1515
Annons

Concordia säljer oljetanker: ”Drar nytta av stark marknad”

Concordia säljer den tredje oljetankern av den typ som utgör kärnan i rederiets flotta, enligt besked på tisdagen – till betydligt högre pris än i vintras, i en marknad som stärkts av Ukrainakriget.

”Framöver ser det försiktigt positivt ut”, säger vd Erik Lewenhaupt till Di.

Kriget i Ukraina har lett till högre tillgångsvärden på tankfartyg. Concordias vd Erik Lewenhaupt säger också att det framöver ser ”försiktigt positivt ut”.
Kriget i Ukraina har lett till högre tillgångsvärden på tankfartyg. Concordias vd Erik Lewenhaupt säger också att det framöver ser ”försiktigt positivt ut”.Foto:Concordia Maritime

Tankerrederiet Concordia Maritime, noterat på Stockholmsbörsens smallcaplista och huvudägt av Stenasfären, har under lång tid haft en svag kursutveckling i kölvattnet av stora förluster, akut likviditetsbrist i fjol, försäljning av fartyg till förlust tidigare i år, och därpå en betydande nedskrivning av flottans värde eftersom oljefraktmarknaden varit svag.

Hittills i år har marknaden dock gått bolagets väg, något man gick ut med i ett pressmeddelande för en månad sedan, och aktien är upp på en fallande börs hittills i år.

På tisdagen meddelade rederiet att den tredje ”P-Max-tankern” av ursprungligen tio säljs till ett grekiskt rederi. Summan liksom köparen är hemliga, men nu gör man vinst på affären. Den positiva likviditetseffekten är cirka 5 miljoner dollar enligt pressmeddelandet om avyttringen – efter att lånet på fartygen räknats bort, preciserar vd Erik Lewenhaupt för Di. Beloppet, som motsvarar drygt 50 miljoner kronor, är ungefär en sjättedel av börsvärdet på runt 300 Mkr.

Tillgångsvärdena för tankfartyg har stigit under våren i takt med den positiva fraktmarknaden enligt Concordias besked om affären, och köpeskillingen ”ligger betydligt över de marknadsvärderingar som gjordes vid halvårsskiftet”.

Ett ungefärligt marknadspris för ett tankerfartyg av MR-typ (en storleksklass under P-Max) jämförbar med fartyg av samma ålder som det Concordia nu säljer är omkring 11-14 miljoner dollar beroende på skick, säger Erik Lewenhaupt.

P-Max betecknas på Concordias hemsida som ryggraden i flottan, men nu säljs alltså det tredje av tio fartyg i samma serie.

”Vi drar nytta av att marknaden för produkttankers har stärkts överlag under våren”, säger Erik Lewenhaupt om varför, och är tydlig med att Concordia får bättre betalt nu än för de två fartyg som såldes i vintras.

”Produkttankers” är fartyg som fraktar raffinerade oljeprodukter (till exempel bensin, diesel och fotogen), till skillnad från dem som fraktar råvaran råolja.

Erik Lewenhaupt förklarar hur sjöfartsmarknaden har utvecklat sig det senaste året:

”Förra året var de flesta segment inom sjöfarten höga, särskilt inom containerfrakt där raterna gick i taket i takt med brist på tonnage och trafikstockningar i hamnar. Det var likadant, om än inte riktigt lika högt, för även torrlast-, bil- och gasfartyg och så vidare. Undantaget var tanksegmentet (där Concordia är verksamt), som hade ett bedrövligt år.”

Förklaring, enligt vd:n: för många fartyg, och de produktionsökningar av olja som man trodde skulle komma på platser som exporterar till avlägsna destinationer materialiserades inte.

”Opec hade svårt att producera på ställen med långa exportdistanser som Nigeria och Angola, och det i kombination med att utskrotningen av fartyg inte blev så hög som man hade hoppats gjorde att marknaden var väldigt låg 2021. År 2022 började på ungefär på samma sätt, men Ukrainakrisen har inneburit ett ganska stort uppsving genom de omställningar av transportmönster den har framkallat.”

Förändringen av transportmönster utgörs av fler ”tonmil” globalt, förklarar han: olja behöver fraktas längre distanser när ryska oljeprodukter som tidigare har fraktats till Europa går till Asien i stället, medan Europa importerar från andra mer fjärran länder än Ryssland.

”Det har gjort att kapacitetsutnyttjandet inom produkttankersegmentet har ökat, och marknaden har stärkts”, säger Erik Lewenhaupt som beskriver den globala oljemarknaden som ett ”mångfacetterat pussel” med oljeproduktion, raffinaderier och slutkonsumenter som ingående bitar.

”Jag läste att rysk oljeproduktion har gått ned cirka 10 procent sedan kriget började, men de volymer de faktiskt producerar går i ökad utsträckning till Asien – Kina och Indien bland annat – delvis via pipeline.”

En annan faktor som spelar Concordia i händerna är enligt vd:n att fartygsvarven för närvarande har fullt upp med att tillverka gas- och containerfartyg, och inte lika mycket produkttankers.

”Så framöver ser det försiktigt positivt ut”, säger han, som i senaste rapporten redovisade fortsatta förluster.

Behöver ni sälja fler tankers för att hamna på grön kvist?

”Bolaget har haft en tuff period och har en tuff situation, men det här fartyget väljer vi att sälja för att marknaden och tillgångsvärdet har ökat – det är ett lämpligt tillfälle att sälja vårt äldsta fartyg. Man ska aldrig utesluta fler försäljningar framöver, det beror på marknaden, men i dagsläget behöver vi inte sälja något mer fartyg.”

Concordia-aktien var ned 2 procent på tisdagen men är upp 16 procent hittills i år.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?