1515
Annons

SAS ledning optimistiska till rekonstruktion

SAS rekonstruktion och konkursskydd har inget att göra med pilotstrejken, enligt ordförande och vd. 

Samtidigt uppger bolaget att det har långt gångna förhandlingar med flera potentiella långivare.  

”Det är stora internationella spelare som kan flygindustrin och som är seriöst intresserade”, säger vd Anko van der Werff.

SAS vd Anko van der Werff och ordförande Carsten Dilling under pressekonferens i dag.
SAS vd Anko van der Werff och ordförande Carsten Dilling under pressekonferens i dag.Foto:Joey Abrait

En rekonstruktion har funnits med som en plan B ända sedan SAS lanserade sitt krispaket i februari. Det berättar SAS ordförande Carsten Dilling för Di i samband med beskedet om att företaget genomför en så kallad chapter 11-förfarande i amerikansk domstol. Både Carsten Dilling och vd Anko van der Werff hävdar att den pilotstrejk som startade på måndagen och beslutet om finansiell rekonstruktion är två separata spår, men erkänner att beskedet om strejk skyndade på beslutet.

”Chapter 11-processen har hela tiden varit ett alternativ för oss om inte våra förhandlingar med fordringsägare och långivare fungerade eller gick tillräckligt snabbt. När processen nu fortsätter i rätten får den mer struktur. SAS-styrelsen sätter vid varje möte prognoser för likviditeten för de kommande 12-18 månaderna. Med strejken, som vi inte vet hur länge den kommer att pågå, blev det alltför många osäkerheter”, säger Carsten Dilling. 

Carsten Dilling och Anko van der Werff gör bedömningen att rekonstruktionen av SAS kommer att ta nio till tolv månader. Anko van der Werff säger att den största fördelen med ett chapter 11-förfarande är att det möjliggör en fortsatt verksamhet för SAS. 

”Chapter 11-processen är välkänd och väl beprövad i flygindustrin och något som många stora flygbolag använt sig av genom åren. Det finns flera fördelar med processen men den viktigaste är att våra kunder förblir opåverkade. Vi kan fortsätta att flyga och fortsätta verksamheten. Vi hade haft helt andra förutsättningar om vi skulle ta det här i exempelvis en skandinavisk domstol.”

Hur påverkar rekonstruktionsbeslutet förhandlingarna med piloterna?
”Det är som sagt två separat spår. Chapter 11-processen hanterar till exempel inte arbetsrättsliga frågor. Våra förhandlingar med facket kommer därför att fortsätta för att först och främst lösa strejken, och sen också att få med alla i vårt åtgärdsprogram.”

SAS hade vid utgången av juni månad cirka 7,8 miljarder kronor i likvida medel. För att stödja verksamheten under rekonstruktionen i USA söker man nu ytterligare 7 miljarder kronor i bryggfinansiering. Enligt SAS är företaget i långt gångna diskussioner med potentiella långivare till så kallad ”debtor in possession”-finansiering eller ”DIP-finansiering”. 

Vad är det för slags långivare och varför har de inte varit aktuella förrän nu?
”Chapter 11-mekanismen innebär att du kan komma att behöva bryggfinansiering om processen drar ut på tiden. Jag kan inte avslöja exakt vilka vi pratar med, men det är stora internationella spelare som kan flygindustrin och som är seriöst intresserade”, säger Anko van der Werff.

Tekniskt handlar den så kallade DIP-finansieringen om att SAS pantsätter vissa tillgångar hos långivare som tillhandahåller medel som SAS kan använda vid behov. Carsten Dilling beskriver de parter man för samtal med som en kombination av långivare och investerare. 

”Fördelen med den här typen av finansiering är att du attraherar finansiärer som agerar som investerare med förhoppning att konvertera lånen till aktier när vi kommer ut ur den här processen. Nackdelen är att finansieringen är relativt dyr”, säger han.

SAS krispaket handlar sedan tidigare om att minska de årliga kostnaderna med 7,5 miljarder kronor och att ta in 9,5 miljarder kronor i nytt kapital. Planen går också ut på att konvertera skulder på drygt 20 miljarder kronor till aktiekapital, varav en majoritet är skulder på balansräkningen. Här inkluderas statliga hybridobligationer, kommersiella hybridobligationer, schweiziska obligationer, statliga lån, leasingskulder för flygplan och en del andra kontrakt. 

Hur mycket hoppas ni att era fordringsägare skriver ner sina skulder genom rekonstruktionen?
”Jag kan inte kommentera individuella avtal. Sverige, Norge och Danmark har redan sagt att de går med på att konvertera sina skulder, vilket är positivt. Styrelsens nya beslut om att göra ett chapter 11-förfarande handlar om att få de övriga delarna av vårt åtgärdsprogram att accelerera och implementeras”, säger Anko van der Werff. 

Anko van der Werff har sedan tidigare erfarenhet av flygbolagskonkurser, bland annat som vd för det colombianska flygbolaget Avianca som genomgick en chapter 11-process i inledningen av pandemin.

Vilka är dina främsta och i nuläget mest användbara lärdomar därifrån?
”Det viktigaste jag lärde mig av Aviancas chapter 11-förfarande är hur tydlig processen är. Jag vet hur man gör för att omstrukturera en flygplansflotta och hur man kan omförhandla kontrakt som annars hade varit mycket svåra att påverka. Chapter 11 är en process där man tar steg för steg för att göra ett företag hälsosamt igen”. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?