Annons

Match snus faller inte indier på läppen

Swedish Match snussatsning i Indien verkar ha kommit på skam. Mindre än 1 procent av bolagets totala snusförsäljning kommer från Indien och efter att ha varit verksamt sedan 2001 går snuset fortfarande med förlust. Swedish Match närmar sig nu ett läge då det kan bli frågan om en avveckling.


"Vi har väl kommit till den insikten efter hand att det tar tid i Indien och man ska inte förvänta sig någon explosion. Indien är inte något ställe där vi tjänar pengar på snuset i dag utan det kostar fortfarande. Det är klart att ett sådant projekt har ju precis som alla andra projekt någon slags beslutpunkt då man får bestämma sig om man ska gå vidare", säger Swedish Match chefjurist Bo Aulin till Nyhetsbyrån Direkt.

Snuslanseringen i Indien drog igång april 2001. Swedish Match beskrev Indien som ett land med en lång tradition av användning av rökfria tobaksprodukter och affärsmöjligheterna betecknades som "spännande". För ett drygt år sedan talades om "bra framsteg och en positiv trend" men i senaste årsredovisningen lyser de optimistiska kommentarerna med sin frånvaro.

"Vi är inne i en konsolideringsfas i Indien där vi koncentrerar verksamheten till de områden och butiker som säljer bra. Det är en process som påbörjades under 2003 och som kommer att fortsätta under året. Sen är det dags att utvärdera vad vi ska göra i framtiden", säger Bo Aulin.

Swedish Match meddelade i början på 2003 att man utökat satsning till tio indiska städer. Hur många försäljningsställen Swedish Match hade innan konsolideringen började, och hur stor neddragning det rör sig om, vill bolaget inte uppge.

Swedish Match räknar med att vara i mål med sin konsolideringsfas om ungefär ett år.

"Någon gång under första halvåret 2005 är vi framme vid beslut om den framtida inriktningen. Då vill vi se att det finns en bärkraft och att det inte fortsätter att kosta pengar. Antingen kommer vi fram till att det är en intressant affärsmöjlighet eller så kommer vi fram till att det inte är det och då får vi avveckla verksamheten", säger Bo Aulin.

Bland de analytiker Direkt talat med antar nästan samtliga automatiskt att Swedish Match kommer att expandera ytterligare i Indien. En analytiker påpekar att Swedish Match fortfarande hänvisar till Indien som en testmarknad och att frågan om framtiden därför får anses vara öppen.

Swedish Match har aldrig särredovisat sin snusverksamhet i Indien. Bo Aulin säger nu att försäljningen inte når upp till 1 procent av koncernens totala snusomsättning. Det skulle innebära en försäljning i fjol på under 30 miljoner kronor.

En anledning till att Swedish Match inte nått lönsamhet för snuset i Indien är att man saknar en produktionsanläggning.

"Vi har en förpackningsanläggning men ska vi få lönsamhet på sikt måste vi sätta upp en fullständig produktionsanläggning", säger Bo Aulin.

Nyligen stötte de indiska expansionsplanerna på patrull i form av ett nationellt annonseringsförbud för tobak. Men Swedish Match ser inte förbudet som särskilt hämmande.

"Det är klart att vi helst hade sett att vi fått ha kvar den här annonsmöjligheten men med en en ny produkt på en ny marknad är det viktigt att komma i direktkontakt med konsumenterna. Det finns fortfarande möjlighet till reklam på själva försäljningsställena", säger Bo Aulin.

Annonsförbudet har varit på gång under en längre tid men infördes fullt ut så sent som i början av maj i år. Att Swedish Match expanderat för fort och nu konsoliderar verkar vara en direkt följd av annonsförbudets antågande.

"Så länge vi hade möjlighet att annonsera var vi angelägna om en så pass stor spridning så snabbt som möjligt", säger Bo Aulin.



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?