Annons

Svenska räntor fortsätter uppåt

Svenska obligationsräntor steg ytterligare 4-6 punkter på torsdagen i spåren på stigande omvärldsräntor och tilltagande osäkerhet om Riksbankens ränteambitioner.

Tioårsräntan steg 6 punkter till 4,78 procent och räntegapet mot den tyska motsvarigheten ökade till 44 punkter (40).

Onsdagens signaler från Riksbanken, protokoll och tal, förstärkte intrycket av att direktionen är splittrad i bedömningen om det aktuella ränteläget. Vissa ledamöter anser att räntan är för låg idag, medan andra ifrågasätter den bedömningen givet utsikterna för fortsatt låg inflation.

"Osäkerhet om Riksbankens agerande gör att det krävs en riskpremie" i svenska räntor, sade en analytiker.

Om drygt två veckor ska Riksbanken publicera en ny inflationsrapport där de väntas höja tillväxtprognoserna i spåren på räntesänkningen den 1 april. Men samtidigt kommer arbetslöshetsprognosen att höjas, vilket kan verka dämpande på inflationsprognosen.

Det ljusa konjunkturläget gör dock att vissa bedömare anser att Riksbanken borde tona ned inflationsprognoserna eftersom det i första hand är utbudsfaktorer, inte svag efterfrågan, som verkar dämpande på prisutvecklingen.

"Inflationsmålet i all ära, men världen är mer komplicerad än så. Det kanske vore bättre om de skulle gå mot Fedhållet", säger en analytiker. Fed har inget uttalat inflationsmål utan ska styra penningpolitiken mot en uthållig tillväxt.

Torsdagens lagerstatistik från SCB visade på en överraskande ökning, 4,1 procent, under det första kvartalet. En kraftigt ökad nettoexport av varor under det första kvartalet, kombinerat med fortsatt stark privatkonsumtion, föranledde ekonomer att räkna med sjunkande lager.

Indikationer från KI:s barometrar och uttalanden från företagsledare dämpar dock risken för att industrins uppgång ska ha stannat på lagerhyllorna.

Inför BNP-rapporten för det första kvartalet ser nu efterfrågesidan mycket stark ut samtidigt som arbetstiden har fortsatt att sjunka. Investeringarna och tjänstebalansen kan förändra bilden av efterfrågeutvecklingen något, men det mesta tyder på starka siffror för såväl BNP som produktivitet under det första kvartalet.

"Jag ser ett intervall på 2-4 procent, och mitten där är ju 3 procent", säger en ekonom

Han beräknar samtidigt att den arbetade tiden minskade med 1,9 procent, "vilket gör att produktivitetstillväxten måste ha varit oerhört stark".

Statistik över industrins kapacitetsutnyttjande visade samtidigt att nivån, 90,4 procent, närmade sig toppnivåerna från början av 2000. Ökade investeringar kan dock komma att balansera den ökade aktiviteten senare under året.

Preliminära data från de största länderna tyder också på att euroområdets BNP kan ha utvecklats starkare än väntat under det första kvartalet. Eurostat publicerar ett första estimat för hela området på fredagen.

USA:s rekordstora handelsunderskott i mars bedöms dock enligt USA-ekonomer innebära att BNP för första kvartalet kommer att revideras ned med 0,3 procentenheter, från redan överraskande svaga 4,2 procent (analytiker hade väntat +5,0 procent).

Torsdagens USA-statistik gav ett blandat intryck: PPI kom in högre än väntat medan detaljhandeln var svagare än väntat i april, men kärn-PPI ökade som väntat och detaljhandeln för mars reviderades något uppåt. Antalet nya arbetslösa förra veckan var marginellt högre än väntat.

Marknaden var mest intresserad av detaljhandelsutvecklingen, och trots att försäljningen var marginellt svagare än väntat i april bedöms den underliggande trenden vara fortsatt stark. Under ytan noterades samtidigt vissa intressanta indikationer.

"Svagheten var särskilt markerad i klädhandeln och varuhus. Här kan reapriser ha införts, vilket leder till nedåtrisk för kärn-KPI i april (som publiceras på fredag)", skriver Ian Morris, ekonom på HSBC, i ett marknadsbrev.

USA-räntorna steg efter den svenska marknadens stängning på onsdagen och fortsatte uppåt inför en emission av tioårsobligationer för 15 miljarder dollar på torsdagen. Torsdagens emission av femårsobligationer mötte god efterfrågan, men andelen indirekta budgivare, som inkluderar utländska centralbanker, sjönk till 34 procent från 41 procent förra månaden. Det skapade en viss osäkerhet inför torsdagens emission.

Tioårsräntan steg totalt 5 punkter, till 4,83 procent.

Dollarn försvagades temporärt efter rapporten om det rekordstora amerikanska handelsunderskottet i mars, men trenden vände redan på onsdagskvällen och på torsdagen bidrog ett kraftigt börsfall i Tokyo till att driva upp dollarn till nytt årshögsta mot yen, 114:62 jämfört med 113:18 på onsdagen.

Dollarns stärktes också drygt 3 öre mot kronan, till 7:72, samtidigt som euron försvagades knappt 2 öre, till 9:14. TCW-index sjönk till 127,05 (127,27).



Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?