte längre behöver skapa egna nätverk. 

– Virtualisering av nätverk har fått ett stort genomslag, där styrningen separeras alltmer från den fysiska utrustningen, säger Fredrik Hallenborg på Verizon Business i Sverige. Molnet ger bättre kundupplevelser, och tack vare den virtuella miljön kan verksamheter flytta applikationer till det yttersta nätverkslagret. 

En virtuell nätverksinfrastruktur ger en helhetslösning för hantering, överblick och styrning i varje lager. Regler för trafikdirigering och nätverksoptimering kan hanteras i molnet, vilket ger en snabbrörlig, robust och sömlös tjänst oavsett trafikvolym och antalet ändpunkter.  

Virtuell infrastruktur

Verizon NaaS är ett naturligt steg efter Verizons Virtual Network Services (VNS), som lanserades för fyra år sedan, och som gjorde det möjligt för verksamheter att flytta till en virtuell infrastruktur.   

– Verizon investerade i den globala arkitekturen VNS, och sedan dess har vi virtualiserat olika tjänster i den arkitekturen, exempelvis brandväggar, Kubernetes och sessionsgränser, säger Fredrik Hallenborg. Vi lägger löpande till fler mikrotjänster som kan användas inom nya områden i takt med att de utvecklas. 

Att flytta till en modell med nätverk som tjänst medför flera kundfördelar, inklusive att de slipper stora kapitalinvesteringar. Därigenom kan det bli mer ekonomiskt att stödja nya affärsmodeller eller att göra det möjligt att lägga till eller ta bort platser på ett smidigt sätt. Kapaciteten kan snabbt skalas upp med funktioner som bandwidth-on-demand och IT-miljön kan hanteras och optimeras via molnet. 

Slipper inlåsningseffekt

Verizons tjänst är utformad för att vara oberoende av vilken typ av enhet som används. Tjänsten kan integreras med alla större molnleverantörer och ITSM-plattformar, vilket förenklar förändringsarbetet och gör att företag kan välja bland flera olika möjligheter. Med virtualisering ser företag även till att positionera sig väl för att kunna hänga med i teknikutvecklingen även fortsättningsvis och de slipper inlåsningseffekter.

– Alla utrustningsleverantörer jobbar hårt med att utveckla de bästa tjänsterna, oavsett om det handlar om routing, säkerhet eller IoT, säger David Bailey, Global Solutions Executive, Verizon Business. Olika delar av företaget har olika behov och därför fungerar det inte att arbeta med en enda leverantör längre. Den här plattformen är särskilt bra på att koppla samman olika tekniker. Jag har arbetat i branschen i många år och förändringsbehovet av hur nätverkstjänster levereras har aldrig varit större än nu.  

När det blivit allt vanligare att anställda arbetar från olika platser, och en mängd olika typer av enheter ska kunna komma åt nätverket via molnet, är det också avgörande med en heltäckande säkerhetslösning.  

– Säkerhet kommer alltmer att sammanflätas med nätverket, säger Antony Tompkins, Associate Director, Verizon Business, Global Integrated Solutions. Vi kan erbjuda mjukvarudefinierad edge med edge-säkerhet. Allt kopplas samman till en helhet så att kunder kan komma direkt från sin webbplats, direkt till internet och direkt till molnet med bibehållen säkerhet. 

Hjälper till med hela processen

– För verksamheter med äldre system kan bristande kännedom kring den egna applikationsmiljön och befintliga kontrakt göra det komplicerat att byta till en NaaS-modell. Det fungerar inte att sälja en ny produkt till en kund och tvinga kunden att själv byta ut den gamla. Du måste hjälpa dem med hela bytesprocessen, säger Anthony Tompkins.

Verizon har hjälpt flera stora företag att byta till Verizons managed services, inklusive Bayer och Walgreens, vilka äger läkemedels- och detaljhandelsföretaget Boots i Storbritannien.

Förra året hjälpte Verizon också den globala livsmedeltillverkaren Tate & Lyles att byta ut en äldre nätverksinfrastruktur. Då infördes ett SD-WAN som tjänst i 28 olika länder, inklusive fjärrstyrda kretsar på 100 platser, där några platser var så avlägset belägna som den brasilianska djungeln. Resultatet blev förbättrad prestanda och betydande besparingar tack vare att trafiken dirigerades optimalt utifrån nätverkets kvalitet och applikationernas förutsättningar. Ett centralt dashboard ger en överblick av hela nätverket. 

I en teknikmiljö som utvecklas snabbt är Network-as-a-Service det logiska valet för verksamheter som vill vara så snabbrörliga som möjligt. 

Så kan ditt företag utvecklas digitalt. 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?