1515

Läkemedelsaktier bäst i Europa

De ledande europeiska börserna visade en positivt utveckling under torsdagen. Stöd till uppgången kom från läkemedel och detaljhandel samt från metall- och gruvbolagen. Samtidigt satte medicinteknikbolagen press.

Vid 17.30 var DJ Euro Stoxx 50 upp 0,4 procent och Bloomberg European 500 noterades 0,5 procent högre.

Läkemedelssektorn, som hade en tung dag på onsdagen, vände upp bland annat med hjälp av Glaxosmithkline, som steg 2,7 procent till 1.197 pence. Citigroup har höjt rekommendationen för Glaxosmithkline till köp från tidigare behåll och riktkursen till 1.400 pence från tidigare 1.125. Enligt Citigroup ligger bolaget också väldigt bra till när det gäller produktiviteten i forskningsorganisationen.

Branschkollegan Astrazeneca stärktes 1,7 procent.

Den brittiska detaljhandelns försäljningsvolym steg 0,6 procent i november, jämfört med månaden före. Det var bättre än analytikernas förväntningar och fick aktier såsom Marks & Spencer att stiga i London där FTSE 100 gick upp 0,2 procent.

Ståljätten Corus kom med en rad prognoser men det hjälpte inte aktien, som gick ned 3,3 procent. Corus räknar bland annat med att rörelseresultatet, exklusive engångsposter, överstiger 600 miljoner pund för helåret 2004. Det motsvarar ett ebitda-resultat på över 900 miljoner pund.

Corus har också positiva utsikter för 2005.

I Paris, där CAC 40 gick upp 0,2 procent, var det också läkemedel som toppade vinnarlistan. Sanofi-Aventis steg 1,6 procent.

Varuhuskedjan Galeries Lafayette handlades upp hela 13,2 procent på spekulationer att en ej namngiven investerare är på väg att köpa 10 procent av aktierna i bolaget.

Lastbilstillverkaren MAN tappade 1,1 procent i Frankfurt där DAX 30 gick upp 0,5 procent. På torsdagen angav Volvo att orderingången i Europa var svagare i november.

På vinnarsidan i Frankfurt fanns Deutsche Telekom, upp 0,9 procent. Bolaget säljer sin 12-procentiga andel i den ryska mobiloperatören Mobile Telesystems.

Siemens säljer 13 miljoner aktier i Junpier Networks och har nu under 5 procents ägande. Siemens var oförändrad på 61:99 euro.

Metall- och gruvsektorn fick bland annat stöd av BHP Billiton, upp 1,2 procent. Press på medicintekniksektorn kom från William Demant.

I Norden var utvecklingen mer blandad.

Danska KFX-index gick ned 0,8 procent under press av just William Demant och Danske Bank medan Oslobörsens OBX-index steg 0,3 procent. Schibsted, som köpt in sig i TV4, backade 1,1 procent. Handelsbanken sänker rekommendationen för Schibsted från köp till behåll, men höjer samtidigt aktiens motiverade värde från 168 till 178 norska kronor. Enskilda Securities ser TV4 som mycket attraktivt för Schibsted, men tror att det blir svårt att ta över hela bolaget. På torsdagen mäklades ytterligare poster, på sammanlagt 2,5 procent av kapital och röster i TV4.

Helsingforsbörsens Hex Generalindex sjönk 0,4 procent under press från bland annat Nokia.



Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?