Annons

Dålig medicin gav Europabörser huvudvärk

Europabörserna sjönk på torsdagen, tyngda av oväntat svaga arbetslöshetssiffror i USA. Även läkemedelsbolagen tyngde börserna i Europa efter det att Glaxosmithkline rapporterat ett svagt fjärde kvartal.


"Siffror som dagens arbetslöshetssiffror sprider oro att aktierna kanske har stigit för mycket för fort. Det gör att man funderar på om priserna reflekterar den riktiga farten i den ekonomiska tillväxten i USA", sade Antonio Saiz förvaltare på CEP Pensions, enligt Bloomberg News.

Vid 18.07-tiden noterades DJ Stoxx 50 0,4 procent lägre samtidigt som Bloomberg European 500 noterades oförändrat.

Brittiska BT Group försvagades 1 procent. Resultatet på 386 miljoner pund för räkenskapsårets tredje kvartalet var något högre än förväntningarna på 372 miljoner pund, enligt Bloomberg News.

Budspekulationer fortsatte att lyfta Vodafone, som handlades upp 0,4 procent. Operatören väntas lägga ett bud på AT&T Wireless värt 35 miljarder dollar, enligt Wall Street Journals webbsida.

France Telecom stärktes 3,3 procent i Paris. Nettoresultatet på 3,2 miljarder euro var något lägre jämfört med analytikernas förväntningar på 3,6 miljarder euro, enligt Bloomberg News. Operatören spår en intäktsökning på mellan 3 och 5 procent 2004 och 2005. Ebitda-resultatet väntas uppgå till över 18 miljarder euro i år.

Läkemedelssektorn fanns däremot bland förlorarna Det europeiska läkemedelsindexet gick ned 1,4 procent.

Glaxosmithkline tappade 3,7 procent i London efter rapporten som var sämre än analytikerna hade förväntat, då deras tidigare bäst säljande depressionsmedel Paxil tappade försäljning till billigare kopior. Bolaget spår ingen vinsttillväxt i år.

"Den generella situationen är ganska dålig för dem. Glaxo är inte ett tillväxtbolag för tillfället. Värderingen reflekterar det och nu har värderingen kommit ner ännu mer", det sade June Scott förvaltare på Sagitta Asset Management.

Även Sanofi Synthelabo och Aventis kommer att möta patentutmaningar och aktierna föll 1,7 respektive 0,3 procent.

Astrazeneca sjönk 1,0 procent i Stockholm.

I London backade FTSE 100 med 0,4 procent.

Livsmedelsjätten Unilever fanns bland vinnarna i London efter rapporten och aktien steg 2,6 procent. Resultatet steg till 730 miljoner euro fjärde kvartalet, jämfört med 252 miljoner motsvarande kvartal 2002.

Frankfurtbörsens DAX-index noterades oförändrat och CAC 40 i Paris steg 0,1 procent.

I Helsingfors gick HEX Generalindex upp 0,7 procent. Operatören Elisa handlades upp 12,1 procent, efter en stark rapport. Nyheten om att bolaget ska sälja sin tyska verksamhet gladde också marknaden.

"Elisa har lyckats minska kostnaderna snabbt. Särskilt mobilenheten har förbättrats lönsamheten i en snabb takt", säger Esa Hirvonen, analytiker vid Mandatum, enligt Bloomberg News.

Oslobörsens OBX steg 1,0 procent och i Köpenhamn gick KFX-index upp 0,8 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?