1515

Oljestatistik lyfte Wall Street

En nedgång i priset på råolja tillsammans med en upprevidering av BNP-siffran för tredje kvartalet bidrog till kursuppgångar på USA-börserna under onsdagen.

"Vi befinner oss i en gynnsam ekonomisk miljö. Oljepriset kommer ned. Vi ser mot uppgångar på 10-15 procent för S&P 500 nästa år", säger John Forelli, förvaltare vid Independence Investments, enligt Bloomberg News.

Dow Jones stängde 0,5 procent upp på 10.818. S&P 500 stärktes drygt 0,3 procent och Nasdaq steg 0,3 procent.

USA-lagren på råolja steg med 2,1 miljoner fat och lagren av destillerat bränsle ökade med 584.000 fat, enligt EIA:s veckostatistik. Marknaden hade förväntat sig sjunkande lager och reaktionen blev en fallande oljetermin och stigande aktiekurser.

Den definitiva BNP-siffran för tredje kvartalet, som släpptes före öppning, kom in ungefär som väntat.

Pfizer, som var mest omsatta aktie, steg 3,5 procent. Aktien återhämtade sig efter de senaste dagarnas kraftiga nedgång. Dessutom fortsatte effekten från tisdagens positiva studiebesked för Celebrex.

Totalt gick läkemedelssektorn upp 1,5 procent, enligt S&P:s branschindex. Astrazeneca noterades däremot 50 öre lägre, jämfört med slutnoteringen i Stockholm.

Detaljhandelssektorn gynnades av utsikter för lägre energikostnader. Wal-Mart steg 0,7 procent och Home Depot gick upp 1,0 procent.

Även finanssektorn stärktes med Citigroup, som steg 2,4 procent, i täten.

Bolåneinstitutet Fannie Mae sparkar såväl VD som finanschef i den härva där amerikanska finansinspektionen anklagat bolaget för att ha brutit mot redovisningsregler. Aktien reagerade med att stiga 2,2 procent.

Boeing steg 0,9 procent efter att Japan Airlines uppgett att man under våren 2005 avser att köpa 30 flygplan av typen 7E7 med en option på ytterligare 20 flygplan. Enligt Bloomberg News kan ordervärdet på de första planen komma att uppgå till 3,6 miljarder dollar.

Exxon Mobile tappade däremot 0,8 procent i spåren av det fallande oljepriset.

Qualcomm har höjt sin prognos för räkenskapsårets första kvartal till en vinst per aktie om 36-37 cent, från tidigare prognos om 23-25 cent. Qualcomm noterades 1,0 procent upp.

Ericsson gick däremot ned 16 öre, jämfört med Stockholmsstängningen.

Microsoft handlades ned med 0,3 procent. Microsoft har förlorat sin begäran om att EU-kommissionens krav på bolaget ska frysas i väntan på att EG-domstolen slutligen bestämmer sig i det pågående konkurrensmålet.

Bland branscherna var skogssektorn 0,2 procent upp medan oljerelaterade branscher fanns på förlorarlistan.

På Nyse omsattes 1.340 miljoner aktier och på Nasdaq uppgick omsättningen till 1.797 miljoner aktier.

Den tioåriga amerikanska statsobligationen noterades vid 22.15-tiden till 4,20 procent, vilket var 4 punkter högre jämfört med tisdagens stängningsnivå.



Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?